כשלוש שנים לאחר הפעולה בעזה - צה"ל חשף את שמו של סא"ל מ'; בנט: "כעת, העם מכיר את פניו של גיבור ישראל"

מחמוד ח'יר א-דין מהכפר חורפיש הוא סגן אלוף שנהרג במבצע בחאן יונס • ראש אמ"ן: "הפרסום מגיע לו, למשפחתו ולילדיו" • בהמשך תיבחן האפשרות לפרסם את תמונתו של סא"ל עמנואל מורנו מסיירת מטכ"ל

מחמוד ח'יר א-דין מהכפר חורפיש

כשלוש שנים וחצי לאחר הפעולה שהסתבכה בחאן יונס, צה"ל מתיר היום לפרסם כי ההרוג בפעולה, סא"ל מ', הוא סא"ל מחמוד ח'יר א-דין ז"ל מהכפר חורפיש שבצפון. בן 41 היה בנופלו.

רה"מ בנט אמר לאחר הפרסום: "עברו שלוש וחצי שנים מאז שסגן אלוף מחמוד חיר אל-דין ז"ל נפל בקרב במבצע סודי בחאן יוניס, ורק עכשיו מותר לנו לגלות את שמו ולהודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה.

"‏מחמוד ז"ל היה לוחם בסיירת צנחנים ואחר כך צמח בשורות הצבא להיות סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל. גיבור ישראל שעוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל".

עוד אמר: "‏ספדתי לו בהלוויתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו, את שמו ואת פניו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד חיר אל-דין, בגלוי".

הסביבה נשאה אליו את עיניה

מאז המבצע אסר צה"ל את פרסום שמו משיקולים ביטחוניים, והיום, לאחר דיון שערך ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה, עם נציגי הצנזורה הצבאית, ובהסכמת בני משפחתו, הוחלט לפרסם את שמו ותמונתו.

מחמוד ח'יר א-דין, גיבור ישראל, נולד ב-28 בדצמבר 1977 בכפר חורפיש שבגליל העליון, בן בכור להוריו אחמד ונזירה, ולו שבעה אחים ואחיות. הוא בן העדה הדרוזית. היה נשוי לנאהד ואב לשני בנים. הוא שירת כקצין, לוחם ומפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין.

הלוויתו של מחמוד ח'יר א-דין,

לאורך כל חייו היה ח'יר א-דין מוביל חברתי, והסביבה נשאה אליו את עיניה. עד כיתה ט' למד בבית הספר בכפר חורפיש, ולאחר מכן עבר לפנימייה הצבאית שבבית הספר הריאלי בחיפה. באוקטובר 1997 התגייס לסיירת צנחנים, ובשנת 2000 סיים את בית הספר לקצינים. בשנת 2002 אותר על ידי מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן ועבר לשרת בו.

תוך כדי שירותו השלים תואר ראשון במשפטים במכללה למנהל ותואר שני בחינוך ובמנהל עסקים באוניברסיטת חיפה. בשנת 2002 הכיר את אשתו, נאהד, ובשנת 2004 נישאו. בנם הראשון נולד ב־2009, שנה שבמהלכה הקים עם חבריו עמותה שפועלת לקידום מעמד העדה הדרוזית בישראל. בשנת 2010 חבר לעמותת "אחריי" והתחיל להדריך קבוצה בכפר חורפיש, לאחר שדאג שהעמותה תחל לפעול בכפרים הדרוזיים כדי לעודד את בני הנוער להתגייס. בשנת 2013 נולד בנו השני.

ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, הסביר את הסיבות להחלטה על חשיפת שמו: "זה זמן אנו הופכים בסוגיית חשיפת שמו של מחמוד ח'יר א-דין, גיבור ישראל. סיימנו עבודה והגענו למסקנה שאין מניעה ביטחונית לפרסם את שמו ותמונתו. זה גם מגיע לו, למשפחתו ולילדיו", ציין.

"מחנך ומנהיג יוצא דופן"

"בזכות מבצעים רבים הוא לא פחות מגיבור בעיניי", אמר אלוף חליוה. "יש לו תרומה משמעותית, שיש בה אומץ וקור רוח, למדינת ישראל. ראוי שהוא יקבל את המקום המתאים לו". והוא הוסיף: "לא הכרתי אותו באופן אישי, אבל הוא היה איש חינוך, מחנך ומנהיג יוצא דופן - לא רק בצד המבצעי, אלא גם בערכי". אלוף חליוה ציין כי בהמשך יבחן גם אם לפרסם את תמונתו של גיבור נוסף, סא"ל עמנואל מורנו מסיירת מטכ"ל, שנפל במהלך מלחמת לבנון השנייה, ותמונתו לא הותרה לפרסום.

הפעולה בחאן יונס התרחשה ב-11 בנובמבר 2018. המבצע היה שיאם של חודשים ארוכים של הכנות מדוקדקות שבהן לקחה חלק קהילת המודיעין. בחוליית הפיקוד של המבצע ישבו הרמטכ"ל דאז, רא"ל גדי איזנקוט, ראש אמ"ן דאז, אלוף תמיר היימן וראש השב"כ דאז, נדב ארגמן.

סרטון חמאס על פעולת הכוח,

מטרת הפעולה טרם הותרה לפרסום, ובצה"ל הדגישו כי מדובר בפעולה שערכה המודיעיני לא יסולא בפז. אך בתקשורת הערבית הוצג בדיעבד ציוד קשר שלדברי הפלשתינים הושאר על ידי הכוחות מאחור. לטענת חמאס, המבצע נועד להטמנת מכשירי האזנה.

על פי פרסומים, ביום האירוע נסע הכוח בשני כלי רכב. הלוחמים נעצרו במחסום שנפרס על ידי אנשי חמאס, ומשהו בהתנהגותם עורר את חשדם של פעילי חמאס. הפעילים הקיפו את הרכב והחלו לתשאל את נוסעיו.

החקירה בשטח ארכה כ-45 דקות, שבמהלכן הפכה אגרסיבית יותר ויותר. כשהכוח הבין שהוא נמצא במצב בעייתי, הצליח סא"ל ח'יר א-דין להסיח את דעתם של אנשי חמאס, ובשבריר שנייה זה הצליח מפקד הכוח, סא"ל א', לפתוח באש. מהאש נהרגו שלושה אנשי חמאס, ולמרבה הצער גם סא"ל ח'יר א-דין.

עשרה חודשים לאחר האירוע הקשה החליט הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, לקבל את המלצת ועדת הצל"שים ולהעניק צל"ש רמטכ"ל לשלושה מהלוחמים בתקרית בעומק הרצועה - ביניהם גם סא"ל ח'יר א-דין ז"ל. מפקד כוח הלוחמים ולוחם נוסף בצוות קיבלו אף הם צל"ש.

בהודעת הצבא נמסר אז כי סא"ל מ' קיבל את הצל"ש על "פעילותו במבצע עם צוותו, בשטח אויב, בנחישות, קור רוח ואומץ, להגנה על חבריו. בהמשך פעל מתוך יוזמה וחתירה למגע, נטל תפקיד קדמי בהשתלטות על האויב ופעל בתושייה לקידום ההשתלטות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר