שחזור התרסקות המטוס באילת: טעות אנוש

הטייס שנהרג גרם בטעות לכיבוי המנוע – ולא זיהה את הבעיה בזמן • חל שיפור במצבו של הנוסע שנפצע קשה

מטוס קל // התרסקות המטוס באילת

צילום: משרד התחבורה

טעות אנוש של הטייס היא שגרמה להתרסקותו של מטוס הפייפר הדו מנועי ליד שדה התעופה באילת, ב-1 באוגוסט, שבה נספו הטייס יגאל ברייטמן ושני נוסעים נפצעו קשה עד בינוני.

כך קבע חוקר התאונות האוויריות הראשי של משרד התחבורה, עו"ד יצחק רז. החוקר הציג את עיקרי דו"ח החקירה בשבוע שעבר למשפחת הטייס שנהרג. 

לצורך ניתוח נסיבות התאונה פיענח חוקר התאונות את הקלטות קשר הרדיו והמכ"ם. הקלטות הללו שימשו אותו לביצוע סימולציה ממוחשבת של תרחישים אפשריים לצורך קביעת תרחיש התאונה.

[image gallery]

בחקירה התברר, כי לקראת הנחיתה התכוון הטייס להעביר את ידיות ברזי אספקת הדלק מהמכלים החיצוניים למכלים הפנימיים. "בעשותו כך", קבע החוקר, "הטייס סגר בטעות את ברז דלק מנוע ימין בהעבירו למצב OFF, בכך גרם לכיבוי המנוע בתוך זמן קצר". לדברי החוקר הראשי, מאחר שהפרופלור המשיך להסתובב, כיבוי המנוע, בנתוני ההנמכה והכוח בהם היה מצוי המטוס, אינה מורגשת וקשה מאוד לזיהוי.

עוד התברר כי לקראת הנגיעה במסלול, הטייס החליט "ללכת סביב", ככל הנראה עקב הבנה שגויה של הנחיה שניתנה על ידי הפקח למטוס שהיה אחריו בתור לנחיתה. הטייס פתח את שתי המצערות לכוח מלא ומאחר שרק המנוע השמאלי פעל, נוצרה אסימטריה חריפה, שבגללה המטוס נכנס לפנייה אלכסונית חדה ובלתי נשלטת, לכיוון מערב, התגלגל וצלל אל הקרקע. 

במצבו של הנוסע שנפצע קשה חל שיפור, אך הוא עדיין אינו זוכר את התאונה ולכן החוקר הראשי עדיין לא שוחח עמו. הדוח המלא צפוי להתפרסם בתוך מספר שבועות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר