האי נקסוס, יוון | צילום: GettyImages

לקחת פסק זמן ולא לחשוש: כל היעדים החמים לחופשה בחו"ל

בשבועות הראשונים למלחמה אף אחד לא יכול היה לחשוב על נופש בחו"ל (או בכלל), אבל לקראת האביב והקיץ הישראלים מבינים שמותר להתאוורר מהמציאות הלוחצת • חברות התעופה הזרות מחדשות את פעילותן בנתב"ג, הנוסעים נהנים מגמישות בתנאי הביטול לאוראי־הוודאות הכללית, ואת המדינות שמוגדרות כמסוכנות (טורקיה כבר לא מחכה לנו) מחליפים יעדים שכדאי לשריין מעכשיו • אז איפה תבלו את חופשת הסמסטר הקרובה?

מלחמת חרבות ברזל שינתה את כל מה שהכרנו בתחומים רבים בחיינו, ובהם גם בענף התיירות. טיסות רבות בוטלו, ישראלים רבים בחרו שלא לצאת לחופשות בגלל האווירה המתוחה או משום שנקראו למילואים, וחלק מהיעדים האהובים הפכו למסוכנים מאוד. מנגד, יעדים חדשים הופכים בשל הנסיבות לאטרקטיביים, ובהתאם לכך צפויה מפת התיירות להשתנות באופן משמעותי.

חלק מחברות התעופה שהיו מאוד דומיננטיות בנתב"ג נעלמו מהנוף מאז 7 באוקטובר, ולעומתן חברות קטנות יחסית חידשו לאחרונה את טיסותיהן לישראל, כאשר הנוסע הישראלי מצידו למד לאמץ את המושג "חופשת התאווררות" שהפך לגיטימי. כדי להבין מה מצפה לנו בתקופה הקרובה, לאילו יעדים נוהרים הישראלים, מה אומרים המספרים וכמה זה יעלה, שוחחנו עם בכירי הענף ובדקנו את הנתונים המלאים.

לפני שבוחרים יעד, חשוב בימים כאלה לתת תשומת לב לנושא הביטחון. בעקבות המלחמה סיווג המטה ללוחמה בטרור את מדינות העולם לפי רמות סיכון, ופרסום המפה של המל"ל הבהיר לישראלים רבים שאין מניעה מלטוס, בעיקר למדינות המוגדרות פחות מסוכנות. המדינות העיקריות שנכללות תחת ההגדרה של רמת הסיכון הנמוכה ביותר (רמה 1) ורלוונטיות לתייר הישראלי הן, בין היתר: יפן, מרבית האזורים בתאילנד (למעט דרום המדינה, לא כולל האיים), קפריסין, רומניה, צ'כיה, פולין, ארה"ב, קנדה, מקסיקו, וייטנאם, סלובקיה, קרואטיה, סרי לנקה, סינגפור, ליטא, מונטנגרו, שווייץ, נורווגיה ודנמרק.

נוסעים לקראת טיסה בנתב"ג, צילום: משה שי

לצד אלו הוגדרו מדינות רבות ברמה 2. המשמעות היא, על פי המל"ל, שאין מניעה מלטוס אליהן אך יש להקפיד על נקיטת אמצעי זהירות מוגברים. המדינות שנמצאות בקטגוריה הזאת הן, בין היתר: צרפת, ספרד, אנגליה, הונגריה, ברזיל, פורטוגל, יוון, בולגריה, סיישל, אוסטרליה, שוודיה, אוסטריה, הולנד ומאוריציוס.

האור הירוק שנתן המל"ל, לצד הירידה בעצימות המלחמה בעזה והצורך של אנשים להתנתק מעט מהמציאות המלחיצה, הובילו לכך שבכל כמה ימים הולכים ועולים מספרי הנוסעים העוברים בנתב"ג. בימי השפל עברו בנמל התעופה כ־10,000 נוסעים בלבד, בחלוקה שווה בין היוצאים לנכנסים. כיום עוברים בנתב"ג 26 אלף נוסעים ביום, כ־14 אלף מתוכם ממריאים לחו"ל - יותר מכפול מהמספרים שראינו במהלך אמצע-סוף אוקטובר.

טלי נוי, איסתא: "רבים בוחרים לטוס עכשיו כי לא יודעים אם יתאפשר להם בעוד חודשיים. רואים גם מגמה של הפלגות נופש באירופה ובארה"ב, במיוחד בשל תחושת הביטחון שיש בנופש כזה"

בתחילת המלחמה ביטלו כמעט כל חברות התעופה הזרות את טיסותיהן לישראל וממנה, אך רבות כבר הודיעו על חזרה לפעילות. חלקן הגדול כבר יישמו את ההבטחה וחזרו לארץ, ונכון להיום מספר חברות התעופה הזרות שפועלות בנתב"ג גדול באופן משמעותי. חידוש הפעילות של חברות תעופה גדולות ומשמעותיות בימים האחרונים צפוי לגרום לחברות תעופה נוספות ללכת בעקבותיהן, מגמה שתקל על התייר הישראלי להרכיב את החופשה הבאה.

דובאי, איחוד האמירויות, צילום: GettyImages

בין חברות התעופה שהודיעו כי יחזרו לטוס לישראל, וכאלה שכבר עשו זאת, ניתן למנות את לופטהאנזה, סוויס, אוסטריאן, טארום, אג'יאן, אתיופיאן איירליינס, לוט פוליש איירליינס, אייר פראנס, אייר סיישל, טוס איירווייז, בלו בירד, ועוד. לצידן יש את חברות התעופה הזרות שפעלו בנתב"ג גם במהלך חודשי הלחימה הראשונים וביניהן פליי דובאי, אתיחאד, האינאן איירליינס הסינית, אוזבקיסטן איירליינס, רד ווינגס, אזימוט והיי סקיי. מובן שגם חברות התעופה הישראליות מפעילות טיסות ישירות באופן רצוף מתחילת המלחמה והן מהוות את הנתח המשמעותי בפעילות בנתב"ג. בחודש דצמבר הפעילה אל על כ־80% מכלל הטיסות בשדה, ישראייר הפעילה כ־10% מכלל הטיסות, פליי דובאי כ־3% וארקיע כ־2% מכלל הטיסות בנתב"ג. בתקופה הקרובה, כאמור, מגמת התרחבות הטיסות תתפוס תאוצה.

חלון לים התיכון

ההערכות בענף הן כי ככל שנתקרב לחודשי האביב, ואם אכן המלחמה תדעך, הישראלים ישובו לנפוש בחו"ל. "2024 הולכת להשתנות מבחינת התייר הישראלי. יעדים שהיו דומיננטיים מאוד כמו אנטליה ואיסטנבול לא יהיו על מפת התיירות, ויוון הולכת להתחזק מאוד", מסביר אילן שלו, סמנכ"ל קבוצת "קווי חופשה". "אנחנו רואים את המגמה הזאת ואת הביקושים הגבוהים לרודוס, אתונה, קוס ויעדים נוספים. נוסף על כך, יעדים שיתחזקו מאוד הם פראג, בודפשט, וינה, ברצלונה, ניו יורק ויעדים שונים במזרח. יש ביקושים גם לסרי לנקה ולסיישל - יעדים אקזוטיים שאמורים לתת תחושת ביטחון.

"בכלל, רמת הביטחון הופכת לפרמטר בבחירת היעד, ואנחנו רואים את זה בהזמנות שמתקבלות במוקדים השונים שלנו. בחודש ינואר היה שיפור משמעותי ודרמטי מאוד בקצב ההזמנות. מדובר במאות ביום, לעומת כמה עשרות שהיו בנובמבר ובדצמבר. אנחנו רואים שגם דובאי הופכת לאטרקטיבית מאוד, בעיקר משום שטורקיה - שבשנים האחרונות הישראלים חזרו אליה - נעלמת מהמפה, ואפשר לראות את זה בהוספת הטיסות של 'פליי דובאי' שעלו לארבע ביום, מספר גבוה מאוד ביחס לחברת תעופה זרה שפועלת בישראל בתקופת המלחמה.

אילן שלו, קווי חופשה: "תנאי הביטול שיש כיום מקילים על ישראלים רבים להזמין ויוצרים קרקע בטוחה יותר עם אפשרות להזמין ולסגת מההזמנה בתנאים נוחים לעומת העבר"

"רמות המחירים כרגע עדיין נמוכות יותר, וגם בחופשות פסח מדובר בירידה של כ־20% במחירים לעומת פסח בשנה שעברה, וההמלצה שלנו היא להקדים ולהזמין. יוון צפויה להיות מאוד־מאוד מבוקשת, ומי שבונה על חופשה בקיץ עלול להיתקל בקושי למצוא מקום בבתי המלון אם לא ימהר להזמין. גם קפריסין צפויה להיות מאוד מבוקשת ועמוסה בישראלים בעונות האביב והקיץ".

היעד המבוקש ביותר בדצמבר היה ארה"ב. מאז הפטור מוויזה ישראלים רבים נוהרים לשם, ואל על מפעילה 9-7 טיסות ביום ליעדים שונים מהחוף המזרחי ועד לחוף המערבי. במהלך דצמבר טסו לארה"ב כ־91 אלף נוסעים מישראל, כמעט פי שלושה מאשר ליעד שנמצא במקום השני - צרפת. במקום השלישי נמצאת אנגליה, במקום הרביעי יוון ובחמישי קפריסין - כל אחת מהן עם 40-30 אלף נוסעים במהלך דצמבר.

כרטיס מבוטח

אחת המגמות המעניינות בתקופה של מלחמה שלא יודעים כמה זמן תימשך ובאיזה אופן היא שינוי מדיניות הביטול של חברות תיירות ותעופה רבות בישראל. לא מעט חברות הקלו באופן משמעותי על הנוסעים, ומאפשרות לבטל ולקבל החזרים על חופשות שהוזמנו בתנאים שונים מאשר בתקופה שקדמה למלחמה. בין החברות: השטיח המעופף, קווי חופשה, קשרי תעופה, איסתא, אשת טורס, אל על, ארקיע, ישראייר וחברות נוספות. "תנאי הביטול שקיימים אצלנו ובחברות אחרות מקילים על ישראלים רבים להזמין, ויוצרים קרקע בטוחה יותר עם אפשרות לסגת מההזמנה בתנאים נוחים לעומת העבר", אומר שלו. "בעקבות המצב אנחנו רואים שישראלים בוחרים להזמין מסוכנויות ישראליות גדולות ומוכרות כדי להימנע מאי־נעימות שעלולה להיווצר מול אתרים לא מוכרים וקטנים מחו"ל".

ניו יורק, תמיד מומלץ, צילום: Getty Images

הסיבה למהלכים שמאפשרים ביטול בתנאים נוחים יותר היא חוסר הוודאות שקיים כרגע בענף התיירות. ישראלים רבים מעוניינים להזמין חופשה בחו"ל לחודשים הקרובים, אך לא בטוחים מה יהיה המצב הביטחוני בישראל, מה יהיה המצב הכלכלי (המדיני או האישי), וכיצד כל אלו ישפיעו על חייהם. ברוב החברות, השינויים בתנאי הביטול באים לידי ביטוי באפשרויות של הוספת מעין "תעודת ביטוח" שניתן לרכוש בכמה עשרות דולרים ומאפשרת החזר מלא במועדים קרובים יחסית לטיסה, או שירותים חינמיים שמאפשרים גם הם קבלת החזר מלא או כמעט מלא במועדים שסמוכים למועד היציאה לחופשה המוזמנת.

"יש המון מבצעים לחופשות הקיץ ביולי ובאוגוסט עם תנאי ביטול נוחים, ממש הגנה שחברות התיירות השונות פיתחו כדי שהמזמינים ירגישו בנוח", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית איסתא. "חשוב להגיד שהקיץ הקרוב יהיה מאוד מיוחד ורבים ינסו להזמין חופשה בקפריסין וביוון. התיירים האירופאים שיגיעו למדינות האלו כבר מתחילים להזמין מקומות שם, והחשש הגדול הוא שפשוט לא יהיו חדרים בבתי המלון. המגמה העיקרית בתקופה הזאת - ייתכן שבעקבות שחרורם של הרבה אנשי מילואים - היא הזמנות ל'כאן ועכשיו' ליעדי אירופה הקרובים לשניים-שלושה לילות: בודפשט, אתונה, יעדי איטליה השונים, פראג, אמסטרדם, לונדון, ברצלונה ובטומי. אנחנו רואים גם הזמנות ליעדים רחוקים כמו ניו יורק בעקבות הפטור מוויזה וביקושים גבוהים גם לתאילנד, בעיקר לתקופת האביב ולפסח.

אורן כהן־מגורי, השטיח המעופף: "קצב ההזמנות לאמירויות ירד, אבל הרבה פחות ממה שרבים סברו. ישראלים רבים מזמינים חופשות עתידיות בדובאי, ורבים נמצאים שם כבר עכשיו"

"הרבה אנשים בוחרים לטוס עכשיו כי לא יודעים אם יתאפשר להם לעשות זאת בעוד חודשיים, ואנחנו רואים גם מגמה של הפלגות נופש באירופה ובארה"ב. ההפלגות נחשבות לאטרקטיביות במיוחד בייחוד בשל תחושת הביטחון שם".

נוי מציינת כי ישראלים רבים מזמינים חופשות מוכוונות אירועים, כמו הופעות (קולדפליי, איך לא, פופולריים מאוד גם השנה), פסטיבלי מוזיקה, וכמובן - משחקי אליפות אירופה בכדורגל (יורו 2024) שייערכו הקיץ בגרמניה. "אפשר לראות שינוי גם במגמת ההזמנות. מ־1 בינואר התחלנו לראות מבצעים לקיץ, אז כבר רואים ביקושים מאוד יפים לתקופה הזאת - בערך שליש מההזמנות - וזה נתון מאוד יפה שאפשר היה רק לדמיין בנובמבר ובדצמבר.

"הדיבורים על רגיעה גורמים לאנשים להרגיש בטוח יותר, והשנה פסח יוצא גם בסוף אפריל, מה שאומר שמזג האוויר באירופה אמור להיות נוח יותר מאשר בשנה שעברה, כשהחופשה יצאה בסוף מארס. מגמה מעניינת שאנחנו רואים לאחרונה היא שהרבה מעוניינים לדבר עם המוקד שלנו, אנשים רוצים לדעת מה תנאי הביטול, מה אפשרויות השינוי. חשוב ללקוחות לשאול את כל השאלות בתקופת חוסר הוודאות הזאת".

לא הפעם, סיני

עד לפני המלחמה אנטליה היתה יעד הנופש המבוקש ביותר בקרב התיירים הישראלים, איסטנבול היתה בראש רשימת הערים הגדולות המבוקשות, ומספרים עצומים של ישראלים נפשו בסיני בתקופה שבין פסח לסוכות. יעד נוסף שהפך פופולרי בשנים האחרונות הוא ירדן. כל היעדים הללו צפויים להיעלם באופן כמעט מוחלט ממפת התייר הישראלי. חברת טורקיש איירליינס, שהיתה החברה השנייה הכי פעילה בנתב"ג אחרי אל על, צפויה לצמצם את פעילותה בישראל בכ־80%, וגם זה יקרה רק כאשר היא תחזור לפקוד את נתב"ג, עדיין לא ברור מתי. בסוכנויות הנסיעות השונות מדווחים על צניחה כמעט מוחלטת בביקושים לחופשות במצרים, בטורקיה או בירדן, והיעדים שיחליפו אותם יהיו, כאמור, יוון וקפריסין, ויעדים שונים באירופה כמו מונטנגרו, בולגריה, גאורגיה ומלטה.

החור הכחול בדהב, חוף חצי האי סיני, צילום: Petar Milošević, Wikimedia

"אין ספק שהביקושים לטורקיה, מצרים וירדן צונחים, ומעטים מאוד הישראלים שיסכימו לטוס למדינות הללו", אומר אורן כהן־מגורי, סמנכ"ל השטיח המעופף. "רוב הישראלים שהרגישו בנוח לנפוש בחופשה בסיני צפויים ככל הנראה לוותר עליה באביב ובקיץ הקרובים. מדובר במספר גדול מאוד של תיירים, שמן הסתם יחפשו חלופות. חלקם הגדול פשוט יטוסו ליעדים שבהם ירגישו בטוחים יותר, ושגם בהם יוכלו ליהנות מחופים יפים, מקולינריה משובחת וברוב המקרים גם במחירים סבירים.

אודי שנבל, רויאל קריביאן: "יש עלייה בביקושים להפלגות מברצלונה ומרומא וגם באזור איי יוון, בעקבות העובדה שהשנה אין הפלגות מחיפה ומכיוון שטורקיה כבר לא חלק ממפת התיירות של הישראלי"

"עובדה מעניינת ניתן לראות בכל מה שקשור באמירויות - מובן שקצב ההזמנות ירד גם לשם, אבל הרבה פחות ממה שרבים סברו שיהיה בתחילה ביחס למדינה ערבית. ישראלים רבים מזמינים חופשות עתידיות בדובאי, ורבים נמצאים שם כבר עכשיו. העובדה שבאמירויות מפגינים מסרים של שלום ולא נוקטים בעמדה פרו־פלשתינית כמו בטורקיה, לצד העובדה שמדובר ביעד שמשקיעים בו הרבה מאוד בביטחון התיירים והאזרחים, גורמות להרבה ישראלים להזמין לשם חופשות".

עולים על הגל

הפלגות הנופש צוברות תאוצה לאחר שהפכו בשנים האחרונות לפופולריות בישראל, בשל כניסתן של חברות הענק מחו"ל. אמנם רבות מהחברות הגדולות לא יפעלו אצלנו בקיץ הקרוב, אבל ישראלים רבים כבר הזמינו הפלגות נופש שיוצאות מיעדים שונים באירופה ובארה"ב. האפשרות לחוות כמה יעדים בו־זמנית, והעובדה שההפלגה כוללת בין היתר ארוחות מסביב לשעון ללא צורך בהוצאות נוספות - למעט מי שמעוניין לרכוש חבילות שתייה, לאכול במסעדות שבתשלום ולרכוש עוד שירותים שאינם כלולים במחיר - הופכות את הדיל לכדאי ביותר.

אודי שנבל, מנכ"ל חברת סנורמה, הנציגה של רויאל קריביאן בישראל, מסביר: "בשבועות האחרונים אנחנו רואים עלייה הדרגתית במכירות ובביקושים להפלגות. אלו אמנם עוד לא המספרים הרגילים, אבל יש בהחלט ביקושים גבוהים לקריביים, לאחר שבוטל הצורך בוויזה כדי להפליג ממיאמי. זה מאפשר להרבה אנשים גם לצאת להפלגה לקריביים וגם לטייל בארה"ב. אנחנו רואים גם עלייה בביקושים להפלגות מברצלונה ומרומא וביקושים שעולים גם באזור איי יוון בשל העובדה שהשנה אין הפלגות מחיפה ומאחר שטורקיה כבר אינה חלק ממפת היעדים של התייר הישראלי.

"אנחנו חווים ירידה משמעותית בגילי המזמינים, ואם בעבר הפלגות נופש נחשבו לכאלה שמזוהות עם מבוגרים, היום אנחנו רואים שהגיל הממוצע הוא 40-35. יש הרבה מאוד משפחות שיוצאות לנפוש בספינות הענק בים התיכון או בקריביים ורואות בהפלגות מוצר שמאפשר גם לטייל בין יעדים וגם להפליג בים עם אטרקציות מדהימות, אוכל טוב ובידור מעולה.

"רויאל קריביאן היא חברה אמריקנית שמנוהלת על ידי אנשי ביטחון ישראלים וזה משפיע על התחושה של האנשים במהלך ההפלגה. ב־8 באוקטובר פרסם מנכ"ל החברה איגרת פנימית לכל 30 אלף העובדים ובה כתב שהוא מזועזע ושבור, ומחזק את כל העובדים הישראלים שהתגייסו לשירות מילואים. זה היה מסר מאוד מחזק לכולנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...