מערכת טילי החץ הפעולה. צילום: AFP

יירטה את הטיל מתימן לגוש דן: זוהי מערכת חץ 3

היירוט האחרון היה השני בהיסטוריה בכלל של המערכת המתקדמת • היירוט הראשון בוצע לפני כעשרה חודשים, גם כן בשיגור מתימן, הפעם לעבר אילת • המערכת פועלת מחוץ לאטמוספירה • היא נמכרה לגרמניה בעסקה המוערכת בכ-14 מיליארד שקלים

[object Object]

מערכת "חץ 3" יירטה הלילה (בין חמישי לשישי) טיל ששוגר מתימן לעבר גוש דן והשפלה. אזעקות רבות נשמעו באזורים רבים בעקבות שברי היירוט שהתרחש מחוץ לשטח ישראל. היירוט האחרון היה השני בהיסטוריה בכלל של המערכת המתקדמת, כאשר היירוט הראשון בוצע לפני כעשרה חודשים, גם כן בשיגור מתימן, אז לעבר אילת.

יירוטים מעל בני ברק

מערכת "חץ 3" היא מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב-שכבתית של ישראל, הכולל גם את מערכות "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים". כל המערכות הללו פותחו בהובלת משרד הביטחון באמצעות מנהלת "חומה" שבמפא"ת, ומופעלות מבצעית על ידי לוחמי ולוחמות מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

"חץ 3" הוא מיירט אקסו-אטמוספרי המיועד ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. המערכת בעלת יכולת יירוט ארוכת טווח, בגובה רב מעל לאטמוספירה, עם טווח פעולה של מעל 2,400 קילומטרים מישראל. עיקרון הפעולה של "חץ 3" מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה (HIT TO KILL).

ניסוי במערכת החץ, צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

יתרונה של המערכת הוא ביכולת שלה לפוצץ את הטיל כשהוא במרחק של מאות קילומטרים, דבר שימנע מהמדינה את הנזקים הנגרמים מפיצוץ גרעיני או כתוצאה מהפעלת נשק כימי ו/או ביולוגי. הירי לטווח כה רחוק מאפשר לישראל לשלוח מיירט נוסף של 'חץ-3' באם הראשון לא פגע במטרה שלו.

התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק, מיירטי ה"חץ" ומערך הגילוי המכ"מי. חברת "אלביט מערכות" מפתחת את מערכת השליטה והבקרה, בעוד ש"תומר" ו"רפאל" הן קבלניות משנה עיקריות לפיתוח וייצור המיירט. חברת STARK Aerospace האמריקנית, שבבעלות התעשייה האווירית, היא הקבלן הראשי בארה"ב.

מערכת החץ נכנסה לפעילות מבצעית לראשונה ב-2017. היא רשמה את יירוט הבכורה בנובמבר 2023, כשפעלה מול טיל ששוגר מתימן לעבר אילת. שבועיים לאחר אותו יירוט היסטורי, ב-23 בנובמבר 2023, נחתמה סופית עסקת מכירת החץ 3 לגרמניה. העסקה מוערכת בשווי כולל של כ-14 מיליארד שקלים.

מעבר לפגיעה בטילים בין-יבשתיים, נטען ש'חץ-3' יכול לפגוע גם בלווייני אויב ולפוצץ אותם. ישראל מתכננת להוסיף למערכת זו את היכולת לפגוע ולטפל בטילים בעלי ראשי קרב מתפצלים בחלל - שדרוג זה ייקרא בעתיד 'חץ-4'.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו