צילום: דובר צה"ל - אילוסטרציה

"חיילים אולצו לעשות את הצרכים בכוס": עלייה במספר הקבילות ב-2021

מהדו"ח שהוגש לשר הביטחון עולה כי 45% מהקבילות שהוגשו בשנה החולפת היו מוצדקות • עיקרי הממצאים: הגיינה ירודה במטבחי צה"ל, בעיות חמורות בשירותי הרפואה, מקרי אפליה ואלימות פיזית ומילולית • צה"ל: "כלל האירועים נלמדים ומטופלים"

חיילים שאולצו לעשות את צרכיהם בכוס, שפה בוטה מצד מפקדים, מזון שאינו ראוי למאכל אדם, רמת הגיינה ירודה מאוד במטבחי צה"ל, ובעיות חמורות בשירותי הרפואה הצבאיים - אלה הם רק חלק מהנושאים שעלו בדו"ח נציבת קבילות החיילים שמוגש הבוקר לועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

בשנה החולפת הוגשו 6,222 קבילות לנציב קבילות החיילים, עלייה משנים קודמות. 3,722 מהקבילות הוגשו על-ידי חיילי חובה. מתוך סך הקבילות, 45% נמצאו לא מוצדקות. 41% מהקבילות שהוגשו עסקו ביחסי מפקד-פקוד, ומתוכן 41.9% נמצאו מוצדקות - נתון גבוה למדי.

14% מהקבילות עסקו בנושאי רפואה, 27.55% מהן נמצאו מוצדקות, ו-11% מהקבילות עסקו במיועדים לשירות ביטחון. 9% מהקבילות עסקו בתשלומים לפרט – 52.46% מהן נמצאו מוצדקות, ו-7% עסקו ברישומת, 80% מהן נמצאו מוצדקות. 53% מהקבילות של חיילי החובה עסקו ביחסי מפקד פקוד, כאשר רובם המוחלט של הקובלים – 68%, בדרגות טוראי ורב"ט.

לפי נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחל טבת-ויזל, "השנה יש עלייה במספר הקבילות, אני מניחה שהמספרים הללו יעלו עוד בשנים הקרובות כיוון שאנחנו מגיעים לכל היחידות ויש לא מעט יחידות שאנחנו מגיעים אליהן ואנשים בכלל לא יודעים שיש שם את נקח"ל".

בקבילות שעסקו ביחסי מפקד-פקוד ניתן בין היתר למצוא, בין היתר, רס"ר מחנה שחיסן חיילים ללא הכשרה או סמכות לאחר שהבחין בעומס בחדרי ההמתנה לחיסוני קורונה, חייל אלרגי שקיבל מזון שאינו מותאם למצבו הרפואי, קצינה בדרגת סגן שדחפה וניערה חיילת.

החיילים בחדר האוכל,

שפה בוטה מצד מפקדים

באחד המקרים התלונן חייל בשירות חובה כי בעקבות התנהלות שחרגה מסמכותו, מפקד הפלוגה שבה הוא משרת השתיק אותו בגסות, דחק אותו בחוזקה לקיר, חנק אותו והפעיל כלפיו כוח פיזי וחדל רק לאחר שגורמים שהיו במקום הפרידו ביניהם. במקרה נוסף מפקד בדרגת סא"ל שהגיע ללשכה שבה משרתת חיילת קילל והעליב אותה לאחר שראה את רגליה המונחות על השולחן. "אם היית חיילת שלי הייתי שובר לך את הרגליים", אמר.

בקבילה אנונימית שהגיש חייל בשירות חובה נטען כי מפקדו השפילו אותו ואת חבריו והורו להם לעשות את צרכיהם בכוח על מנת להוכיח כי הם סובלים מקלקול קיבה. מבירור הקבילה עלה כי עוד טרם התקבלה הקבילה נערך ביחידה תחקור בנושא, ממנו עלה כי מספר חיילים התלוננו על כאב בטן, הקאות ושלשולים, וכי בהמשך מספר חיילים הלינו על תסמינים דומים.

אולצו לעשות את צרכיהם בכוס

מפקדי החיילים חששו כי הם "מנצלים" את המצב על-מנת לקבל הקלות באימונים, ובעקבות זאת אסף מפקד הפלוגה את החיילים, חילק להם כוסות חד-פעמיות והנחה אותם לעשות את צרכיהם בכוס ולהניח אותה במרכז הפלוגה כששמותיהם רשומים על הכוס. בעקבות המקרה המ"פ נשפט בדין משמעתי אצל מפקד החטיבה וננזף.

בדו"ח העירה נציבת קבילות החיילים גם על פגיעה בפרטיות מצד מפקדים, ובין היתר מפקד שחשף בפני חיילים מידע בדבר עברו הפלילי של חייל אחר, כניסה לחדרי מגורים ללא התרעה, כניסת מפקד למקלחות חיילים, ועוד.

3% מהקבילות בשנת 2021 עסקו בתחום הקורונה, כאשר בין היתר נקבלו מפקדים שהחמירו על הנחיות הקורונה שהתקבלו מאגף המבצעים, חיילים לא מחוסנים לא הורשו להשתתף בהכשרות בזרוע הים, הוטלה חובת בידוד על חיילים ללא הצדקה אפידמיולוגית, לוחמים שבחרו לא להתחסן הועברו מתפקידם, ועוד. כן קבלו חיילים על הפעלת לחץ פסול להתחסן.

​ חיילים ממתינים לאוטובוס // צילום: דודו גרינשפן ​,

מזון שאינו ראוי למאכל אדם

דו"ח נקח"ל עסק גם בתנאי המחייה והתשתיות בצה"ל. "בשיחות חתך שקיימתי עם חיילים המשרתים בבא"ח נח"ל, בבא"ח צנחנים, בקריית ההדרכה, בבית הספר להגנת הגבולות ובבית הספר למפקדי כיתות ומקצועות חיל הרגלים עלה כי המזון המוגש להם בחדרי האוכל אינו מספק ולא תואם את האימונים העצימים שהם מבצעים במהלך היום", כתבה תא"ל (מיל') טבת-ויזל בדו"ח.

"במרבית המקרים מדובר במחסור במנת חלבון ולעיתים באופן חלוקת המזון בין הסועדים בחדר האוכל לאורך הארוחה. מעבר לכך, נטען כי בחלק מהמקומות המזון המוגש להם אינו ראוי למאכל אדם, שרמת ההגיינה במטבחים אינה מספקת וכי בחלק מהיחידות יש פער במענה תזונתי הניתן לאוכלוסיות ייחודיות (דוגמת צליאקים וטבעונים", כתבה, והוסיפה: "אי אפשר להישאר אדישים למצב זה שבו חיילי צה"ל המצויים תחת אחריות הצבא לא מקבלים מענה תזונתי שלם והולם, חלקם נותרים רעבים או מוצאים עצמם נדרשים לשלם מכספם בעבור מזון שאמור להיות מסופק להם מטעם הצבא".

"נלמד מהדו"ח כמה שיותר"

לצד פערי מזון, דיווחה תא"ל (מיל') טבת-ויזל כי מצאה לא מעט יחידות ה"מתנהלות בתשתיות ישנות ורעועות הסובלות מתחזוקה חסרה". כך ציינה הנציבה לרעה את בסיס האימונים של חטיבת כפיר שחסר כיתות לימוד ובמטבח שלו ליקויי בניה. חייל המשרת במחנה 'רעים' הלין על תקינות ותברואת מתחם השירותים והמקלחות במגורי החיילים. מסיור במתחם עלה כי אחד מאי השירותים תקול והתפתחה פטרת על קירות המקלחת ונמצאו מים עומדים. בקבילה אחרת תוארו ליקויים בתשתיות המגורים ובחדרי השירותים והמקלחת בבסיס חיל האוויר, ביניהם רטיבות ונזילה בתקרת המבנה, חוטי חשמל חשופים, דלתות שבורות ואסלות לא שמישות.

בתחום הרפואי מצביע דו"ח נקח"ל על תופעה שאך לפני מספר שבועות כתבנו עליה ב"ישראל היום" – והיא מחסור חמור בזמינות לרופאים מומחים. עוד העירה הנציבה על פער במימוש הנחיות חיל הרפואה מצד מומחים צבאיים.

חיילים במהלך אימון, צילום: דובר צה"ל

בשיחה עם כתבים, אמרה תא"ל (מיל') טבת-ויזל: "גם הקבילות הלא מוצדקות נכנסות לתוך הדו"ח, כי גם קבילה לא מוצדקת, אלא אם היא עלילת שווא, מספרת סיפור. למשל, חייל שלא מוציאים אותו לאזכרה של אבא שלו, והוא יושב בבסיס ולא מבין למה לא הוציאו אותו לאזכרה של אבא שלו. בסוף המפקד אומר 'תפסנו כוננות'. אז הקבילה היא לא מוצדקת, אבל איפה היה המפקד שיגיד לחייל 'אני יודע שיש אזכרה של אבא שלך, אתה לא יכול לצאת, נסביר לך אחר כך'. ואחרי יום מתקשר לאמא שלו. זו קבילה לא מוצדקת, אבל היא מצביעה על רוח הדברים".

עוד ציינה: "קבילה של חייל יכולה לייצג אירוע שלם. חייל שקובל על פטרת בשירותים באחד הבסיסים - אז נכון שזו רק קבילה אחת, אבל כמובן שהיא לא נוגעת רק אליו, אלא גם לכל שאר החברים שלו".

שר הביטחון, בני גנץ, שקיבל לידיו את הדו"ח בשבוע שעבר, אמר: "אנחנו נמצאים בימים מאוד משמעותיים בזירה העולמית והמדינית. האירועים באוקראינה ממחישים ביתר שאת את חשיבות עוצמתנו הביטחונית, ומראים לנו פעם נוספת את החשיבות להיות מדינה חזקה, עם מערכת ביטחון חזקה שמסוגלת להגן על עצמה. כדי שתישמר העליונות הביטחונית של מדינת ישראל באזור שלנו ושנוכל לסייע לאנשים אחרים כשצריך, אנחנו צריכים לשמור קודם כל על האנשים - בחובה, בקבע ובמילואים, לדעת לממש את היכולות והכישורים שלהם, ובאותה נשימה גם לדעת להגן עליהם ברמת הזכויות ומה שמגיע להם".

גנץ הוסיף ואמר: "אני מצפה מהמפקדים ללמוד את הדו"חות האלה ולטפל בדברים, והמקום הכי חשוב הוא יחסי מפקד ופקוד. אנחנו צריכים שתהיה הוגנות פיקודית, אנשים מקבלים עליהם את סמכות צה"ל על-פי חוק ואנחנו צריכים לא למצות אותה עד תום אלא להיות מפקדים הוגנים לחיילים. נלמד מהדו"ח כמה שיותר וננסה להמשיך ולהשתפר".

שר הביטחון, בני גנץ // צילום ארכיון: יוסי זליגר,

צה"ל: "כלל האירועים נלמדים"

מצה"ל נמסר: "מודים לנקח"ל ולנציגיה על הדו"ח והעבודה לאורך השנה ומייחס חשיבות רבה
לדו״ח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה"ל. הדו"ח יסייע לקידום המענה הניתן למשרתי צה"ל באופן פרטני ומערכתי. בצה"ל קיימים מספר מנגנוני בקרה וביקורת פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים, ובראשם במוכנות צה"ל בשגרה ובחירום לצד איכות המענה והטיפול במשרתים. כלל האירועים נלמדים, מטופלים ומופקים מהם לקחים אישיים ומערכתיים אשר מיושמים בהקדם. בהתאם להחלטת ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף הרצי הלוי, הליך סדור להעמקת הממצאים וטיפול בפערים שהועלו בדו"ח".

כמו כן, צה"ל התייחס לממצאי הדו"ח: "השמירה על ביטחונם של משרתי צה"ל, בשגרה ובחירום, נמצאת בראש מעייניו של צה"ל ועל כן קיימים פקודות ונהלים סדורים. כל חריגה מנהלים אלו או התנהלות רשלנית או מסכנת חיים, מתוחקרת לעומקה בכדי למנוע השנות מקרים דומים. מקרי אפליה ואלימות פיזית או מילולית כלפי המשרתים, מנוגדים לערכי צה"ל.
המקרים המתוארים חמורים ביותר בייחוד כאשר אירעה אלימות של מפקדים כלפי פקודיהם. אלה מטופלים ביד קשה, תוך ליווי המשרתים שנפגעו. ביחידות צה"ל נערכות ביקורות תכופות על מנת לעמוד על יישום הנהלים ופקודות צה"ל להתמודדות עם נגיף הקורונה ולהבטיח את השמירה על בריאותם של המשרתים וכשירותן של יחידות צה"ל. חל איסור לנקוט בצעדים כלשהם כנגד משרתים המסרבים להתחסן. מקרים בהם יש חריגה מהנהלים והפקודות ומובאים
לידיעת הגורמים הרלוונטיים, מטופלים בהתאם.

"בצה"ל פועלים כל העת על מנת לממש את מלוא זכויות המשרתים ולצמצם מצבים בהם הנחיות ופקודות אינן מבוצעות כלשונן, תוך ביצוע הליכי בקרה שוטפים. באשר לטיפול בפרט, צה"ל החל השנה בתפיסת המרכזים לטיפול בפרט, אשר שמים אוכלוסיות במיקוד ונותנים מענה מקיף ושלם לפרט, הן למשרתי החובה והן למשרתי הקבע. בנוסף, בצה"ל קיים מוקד ייעודי למענה לפרט אשר מנגיש את זכויות המשרתים ופועל במידת הצורך לתיקון פערים פרטניים אשר עולים. בימים אלה יוצאת לדרך תכנית מקיפה לשיפור מענה ההזנה בצה״ל אשר יסדיר סטנדרט אחיד בעולמות ההזנה בצה״ל, יקיים בקרה על קיומו וירחיב את מגוון פריטי
המזון. כחלק מהתכנית, צפוי להתבצע שיפוץ תשתיות נרחב ב-130 חדרי אוכל, אשר יצא לדרך בעשרות מהם, לצד הקמת 80 טרקליני לוחמים ביחידות הקצה המבצעיות בהם יהיה מזון חם ונגיש באופן תמידי. בשנה האחרונה נוסד תחום השירות בחיל הרפואה לשיפור הטיפול בפרט, וזאת לצד קידום הנגשת שירותים רפואיים באמצעיים טכנולוגיים וצמצום הבירוקרטיה.

חיילים באימון ברמת הגולן (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: אייל מרגולין ג'יני

"אירועים חריגים המוצגים בדו"ח, ביניהם יחס לא ראוי של גורמי רפואה כלפי משרתים, לא עולים בקנה אחד עם ערכי החיל ומטופלים באופן יסודי ומעמיק. נוכח היקפי הגיוס המתרחבים מדי שנה, פועל חיל הרפואה לתגבר את כוח האדם הרפואי בלשכות הגיוס באמצעות גיוס קב״נים נוספים לקבע או במילואים וקיום פגישות טיפוליות מרחוק, באמצעים מקוונים ובהסכמת המטופל, תוך ניתוב העומסים בין לשכות הגיוס השונות. צה״ל רואה חשיבות רבה במתן והנגשת זכויות משרתי המילואים ופועל לממש את מלוא זכויותיהם באמצעים שונים ובהם שיפור הטכנולוגיה וקיום תהליכי בקרה".

להלן התייחסות פרטנית לממצאי הדו"ח לפי נושאים:

"התנהגות מסכנת חיים, אלימות, זלזול והתבטאויות בלתי ראויות כלפי חיילים: השמירה על ביטחונם של משרתי צה"ל, בשגרה, באימונים, בפעילות מבצעית ובחירום, נמצאת בראש מעייניו של צה"ל ועל כן קיימים פקודות ונהלים סדורים, המהווים בסיס הכרחי להתנהלות מקצועית של המפקדים והחיילים בצה"ל, שכן הקפדה על ביצוען מאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם. כל חריגה בהתנהלות אל מול הפקודות, לרבות אירועים בהם מפקדים חרגו מסמכויותיהם או התנהלו באופן רשלני ומסכן חיים עם חומרים מסוכנים, מתוחקרת לעומקה בכדי למנוע הישנות מקרים דומים ולקחיה מוטמעים בצה"ל.

צה"ל, בהיותו צבא העם, רואה ערך עליון באחדות שורותיו, שכן ערך זה מודגש בכל סוגי הפעילויות בו, ללא הבדל דת, גזע, מין והעדפה מינית. אלימות, מכל סוג שהיא, הינה תופעה פסולה ואסורה אשר אין לה מקום בצה"ל. צה״ל מגנה ומוקיע אפליה, גזענות, ואלימות פיזית או מילולית כלפי משרתיו, רואה אירועים המנוגדים לערכיו כמו אלה בחומרה רבה, בייחוד במקרים חריגים בהם אירעה אלימות של מפקדים כלפי פקודיהם, מתחקר אותם לעומקם, מטפל ביד קשה, ומלווה את המשרתים שנפגעו ככל שנדרש".

בנוגע להתמודדות צה"ל עם נגיף הקורונה: "פקודות צה״ל להתמודדות עם נגיף הקורונה, עוסקות בראש ובראשונה בשמירה על בריאות המשרתים לצד שמירה על כשירות יחידות צה״ל והרציפות התפקודית. במהלך התקופה המדוברת, התקיימו פעולות הסברה בדבר חשיבות החיסון וכן עודכנו הפקודות לטובת המשך שמירת הרציפות התפקודית. יודגש כי אין כל הנחיה בצה״ל המחייבת את המשרתים להתחסן, ואף חל איסור לנקוט בצעדים כלשהם כנגד משרתים המסרבים להתחסן.

"לאורך כל התקופה המדוברת נערכו מספר ביקורות ביחידות צה״ל, על מנת לעמוד על יישום הנהלים והפקודות ובכדי לאתר פערים וחריגות מסמכות בכל הנוגע לנהלי ההתמודדות עם
הנגיף. במקומות בהם התגלה פער האירועים חודדו והופקו הלקחים הנדרשים".

בנוגע לפגיעה בזכויות הפרט: "מקור עוצמתו של צה״ל טמון באיכות אנשיו ומפקדיו. משרתי צה״ל פועלים לילות כימים למען ביטחון מדינת ישראל וצה״ל פועל למענם. גופי המטה בצה"ל פועלים בתיאום ובשיתוף פעולה על מנת לממש את מלוא זכויות המשרתים ולצמצם מצבים בהם הנחיות ופקודות הקשורות לנושא זה מעורפלות או אינן מבוצעות כראוי. טיוב הטיפול במשרתים מחייב זרימת מידע והנגשתו למפקדים ולאנשי הפרט בשטח ובכדי לתעל, לייעל ולדייק את התהליכים האלו, נעשים מאמצים נרחבים באגף כוח האדם, כמו הנגשת המידע ישירות למשרתים )מענה בכף היד(, ביצוע הכשרות תקופתיות לדרגי המשא"ן הפרוסים, הזוטרים והבכירים, הפצת אגרות מידע למפקדים ולאנשי הסגל ובניית תוכנות ניהול יעילות ונגישות. צה"ל מבצע תהליכי בקרה שוטפים וביקורים ביחידות לאכיפת, הטמעת והנגשת
המדיניות לפרט בכלל צה"ל. בשנה האחרונה החל צה״ל בתפיסת המרכזים לטיפול
בפרט אשר שמים אוכלוסיות במיקוד ונותנים מענה מקיף ושלם לפרט.

"בנוסף, בצה"ל קיים מוקד ייעודי למענה לפרט אשר מנגיש את זכויות השכר והתגמולים ופועל במידת הצורך לתיקון פערים פרטניים העולים מהמשרתים. צה"ל מעמיד לידי גורמי הטיפול בפרט את הכלים המקצועיים הנדרשים על מנת לבצע את תפקידם בצורה הטובה ביותר, וימשיך לבצע בקרה צמודה בנושא כדי להבטיח את מתן הזכויות המלאות למשרתים בצה"ל.
חטיבת הסגל חורטת על דגלה את ערך השקיפות וההוגנות ופועלת רבות בכדי לקדם
תהליכים שישפרו את הטיפול במשרתי הקבע. מאמצים אלו מתמקדים בהנגשת המידע למפקדים לפרט, ובקידום מערכות המאפשרות את קיום התהליכים שבתחום זה באופן יעיל ושקוף. באבחון החטיבה נמצא כי הפער העיקרי במקצועיות אנשי הסגל נוגע בסוגיית הכשרות היסוד לתפקידים השונים בחטיבת הסגל. בשל כך, נבנה מערך הכשרות מסודר שייושם החל מהשנה הקרובה ובו מתואמות הכשרות שונות, בשיטות מגוונות ולכלל הדרגים שמטרתן למקצע וליישר קו בין כלל העוסקים במלאכה".

כמו כן, צה"ל התייחס לתשתיות, מזון ותנאי מחיה: "צה"ל רואה חשיבות רבה למתן מענה הזנה איכותי ובריא עבור כלל משרתיו. בהמשך לביקורות הפנימיות שמבצע אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ולצד צורך במענה טוב יותר למשרתים, אנו פועלים על מנת לשפר את המענה התזונתי בכלל צה״ל, בדגש על הקצה המבצעי ועל יחידות ההכשרה. בימים אלה יוצאת לדרך תכנית מקיפה לשיפור מענה ההזנה בצה״ל, אשר שמה במוקד את איכות השירות וחווית הסועד בצה״ל.

כחלק מהתכנית יוקם מנהל מזון ייעודי בחיל הלוגיסטיקה, אשר יהיה אמון על הסדרת סטנדרט אחיד בעולמות ההזנה בצה״ל ובקרה על קיומו. כמו כן, הורחב תקציב המזון בצבא, צעד המאפשר הרחבת מגוון פריטי המזון והעשרת המענה התזונתי, במטרה לאפשר ללוחמי צה״ל תפריטים מגוונים יותר ומנות חלבון עשירות יותר. במסגרת התכנית, מתוכנן שיפוץ תשתיתית נרחב ב-130 חדרי אוכל, אשר כבר החל בעשרות חדרי אוכל, לצד הקמת 80 טרקליני לוחמים במוצבים פלוגתיים ובמקביליהם בזרועות, במטרה לשפר את נגישותם של משרתי צה״ל ביחידות הקצה המבצעיות למזון חם, בכל שעות היממה. בנוסף, כחלק מהתכנית מתוכננת העלאת תעריף דמי הכלכלה לזכאים, אושרה הקצאת עשרות תקנים נוספים לגיוס אנשי קבע מקצועיים מתחום המזון לטובת שיפור המענה ביחידות, וכן שיפור תנאי ההעסקה של מפקדי המטבחים, במטרה לפתח את המשאב האנושי האיכותי במקצוע. התכנית כוללת שיפור המענה לכלל המשרתים, לרבות למשרתים המקפידים על אורח חיים טבעוני, לחולי צליאק ולמשרתים בעלי רגישות למוצרי מזון שונים. בנוסף לכך, הוגדלה כמות החלבון המוגשת ללוחמים בכל ארוחה וניתן מענה גם בחלבון מן הצומח המאפשר לספק מגוון תזונתי מקיף. מימוש תכנית זו תביא להשתנות מקיפה ומיטבית בתחום המזון בצה"ל.

"בהיבטי תשתיות המחייה והמגורים, מוביל אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מהלך רוחבי לשיפוץ מבנים אלה בצה״ל, בשיתוף הזרועות והפיקודים הרלוונטיים ובדגש על המערך הלוחם. כל זאת תוך יצירת סטנדרטים אחידים, אשר יבטיחו לחייל רף הולם, המהווה חלק מחובתו ביחס למסירותם של משרתי צה״ל. בין התכניות הבולטות בנושא: תכנית קו המגע במסגרתה משופצים מספר מוצבים בכל שנה מתוך כוונה לסיים את כלל המוצבים בפיקודים המרחביים עד שנת 2024 ; תכנית עוז לחייל - לטיפול בתשתיות בסיסי ההדרכה בזרועות; כמו כן, החלה עבודת מטה להקמת מערך לבינוי זריז, למתן מענה בינוי במוצבים השונים ושיפור תשתיות בשיתוף הפיקודים.צה"ל ימשיך לפעול להטבת תנאי השירות של החיילים, שיפור התשתיות בבסיסים וסיפוק תנאי מחייה טובים למשרתיו".

צה"ל התייחס, בין היתר, למענה הרפואי: "חיל הרפואה פועל על מנת לספק למשרתי צה״ל מענה רפואי מקיף ובסטנדרט המקצועי הגבוה ביותר. לתפיסת החיל, איכות השירות הרפואי מהווה חלק משמעותי מאיכות הטיפול, על כן פועל הוא להעמקת תודעת השירות בקרב משרתיו, המטפלים, ולשיפור חווית המטופל. לטובת כל אלו, נוסד בשנת 2021 תחום השירות בחיל הרפואה, אשר אמון על הטמעת תכנית ייעודית בהכשרות החיל ואף צירופן ההדרגתי
של ממונות שירות במרפאות החיל הגדולות. בנוסף, מקדם החיל הנגשת שירותים רפואיים באמצעיים טכנולוגיים, והשיק בשנה האחרונה יישומון לקביעת תורים למומחים, בו ניתנת אפשרות לקבוע תור למועד נוח ולמרפאה באזורו של המטופל, כמו גם הרשמה לרשימת המתנה מנוהלת וחכמה.

חיילים ברמת הגולן, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה), צילום: אייל מרגולין, ג'יני

לצד זאת, המשיך החיל להטמיע את השימוש בשירות המדי-קליק בצה״ל, שמאפשרות למטופל לבצע פעולות, שבעבר היו כרוכות בהגעה פיזית למרפאה, באופן מקוון. בחיל הרפואה מונו רופאים מומחים בכלל התחומים הרלוונטיים, המפקחים על קבלת ההחלטות בתחומם. רופאים אלה מגלים מעורבות, במידת הצורך, בטיפול בחייל, ומאשרים בו פרוצדורות רפואיות רלוונטיות, זאת מתוך דאגה לשלומו ולבריאותו, ובמסגרת הליך קבלת החלטות ענייני ומקצועי, נטול שיקולים זרים. בחיל מקיימים הליכי הפקת לקחים, במטרה לשפר ולפתח את השירות הניתן למשרתים. במקרה הצורך, מקיים החיל הליכי בקרת-איכות וחקירה, לשם אבחון
פערים ובמטרה למנוע את הישנותם. נמשיך להעניק שירות רפואי מקצועי ומיטבי למשרתים, תוך חתירה למצוינות ולקדמה טכנולוגית בעולמות הטיפול והשירות. כל גורם מטפל נתון לבקרה ולמעקב של הממונים עליו, ובמקרה של אבחנה שגויה - המקרה נבדק לעומק ומתוחקר בידי הגורמים המקצועיים בחיל הרפואה, על מנת להפיק לקחים ולמנוע הישנות של מקרים דומים בעתיד. חיל הרפואה רואה במתן שירות ראוי ערך עליון, על כן כל חריגות מהנהלים, כדוגמת
אלו המוצגות בדו״ח ביניהן יחס לא ראוי של גורמי רפואה כלפי משרתים, לא עולות בקנה אחד עם ערכי החיל ומטופלות באופן יסודי ומעמיק ובמקרה הצורך, נוקט חיל הרפואה בצעדים לשיפור איכות שירותו".

בנוגע למלש"בים נמסר כי "לגורמי בריאות הנפש תפקיד משמעותי בהליך המיון, אשר במסגרתו הם מקיימים מעקב אחר מועמדים לשירות שלהם רקע קליני, או כאלה שנמצאו כנדרשים לסיוע מקצועי או לבירור. גורמי בריאות הנפש מכווינים בקביעת שיבוץ מתאים, כאשר התורים נקבעים בהתאם למועד גיוסם ולקריטריונים שקבעה יחידת מיטב. לנוכח היקפי הגיוס המתרחבים מדי שנה ואל מול מצבת המטפלים הלאומית בתחומים השונים בעולמות בריאות הנפש, פועל חיל הרפואה לתגבר את כוח האדם הרפואי בלשכות הגיוס באמצעות גיוס קב״נים נוספים לקבע או גיוס במילואים ואף באמצעות קיום פגישות טיפוליות מרחוק, באמצעים מקוונים ובהסכמת המטופל. זאת, תוך ניתוב העומסים בין לשכות הגיוס השונות ובמטרה להקל על אלה העמוסות יותר.

במטרה שלא לפגוע בהליך המיון ותוך שמירה על בריאותו של המלש"ב, פועל חיל הרפואה בשיתוף יחידת מיטב, לאפשר למלש״בים, בחלק מהמקרים, לקחת חלק במיונים שונים ובפעילויות טרום-גיוס שונות, תחת פרופיל רפואי זמני. נמשיך לפעול לטיוב השירות תוך שמירה על טובת המיועדים לשירות ביטחון, בראיית אחריותנו לשלומם".

בנוגע למערך המילואים נמסר כי "צה״ל רואה חשיבות רבה במתן והנגשת זכויות משרתי המילואים. גופי המטה השונים בצה״ל פועלים בתיאום ובשיתוף פעולה על מנת לממש את מלוא זכויות חיילי המילואים ולצמצם מצבים בהם הנחיות ופקודות אלה אינן מבוצעת כראוי, ובפרט
בנושא הזנת שירות המילואים למשרתי המילואים. צה״ל נמצא בימים אלו בשידרוג מערכת סגלי משאבי האנוש למערכת חדשה, שצפויה להיטמע בקרוב ועתידה להיות מדויקת ויעילה יותר כדי למנוע תקלות בנושא הזנת שירות המילואים הפעיל.

מקרים פרטניים נבדקים ומטופלים על ידי הגורמים הרלוונטים ביחידות השונות ובמידת הצורך מתוקנים על פי הנהלים. אות המערכה מוענק כהוקרה לחיילים, עובדי צה״ל ואנשי צד״ל ששירתו בתקופה שבין סוף ספטמבר 1982 ועד הנסיגה מלבנון בשנת 2000 ,לו זכאים מאות אלפי חיילים. האות נשלח באמצעות דואר ישראל וחלוקתו מבוצעת מזה מספר חודשים ועתידה להימשך מספר חודשים נוספים, זאת לאור כמות גדולה של זכאים ובהתאם לחוזה שנחתם מול החברה המבצעת את השילוח בדואר. במידה ואדם זכאי לאות ולא קיבלו, באפשרותו לפנות לקצינת פניות הציבור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...