freepik

בניית תוכנית עסקית עם חברת טרגו

בשנים האחרונות ברור לרבים כי הקמה של עסק בכלל וסטארט-אפ בפרט, מחייבת התנהלות לפי תכנית עסקית

בשיתוף טרגו

ניהול של עסק או סטארט-אפ ללא תכנית עסקית כמוה כניווט ספינה ללא מצפן. כלומר, למעשה, אין כל אפשרות לעשות כן, והיכולת להשיג תוצאות ממשיות אשר יביאו להצלחה מקצועית וכלכלית היא מוגבלת ביותר. בפסקאות הקרובות נציג מהי תכנית עסקית, נבחן את הדרך לבנות תכנית עסקית ואת הדרך בה עליכם ללכת על מנת להגיע לרווחה כלכלית ולהצלחה עסקית.

תכנית עסקית – מה זה?

ראשית כל, יש להבין מהי בכלל תכנית עסקית. למעשה התכנית העסקית היא ניתוח של העסק שלכם או של העסק אותו אתם מבקשים להקים. המשמעות בפועל היא בחינה של ההיבטים העשויים להיות רלוונטיים לניהול העסק שלכם. התכנית העסקית עשויה להתייחס להיבטים רבים של העסק, ובין היתר לסוגיות השיווק, הניהול, הפיננסים, התפעול, השוק, תכנית העבודה ועוד. התכנית העסקית נבנית באופן שיטתי בהתאם לניתוח כל אחד מהמרכיבים הרלוונטיים לאותו העסק.

לטובת מה כותבים תכנית עסקית?

כאמור, בשונה מבעבר, כיום מושכלת יסוד היא כי כל עסק, ובפרט עסק חדש, זקוק לתכנית עסקית. ישנן סיבות רבות ומגוונות לצורך בתכנית עסקית. אחת מהסיבות המרכזיות המובילות מנהלים, ובפרט מי שמבקשים להקים חברות סטראט-אפ, לפנות לבנייה של תכנית עסקית היא הצורך להוכיח רצינות בפני משקיעים פוטנציאליים. כיום, ללא תכנית עסקית רצינית, המוכיחה התעמקות ומחשבה בכתיבתה ותכנון העסק, היכולת לגייס כספים לעסק או לסטארט-אפ שלכם מוגבלת מאוד. היכולת שלכם לגייס כספים ללא תכנית כזו שואפת לאפס.

מעבר לכך, התכנית העסקית היא גם כלי הכרחי כדי להבטיח את שגשוג העסק בשנותיו הראשונות. ניתן לראות בנקל כי רוב רובם של העסקים שנפתחים בישראל נסגרים בטווח הזמן של עד חמש שנים מיום הקמתם. ישנן סיבות רבות ומגוונות לכך, אולם במרבית המקרים מדובר בהתנהלות שלא לפי מצפן ברור המכוון למטרה ומכיר באתגרים הצפויים ובהיערכות הדרושה לקראתם. כך לדוגמא, מי שלא הכין תכנית עסקית טובה דיה ולא העמיק חקר בבחינת השוק אליו הוא מבקש להיכנס, עשוי למצוא את עצמו ניצב אל מול איומים שהוא לא צפה, אשר לא ניתנים לטיפול במועד הזיהוי שלהם. נוסף על כן, בנייה של תכנית עסקית מסייעת למנהל או ליזם לפעול באופן שיטתי בהתאם לצעדים קבועים ומוגדרים ולא להתפתות לפעול לפי תחושותיו האישיות, העשויות להיות מושפעות משפע של גורמים שאינם רלוונטיים לניהול העסק.

איך עושים את זה?

בניית תכנית עסקית מורכבת ממספר שלבים כלליים, או למעשה ממספר שאלות מנחות מרכזיות עליהן יש לענות. בהתאם לתשובות שיתקבלו, ניתן לבנות את התכנית העסקית. ראשית כל יש לבחון מהו היתרון היחסי של המוצר. כיצד הוא יכול להשתלב בשוק ומה הערך המוסף שלו לשוק הקיים. השאלה הבאה עליה יש לענות הם מי הם הלקוחות הפוטנציאליים אשר הערך המוסף של המוצר עשוי להיות רלוונטי עבורם. לאחר מכן יש לבחון את השוק בו המוצר פועל או מבקש להשתמש, מי השחקנים הרלוונטיים האחרים הפועלים בשוק.

שאלה נוספת לה חשיבות מיוחדת היא הדרך להגיע אל הלקוחות. כלומר, מה הם ערוצי התקשורת וההפצה שבאמצעותם ניתן להגיע אל הלקוחות הפוטנציאליים. כמובן, יש צורך לבחון מהם המשאבים אותם יש להשקיע על מנת ליישם את המודל העסקי. מעבר לכך, יש לבחון מי הם השותפים האסטרטגיים עם נכון יהיה להגיע מגע במטרה לקיים שיתופי פעולה במטרה ליישם את המודל העסקי. כמובן, לבסוף יש לבחון מה מודל ההוצאות וההכנסות הצפוי לעסק או הסטארט אפ אותו אתם מקימים.

בדיקת הכדאיות הכלכלית

אחד מהשלבים החשובים ביותר במסגרת כתיבת התוכנית העסקית הוא בדיקת הכדאיות הכלכלית. למעשה, במסגרת שלב זה על המתכנן לבחון האם הקמת העסק או הסטארט אפ בכלל כדאיים ונכון לבצע אותם. כאשר מדובר בעסק קיים הבחינה היא למעשה האם ניהול העסק במתכונת הנוכחית נכונה והאם היא משיגה את התוצאות הטובות ביותר לבעל העסק. הכדאיות הכלכלית נגזרת כמובן מניתוח סך כל התשובות לשאלות אותן הצגנו מעלה. במסגרת הבחינה יבחנו הרווחים בחצי השנה האחרונה, סך ההוצאות וההכנסות, התקציב, ובראש ובראשונה את התחזית הפיננסית לעסק בהתחשב בתנאי השוק. בין היתר, נכון יהיה לבצע סקרי שוק אשר יבססו את התשובות לכל אותן השאלות.

כמובן, גם אילו לא מבצעים סקרי שוק, יש לבחור במתודה מהימנה אשר תספק תשובות טובות דיין ושיבססו את בחינת הכדאיות. ניתן לעשות זאת על בסיס בחינה היסטורית, על בסיס השוואת נתונים רחבה ובמתודות אחרות הידועות למי שבקיאים ברזי העניין. במסגרת בדיקת הכדאיות הכלכלית ישנה אפשרות גם להאיר היכן המקומות בהן ישנה התנהלות בעייתי במידה ומדובר בעסק קיים, או לחילופין לשלול את הקמתו של עסק או סטארט אפ כאשר הבדיקה מעלה כי הכדאיות הכלכלית נמוכה או לא קיימת. במצב כזה, כמובן שאין כל טעם להיכנס לעניין ולהקים עסק חדש.

בחרו ביועץ עסקי מקצועי ובעל ניסיון

בעלי עסקים רבים או מי שהם בעלי בקיאות רבה בתחום הידע בו הם מבקשים להקים עסק או סטארט אפ סבורים כי בכוחם לנהל את העסק שלהם בכוחות עצמם וכי הסתייעות בגורמי מקצוע עשויה להיות מיותרת.

עם זאת, כאמור, בניה של תכנית עסקית צריכה להיות אבן הראשה של בניית העסק. יש להשקיע בה את התשומות הראויות ולהסתייע בבניית תכנית עסקית עם חברת “טרגו” אשר לה הניסיון והידע כיצד נכון לבנות את התכנית העסקית, ושיכולתה לסייע לכם בבנייה של תכנית עסקית נכונה. להשקעה כזו עשוי להיות רווח הגדול שבעתיים מסך ההשקעה בשירותיו של הייעוץ העסקי.

מוזמנים להיכנס לאתר של חברת טרגו וכמובן לצור קשר

https://www.targo-consulting.co.il/

בשיתוף טרגו