הקבינט החליט: אכיפה נגד הרס אתרי מורשת

השרים אישרו החלטה שתאפשר לראשונה אכיפה נגד גניבת עתיקות בשטחי B • המנהל האזרחי יוכל לפעול נגד מקרי שוד של פרטים ארכיאולוגיים המתרחשים בכפרים הפלשתינים

תפיסת פריטים שנשדדו על ידי שודדי עתיקות בשכם. צילום: קמ"ט ארכיאולוגיה

מתחת לרדאר: בשבוע שעבר התקבלה החלטה בקבינט המדיני-ביטחוני שתאפשר לראשונה אכיפה נגד הרס אתרי מורשת בשטחי B, בשליטה אזרחית פלשתינית. כעת יוכלו במנהל האזרחי לפעול כנגד שוד העתיקות האלים והממוסד שמתרחש בכפרים ובאזורים נרחבים שלהם עד כה לא הייתה גישה.

מערה עתיקה שנשדדה, צילום: היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות

בשנה האחרונה דווחו ב"ישראל היום" מקרים רבים של הרס עתיקות בשטחים שונים ביהודה ושומרון. בחלק מועט מהמקרים בוצעו אכיפות של המנהל גם בשטחי B, זאת בשיתוף עם ארגון "שומרים על הנצח" ותחת חוות דעת של המנהל האזרחי שהכריע לפני כשנה כי יש למדינת ישראל את היכולת לאכוף פעילות שכזו גם בשטחים אלו.

מטבעות שאותרו בביתו של חשוד בגניבת עתיקות, צילום: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

יחד עם זאת, כעת מדובר במדיניות ברורה וממוסדת של מדינת ישראל. מאז הסכמי אוסלו, אומרים גורמים שמעורים בפרטים, אתרי מורשת הופקרו לידי הפלשתינים. כעת, הגלגלים הסתובבו לאחור וישראל תוכל לשמור על אתרי המורשת מול המהלכים שמקדמת הרשות, שכללה גם השמדה של חלק מהאתרים.

ההחלטה שהוגשה לקבינט על ידי השר בצלאל סמוטריץ', מדגישה שוב את נושא הארכיאולוגיה והמורשת שהממשלה מתמקדת בו הרבה מאז הקמתה. בין היתר פועלים השרים עידית סילמן, עמיחי אליהו, וחיים כ"ץ על מנת לקדם אתרי מורשת חדשים ביו"ש, אף שהמלחמה תקעה חלק מהמהלכים.

ב"שומרים על הנצח", שעוסקים במעקב אחר הרס אתרי המורשת ביו"ש, סבורים כי כלי האכיפה החדש הינו דרמטי, ומקווים שהדבר יקבל ביטוי גם בפעילות המנהל האזרחי מעכשיו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר