מתקפת מכשירי הקשר בלבנון היא הסיכול הממוקד המתוחכם בעולם

נסראללה אינו חושש ממלחמה נגד ישראל, אך האינטרס האסטרטגי שלו היה להמשיך את המהלומות היזומות נגדה • הפעולה גרמה לחיזבאללה, בפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה, לערעור ביציבות בארגון, לפחד מפני מערכות התקשורת שהארגון האמין ברמת האבטחה שלהם

לבנון בעת פיצוצי הביפרים. צילום: אי.פי

בשעות כתיבת שורות אלו החלו דיווחים על גל פיצוצים נוסף במעוזי חיזבאללה בלבנון. הפעם התוקף האלמוני הפעיל את הגל השני של הפיצוצים באמצעי הקשר הכי זמינים, צמודים וחשובים לפעילי חיזבאללה. מכשירי הקשר שמשמשים אותם לתקשורת המנהלתית הצבאית, ולפי חיזבאללה - גם הבטוחים ביותר, מתפוצצים כמעט בו זמנית ברחבי לבנון וגורמים להרוגים, לפצועים ולכאוס. זהו מצב שבו לא היה הארגון מזה עשרות שנים.

הסיכול הממוקד המתוחכם והנרחב בעולם פוגע באופן מדויק במי שדינו להיפגע: בפעילים, במפקדים וככל הנראה גם ביועצים איראנים ואחרים. הוא הורג ופוגע בכשירות המבצעית של אותם מחבלים. והעיקר – הוא אינו פוגע באוכלוסייה בלתי מעורבת.

חיילים לבנונים מלווים אמבולנס לאחר הפיצוצים בביירות, צילום: אי.פי.איי

הפעולה גרמה לחיזבאללה, בפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה, לערעור ביציבות בארגון, לפחד מפני מערכות התקשורת שהארגון האמין ברמת האבטחה שלהם. למעשה, חיזבאללה קיבל החלטה לצמצם את הפעילות הטכנולוגית והתקשורתית ולבחון לעומק מה ומי הגורם לכך.

חיזבאללה הצליח בעשורים הקודמים לפגוע במערכי מודיעין ישראליים, וגרם לא פעם כאבי ראש למערכת הביטחון, על פי פרסומים זרים. הוא בנה לעצמו מערכות עם "בידול" והפרדה מהתקשורת הציבורית, למד על המודיעין הישראלי מהמידע המופיע ברשתות באינטרנט, והקים יחד עם פטרוניו מאיראן מערך צבאי המסכן את ביטחון ישראל.

להבנתי, נסראללה אינו חושש ממלחמה נגד ישראל. אך האינטרס האסטרטגי שלו היה להמשיך את המהלומות היזומות, שזכו לתגובות ישראליות מדודות. כעת הכל נפרץ, נפגע ומייצר תחושה של חוסר ביטחון. נסראללה מקיים ודאי התייעצויות עם פטרוניו בטהרן, אם לשנות את הגישה ההתקפית. גם בישראל ודאי שוקלים את הצעד הבא: אם ליזום כעת, ובאיזו עוצמה. ברור שלמנהיג חיזבאללה כמעט אין ברירה שלא להגיב באופן חריג ולא מידתי. אך הוא מבין היטב את המשמעויות של כניסה למערכה כאשר הימים האחרונים אינם מיטיבים עימו.

הכל נפרץ, נסראללה, צילום: רשתות ערביות

מאז מעטפות הנפץ שנשלחו בשנות ה־70' לגורמי טרור שהיו מעורבים ברצח ישראלים, ועד לחדירה העמוקה של גורמים אלמונים לכיסים של אלפי מחבלי חיזבאללה, במהלך שמהווה ציון דרך בלחימה המודרנית בטרור, עברו שנים רבות. גם אם עיתוי הביצוע היה מאולץ מסיבות שונות, גם אם היה מתוזמן ומאורגן לפי תוכנית עלומה - התוצאה היא משמעותית, אך היא מהווה רק פרק נוסף במצב הלחימה בגבול הצפון.

המלחמה שישראל נערכת אליה עלולה להשפיע על היבטים רבים. החשוב בהם לדעתי הוא עניין עסקת החטופים שאינה מתממשת, בשעה שהחטופים במצב קריטי.

כמי שעסק בסוגיית הגנת הסייבר של מדינת ישראל בעבר, ראוי שנוודא שמערכות ההגנה שלנו בתשתיות הקריטיות והחשובות לישראל מוגנות וערוכות לכל מצב מורכב, שעלול להתפתח בשטח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר