אלפי תלונות הוגשו בסגרים // צילום: גדעון מרקוביץ' // אלפי תלונות הוגשו בסגרים

אכיפה מקוונת: יותר מ-24 אלף תלונות הוגשו למשטרה באופן ממוחשב

מתחילת הסגר הראשון ועד סוף נומבמבר התקבלו במערכת המקוונת של המשטרה עשרות אלפי תלונות מכל הארץ • כחצי מהפניות נגנזו, ו-579 הועברו לפרקליטות

הצד החיובי של הקורונה? נתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" מלמדים כי המהפכה של משטרת ישראל עם פתיחת האפשרות להגיש תלונות באופן מקוון, מסתמנת כהצלחה גדולה. מהנתונים עולה כי מתחילת הסגר הראשון ועד לסוף נובמבר 2020 הוגשו באמצעות המערכת המקוונת של משטרת ישראל 24,235 תלונות.

עד לאחרונה נאלצו האזרחים לגשת לתחנות המשטרה על מנת להגיש תלונה על עבירה. מטבע הדברים, בשל כך במשך השנים רבים נמנעו מהגשת תלונה. אולם משבר הקורונה, והסגר הכללי הראשון שהוטל על ישראל במרץ 2020, הביאו עימם מהפכה גדולה בתחום זה: המשטרה הודיעה שניתן יהיה להגיש תלונות באמצעות האינטרנט.

בפיקוד משטרת ישראל הוחלט כי האופציה להגשת התלונות המקוונות וקבלת שירותים נוספים שהחלה בעקבות הקורונה, תימשך גם בעתיד במטרה להנגיש את המשטרה לאזרח עד הבית.

רק בחודש אפריל האחרון, שבו התקיים הסגר הראשון, התקבלו במשטרה 4,130 תלונות מקוונות במגוון נושאים. לאחר תום הסגר, ירד קצב התלונות לממוצע של 2,560 תלונות בחודש. המספרים עלו שוב בסגר השני, אז נרשמו 4,238 תלונות מקוונות באוקטובר.

מנעד התלונות, כפי שניתן ללמוד מהנתונים, רחב ביותר וכולל עבירות בתחומי תנועה, סמים, מין, רכוש, אלימות, כלכלה ועוד.

מהנתונים עלה גם כי מתוך 24,235 התלונות שהוגשו מאז פרוץ משבר הקורונה, נגנזו כמחצית מהן - 12,133. 825 תלונות נמצאות עדיין בחקירה, 1,467 בהליך סגירה, 579 עברו לפרקליטות וב-14 מהן כבר ניתנה החלטה שיפוטית. יתר התלונות נמצאות בשלבי חקירה או בדיקה.

עו"ד בסרגליק // צילום ארכיון: יהושע יוסף
עו"ד בסרגליק // צילום ארכיון: יהושע יוסף

עורך הדין הפלילי אייל בסרגליק, שאף היה מועמד לתפקיד פרקליט המדינה ומשמש כיו"ר (משותף) של הפורום הפלילי הארצי בלשכת עורכי הדין, הגיב לנתונים. לדבריו, העלייה במספר התלונות המקוונות בחודשי הסגר מלמד על שימוש נכון בכלי זה.

"אני מקווה שהמשטרה תותיר את האפשרות על כנה גם כאשר נחזור לשגרה ולא תכריח אנשים לגשת ולהתלונן, מה שמפחית את תחושת הביטחון של האזרח", אמר עו"ד בסרגליק. "לצד זאת, חשוב לציין כי בחלק מהמקרים שהגיעו אליי, ואף מתלונה שבה טיפלתי באופן אישי, עולה שהקשר הבלתי אמצעי שניתן להשיג באמצעות הגשת תלונה בתחנה לפעמים טוב יותר מאשר המקוון, ובפרט בהבנת טיב התלונה והאירוע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...