מבחינה אסטרטגית-ביטחונית: הזירה החשובה היא יהודה ושומרון

יש נטייה להדחיק את הפעילות האינטנסיבית באיו"ש, אבל עובדה שצה"ל ושב"כ נלחמים שם כבר שנתיים וחצי - מאז מארס 2022 • אחד הצעדים החשובים שצריך לנקוט כדי להעניק תנופה ללחימה בעזה הוא חילופי מפקדים בדרג הצבאי הבכיר • בינתיים, נותר להתמיד ולחסר מחבלים בקצב שעולה על קצב הגיוס של חמאס

שריפה בג'נין בעקבות תקיפת צה"ל במבצע "מחנות קיץ". צילום: אי.אף.פי

בתוך העצב על רצח השישה והניסיון לערער את היציבות במדינה, מתחיל גם מסע התעמולה נגד הלחימה בעזה כחזרה על הדשדוש ב"בוץ הלבנוני".

מחנה הפליטים ג'נין - קן הצרעות של הטרור בצפון השומרון // חנן גרינווד

לא אחר מאשר היועץ לביטחון לאומי האמריקני לשעבר, הגנרל ה. ר. מקמאסטר, מבקש להזכיר למראיינת כריסטיאן אמאנפור, ואולי גם לנו, את 7 באוקטובר. אמאנפור הציגה שאלה מהזווית של הממסד האמריקני: "יש אחדים שטוענים שישראל כבר מיצתה את מרב הנזק האפשרי לחמאס ברצועת עזה, וזהו הזמן באמת לקבע הפסקת אש". אפשר לראות זאת במאמץ המגושם של הממשל להניח עכשיו עוד הצעה סופית בהחלט לעסקת חטופים ולהפסקת אש.

הגנרל מקמאסטר אמר: "אני הייתי חולק על זה, כריסטיאן, אני חושב שהם (הישראלים) חייבים לסיים את המצוד על המנהיגים. אני חושב שהם חייבים להרוג או ללכוד את יחיא סינוואר. את חייבת לחזור ולחשוב על 7 באוקטובר... החטופים מזכירים לנו את 7 באוקטובר. אפילו עם כל ההישגים של צה"ל נגד חמאס, חמאס הוא עדיין הגוף שמחזיק בנשק בעזה. כך שאם את רוצה שתהיה תקווה כלשהי לשלום יציב, או לפתרון שתי המדינות, חייבים להשמיד את חמאס. כי חמאס הוא ארגון שמחויב להשמדת ישראל ולרצח יהודים".

חשיפת מטענים בג'נין, צילום: רויטרס

לישראל יש עכשיו כל הכלים להתמיד בחיסול שיטתי של תשתיות המחבלים, בחיסולם הפיזי ובטיהור השטח מדרום ומצפון ברצועה ממאגרי אמל"ח שעוד נותרו בשטח. כשמדברים על דשדוש בבוץ - וזה לא המצב כרגע - יש מי שמנסים להחזיר את הציבור הישראלי למנטליות המכשילה, שהחלישה את צה"ל בדור שלפני פרוץ המלחמה. כלומר, ב־6 באוקטובר עוד חיינו במצב תרבותי של "הילד של כולנו". שייהרגו אזרחים קודם; ובלבד ש"הילדים שלנו", החיילים, ישמרו על טווח בטוח מהסכנה.

עליית מדרגה בפיגועים

אבל נוסף על עזה, הולכת ונחשפת האמת, שמבחינה אסטרטגית־ביטחונית הזירה החשובה ביותר היא יהודה ושומרון. אחרי תקופה של החדרת אמל"ח לאיו"ש, מסתמנת עליית מדרגה לא רק בפעילות צה"ל, אלא גם בפיגועים ובקטלניות שלהם. שתי מכוניות תופת בהפרש של כמה ימים הן סיפור חדש. יש נטייה להדחיק את הפעילות האינטנסיבית באיו"ש, אבל עובדה שצה"ל ושב"כ נלחמים שם כבר שנתיים וחצי - מאז מארס 2022.

מחנה הפליטים ג'נין - קן הצרעות של הטרור בצפון השומרון, צילום: חנן גרינווד

אחד הצעדים החשובים שצריך לנקוט כדי להעניק תנופה ללחימה בעזה הוא חילופי מפקדים בדרג הצבאי הבכיר. מפקד השטח הבכיר המנוסה והמצטיין הוא מפקד אוגדה 162 איציק כהן. אלוף פיקוד דרום פינקלמן עשה את שלו, המחליף הטבעי שלו הוא תא"ל כהן. סקר של מכון משגב מצביע על 58 אחוזים מלוחמי המילואים שרמת האמון שלהם ברמטכ"ל הלוי נמוכה מאוד. אין מנוס מחילופי המפקדים כדי להזריק אנרגיה חדשה לצה"ל.

דבריו של מקמאסטר הם תזכורת להכרח לחסל את חמאס, בלי קשר להפסקת האש שמציעים לנו ביידן וקמלה האריס. נותר להתמיד ולחסל את המחבלים בקצב שעולה על קצב הגיוס של חמאס. הימים הקשים האלה מתאימים כדי לשחרר את האוכלוסייה שעוד נותרה בצפון הרצועה, כמו שנעשה ברפיח, ולטהר את השטח ממה שנותר שם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר