שלמה אלון יעקובסון: "יש לבחון את הכיוון של אנרגיה מתחדשת". צילום: שלמה יעקובסון וקאנבה.

שלמה יעקובסון: “המסחר עם רוסיה יצר בועה, העולם חייב לשנות את מדיניות האנרגיה”

מנכ"ל ומייסד גט פיול התייחס למלחמה במזרח אירופה: "אספקת הדלק, הנפט והגז של אירופה וארה"ב תלויה ברוסיה באופן מוחלט". וגם: הפתרון הדרוש והאפליקציה שחוסכת זמן וכסף

בשיתוף גט פיול

הפלישה של רוסיה אל שטח אוקראינה לפני כחודש גרמה לשינויים חדים בתחומים רבים ברחבי העולם והשפיעה על נושא יוקר המחייה. אחד השווקים שהושפע בצורה הדרסטית ביותר הוא שוק האנרגיה, וזאת בשל ההשפעה של רוסיה על מחיר הנפט והסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה. גם בישראל מחירי הדלק עלו בשיעור לא קטן וצפויים אף להאמיר.

כדי להבין את תמונת המצב בצורה טובה יותר, לקחנו לשיחה את שלמה יעקובסון, מנכ”ל ומייסד אפליקציית Get Fuel, על מנת שיסביר כיצד סכסוך גיאופוליטי במזרח אירופה משפיע על מחירי הדלק ברחבי העולם, וכיצד ממשלות העולם – ביניהן ממשלת ישראל – צריכות להתמודד עם הנושא.

“בועת הדלק” של רוסיה ואמריקה

המלחמה באוקראינה הגיעה במהרה אל הכיס של הישראלים: מחירי הנפט הגולמי מאמירים והתייקרו ב-10% לצרכן מאז תחילת 2022. שלמה יעקובסון תיאר את השתלשלות האירועים: “רוסיה ואוקראינה הן ספקיות נפט ודלק חשובות ומרכזיות עבור המערב. כשארצות הברית הודיעה כי רוסיה נערכת לפלישה צבאית אל אדמת אוקראינה, מחירי הנפט, שהיו במגמת עלייה עוד לפני כן, החלו להרקיע שחקים בארה”ב, אירופה וישראל”.

אי אפשר לקנות דלק ונפט ממדינות אחרות?

“אפשר. הבעיה היא שרוב המדינות המייצאות דלק ונפט הן מדינות מושחתות וטוטאלריות, כמו ונצואלה ואיראן, ולכן אין מסחר פתוח איתן. לפני המלחמה ארצות הברית ואירופה סחרו עם רוסיה באופן פתוח, והמסחר הבלעדי עם רוסיה יצר סוג של בועה. הבועה הזו גרמה לכך שאספקת הדלק, הנפט והגז של אירופה וארה”ב תלויה ברוסיה באופן מוחלט”.

למרות העובדה שהמערב תלוי באספקת הדלק הסדירה של רוסיה, האיחוד האירופי וארה”ב החלו להפעיל סנקציות כלכליות על רוסיה בשל “הפרה בוטה של החוק הבינלאומי”. לסנקציות הללו, כמובן, מחיר כלכלי כבד והן גורמות למחסור בדלק ונפט. “כבר עכשיו תעשיית הדלק בישראל מרגישה את המחסור” , הוסיף שלמה יעקובסון. “יש חוסר של ממש בדלקים מזוקקים, והייצור החודש לא נתן מענה מלא”.

מה יקרה אם לא יהיה מאיפה לחדש את אספקת הדלק, הגז והנפט?

“מה שהכי מדאיג את האירופאים כרגע הוא המחסור בנפט לחימום ביתי. ברוב מדינות אירופה עדיין קר, ואנשים יקפאו מקור במידה ולא ימצא פתרון. המזל הוא שאנחנו כבר בסוף של החורף, אחרת היה כאן משבר הומניטרי נוסף”.

הפתרון? סבסוד

כיצד עתידות לפעול מדינות המערב על מנת לצמצם את הפגיעה הכלכלית באזרחים? ממשלת גרמניה, לדוגמה, עובדת בימים אלו על תכנית סבסוד מקיפה שתעזור לאוכלוסיות החלשות לשלם את חשבון החשמל שהתייקר בשל המלחמה. כמו כן, היא עתידה לבטל את מיסי איכות הסביבה שהוטלו על דלק וגז עוד לפני פרוץ המלחמה. נדמה כי גם מדינת ישראל תפנה אל הכיוון הזה.

מה לדעתך יקרה בישראל? האם המחירים ימשיכו לעלות?
שלמה יעקובסון העריך: “עליית מחירי הדלק השפיעה גם על השוק הישראלי, כמובן. אין לישראל יכולת לרכוש מלאי דלק במחיר אחר מהמחיר הבינלאומי המקובל, שהינו גבוה ביותר. חשוב להבין כי ענף האנרגיה מושרש בכל המשק. גם במיסוי – המדינה מרוויחה המון כסף מהמיסוי ואני חושב שבסוף הצרכן במשק יעשה מחאה. אולי המדינה תוריד קצת ממס הבלו בשביל להקל על הצרכן בגלל התייקרות הצפויה”.

על כל פנים, לא מסתמן כי עליית המחירים תשפיע על הסנקציות הכלכליות של ארה”ב על רוסיה. בסקר שנערך בארצות הברית, נמצא כי רוב אזרחי המדינה רואים בסנקציות דבר יעיל והכרחי, גם אם הדבר אומר כי העם האמריקני יסבול לטווח הקצר מעליית מחירים. לטענת שלמה יעקובסון, מדינות העולם, וביניהן ישראל, יהיו חייבות לערוך שינוי במדיניות האנרגיה שלהן. “אני חושב שזהו צו השעה להתעניין בפתרונות שיש לאנרגיה המתחדשת להציע – אנרגיה סולארית, טורבינות רוח, מימון ממקורות מתחדשים – כל הפתרונות האלו ינתקו את המערב מהאחיזה של רוסיה לחלוטין”.

גט טקסי של הדלק

“גט פיול בנויה בצורה כזו שיש לנו מלאי דלקים קיים וכך אנו די חסינים בפני חוסרים ומשברים עולמיים למיניהם”, הסביר שלמה יעקובסון. “אפליקציית גט פיול, כשמה כן היא, היא אפליקציה בסגנון של גט טקסי רק בגרסת תדלוק. היא מאפשרת הזמנת דלק בקלות דרך האפליקציה, ובכך חוסכת זמן וכסף”.

גט פיול מתדלקת את ציי הרכבים, הטרקטורים, הציוד המכני ועוד של לקוחותיה באמצעות מיכלית תדלוק אשר מגיע אל המיקום המדויק של הרכב. שלמה יעקובסון סיכם: “מדובר במוצר חדשני הנותן מענה לקצב המהיר של החיים בעידן הנוכחי, וכן למשברים עתידיים. ללקוחות שלנו תמיד יהיה דלק, במחיר נמוך יותר מתחנות דלק פרטיות. גט פיול רוכשת מלאי דלקים בבתי הזיקוק ועובדת בשיטת השיווק הישיר, המאפשרת לנו חיסכון בעלויות, המתגלגל לחיסכון של הלקוח”.

אי אפשר לקנות דלק ונפט ממדינות אחרות?

“אפשר. הבעיה היא שרוב המדינות המייצאות דלק ונפט הן מדינות מושחתות וטוטאלריות, כמו ונצואלה ואיראן, ולכן אין מסחר פתוח איתן. לפני המלחמה ארצות הברית ואירופה סחרו עם רוסיה באופן פתוח, והמסחר הבלעדי עם רוסיה יצר סוג של בועה. הבועה הזו גרמה לכך שאספקת הדלק, הנפט והגז של אירופה וארה”ב תלויה ברוסיה באופן מוחלט”.

למרות העובדה שהמערב תלוי באספקת הדלק הסדירה של רוסיה, האיחוד האירופי וארה”ב החלו להפעיל סנקציות כלכליות על רוסיה בשל “הפרה בוטה של החוק הבינלאומי”. לסנקציות הללו, כמובן, מחיר כלכלי כבד והן גורמות למחסור בדלק ונפט. “כבר עכשיו תעשיית הדלק בישראל מרגישה את המחסור” , הוסיף שלמה יעקובסון. “יש חוסר של ממש בדלקים מזוקקים, והייצור החודש לא נתן מענה מלא”.

מה יקרה אם לא יהיה מאיפה לחדש את אספקת הדלק, הגז והנפט?

“מה שהכי מדאיג את האירופאים כרגע הוא המחסור בנפט לחימום ביתי. ברוב מדינות אירופה עדיין קר, ואנשים יקפאו מקור במידה ולא ימצא פתרון. המזל הוא שאנחנו כבר בסוף של החורף, אחרת היה כאן משבר הומניטרי נוסף”.

הפתרון? סבסוד

כיצד עתידות לפעול מדינות המערב על מנת לצמצם את הפגיעה הכלכלית באזרחים? ממשלת גרמניה, לדוגמה, עובדת בימים אלו על תכנית סבסוד מקיפה שתעזור לאוכלוסיות החלשות לשלם את חשבון החשמל שהתייקר בשל המלחמה. כמו כן, היא עתידה לבטל את מיסי איכות הסביבה שהוטלו על דלק וגז עוד לפני פרוץ המלחמה. נדמה כי גם מדינת ישראל תפנה אל הכיוון הזה.

מה לדעתך יקרה בישראל? האם המחירים ימשיכו לעלות?
שלמה יעקובסון העריך: “עליית מחירי הדלק השפיעה גם על השוק הישראלי, כמובן. אין לישראל יכולת לרכוש מלאי דלק במחיר אחר מהמחיר הבינלאומי המקובל, שהינו גבוה ביותר. חשוב להבין כי ענף האנרגיה מושרש בכל המשק. גם במיסוי – המדינה מרוויחה המון כסף מהמיסוי ואני חושב שבסוף הצרכן במשק יעשה מחאה. אולי המדינה תוריד קצת ממס הבלו בשביל להקל על הצרכן בגלל התייקרות הצפויה”.

על כל פנים, לא מסתמן כי עליית המחירים תשפיע על הסנקציות הכלכליות של ארה”ב על רוסיה. בסקר שנערך בארצות הברית, נמצא כי רוב אזרחי המדינה רואים בסנקציות דבר יעיל והכרחי, גם אם הדבר אומר כי העם האמריקני יסבול לטווח הקצר מעליית מחירים. לטענת שלמה יעקובסון, מדינות העולם, וביניהן ישראל, יהיו חייבות לערוך שינוי במדיניות האנרגיה שלהן. “אני חושב שזהו צו השעה להתעניין בפתרונות שיש לאנרגיה המתחדשת להציע – אנרגיה סולארית, טורבינות רוח, מימון ממקורות מתחדשים – כל הפתרונות האלו ינתקו את המערב מהאחיזה של רוסיה לחלוטין”.

שלמה אלון יעקובסון: “יש לבחון את הכיוון של אנרגיה מתחדשת”. צילום: שלמה יעקובסון וקאנבה.

גט טקסי של הדלק

“גט פיול בנויה בצורה כזו שיש לנו מלאי דלקים קיים וכך אנו די חסינים בפני חוסרים ומשברים עולמיים למיניהם”, הסביר שלמה יעקובסון. “אפליקציית גט פיול, כשמה כן היא, היא אפליקציה בסגנון של גט טקסי רק בגרסת תדלוק. היא מאפשרת הזמנת דלק בקלות דרך האפליקציה, ובכך חוסכת זמן וכסף”.

גט פיול מתדלקת את ציי הרכבים, הטרקטורים, הציוד המכני ועוד של לקוחותיה באמצעות מיכלית תדלוק אשר מגיע אל המיקום המדויק של הרכב. שלמה יעקובסון סיכם: “מדובר במוצר חדשני הנותן מענה לקצב המהיר של החיים בעידן הנוכחי, וכן למשברים עתידיים. ללקוחות שלנו תמיד יהיה דלק, במחיר נמוך יותר מתחנות דלק פרטיות. גט פיול רוכשת מלאי דלקים בבתי הזיקוק ועובדת בשיטת השיווק הישיר, המאפשרת לנו חיסכון בעלויות, המתגלגל לחיסכון של הלקוח”.

בשיתוף גט פיול