רגע השפל בקריירה של מייק טייסון, אגדת איגרוף בחייו והאיש שמותג מזמן כ"אדם הרע ביותר ביקום", קרה ביוני 1997.
שנותיו הגדולות של טייסון בזירה כבר היו מאחוריו בשלב ההוא, וגם חייו האישיים ותדמיתו הציבורית ראו ימים יפים יותר, לאחר שהורשע שלוש שנים קודם לכן באונס וריצה תקופת מאסר בכלא. לסוף שנות ה־90 הגיע מי שנחשב לאחד המתאגרפים במשקל כבד הטובים בהיסטוריה כשהוא צל של עצמו, קטסטרופה יח"צנית מהלכת וספורטאי שימי הזוהר שלו מאחוריו. אבל בכל זאת, מדובר במלך הנוקאאוטים הבלתי מעורער של הענף, והיו מי שחשבו שנשאר עוד מעט מיץ לסחוט מהלימון שהיה טייסון בן ה־31 בזמנו.
וכך הוא חזר להתאגרף, בתקווה להשיב אליו את ההילה שאפפה אותו בשנות ה־80. בקיץ 97', במסגרת אותו קאמבק לא מוצלח במיוחד, נכנס טייסון לזירה עם איוונדר הוליפילד, מתאגרף שכבר הביס אותו כמה חודשים מוקדם יותר, והמפגש השני בין השניים התברר כפטאלי עבור "איירון מייק" - הרבה יותר מכל הפסד שחווה לפניו. תקרית האוזן, שבה נשך טייסון בשתי הזדמנויות שונות את אוזנו של הוליפילד במהלך הקרב ואף תלש חתיכה ממנה, תישאר לנצח חקוקה בזיכרון הספורטיבי־תרבותי האמריקני כאחד הרגעים המבזים בהיסטוריה של הענף, ועבור גדול המתאגרפים של דורו מדובר היה בנוקאאוט סופי למה שנשאר משמו וממעמדו.
משם המשיך טייסון בעיקר להכתים את מורשתו ולהפוך לגרסת המציאות של רוברט דה נירו ב"השור הזועם" של סקורסזה: הוא מסתבך לא פעם עם החוק, משמין, עושה הרבה יותר מדי סמים ומצליח לאבד את עשרות מיליוני הדולרים שצברו לו ניצחונות העבר הגדולים.
זה לא שהוא נחשב לאדם נחמד, שקול ורציונלי לפני כן, אבל הנגיסה באוזן יריבו בזירה הפכה אותו - תפיסתית - ממתאגרף לא צפוי ואכזרי לאדם מסוכן ובעייתי שלא כשיר עוד להתחרות בספורט שפרסם אותו.
סיפור מטורלל
כשתקרית האוזן התרחשה היה ג'ייק פול, יליד ינואר 1997, בן חמישה חודשים. פער הגילים המשמעותי ביניהם לא הפריע לאותו ג'ייק פול, כיום כוכב רשת שהרוויח מיליונים מערוץ יוטיוב והפך למתאגרף, ליזום קרב ראווה בינו ובין טייסון בן ה־58. וזה רק נתון ביזארי אחד בסיפור מטורלל למדי, שבסופו ייפגשו השניים בזירה בלילה שבין יום שישי לשבת (15 בנובמבר, 3 בלילה בזמן ישראל) באצטדיון הפוטבול AT&T בטקסס, למה שאמור להיות אחד מאירועי האיגרוף, ואולי הספורט בכלל, הגדולים בהיסטוריה. אירוע שבו יצפו כ־80 אלף איש באצטדיון עצמו ועוד מיליונים בזמן אמת בנטפליקס, ושמסמן את כניסתה של ענקית הסטרימינג לעולם השידורים החיים.
זה לא רק שג'ייק פול צעיר מטייסון בכמעט 30 שנה ובכלל לא נחשב למתאגרף שווה ברמתו למי שהיה טייסון בשיאו. המפגש בין השניים, לצד השידור בנטפליקס, מסמן התנגשות בין־דורית ומספר סיפור על אודות עולם חדש מול ישן, טכנולוגיה והבדלי גישות לחיים שנוצרו באותו פער.
וזה גם סיפור על כסף. הרבה מאוד כסף. בערך 80 מיליון דולר שלא לגמרי ברור עדיין איך יתחלקו בין השניים, אבל אפשר לסמוך עליהם שהם יידעו לעשות את זה בצורה שתיטיב עם שניהם. לפחות עם ג'ייק פול, סוג של גאון עסקי, גימיק אינטרנטי שאיבד שליטה ואדם שבעצמו צבר רקורד מרשים של סקנדלים, קטטות, פליטות פה, עבירות על החוק ופרובוקציות.
מוטציה מוזרה
סיפורי חייהם המוקדמים של טייסון ופול לא יכלו להיות שונים יותר זה מזה. בעוד טייסון גדל ללא אב מגיל שנתיים, וגם את אמו איבד עוד כשהיה נער, פול גדל במשפחה נורמטיבית למדי, עם אח גדול ודמות אב נוקשה אך מאוד נוכחת בחיי שניהם.
אם בגיל 10 טייסון הצעיר הסתובב ברחובות, למד להגן על עצמו ופיתח חוכמת רחוב ואינסטינקטים של לוחם קשוח, ג'ייק בן ה־10 התחיל לצלם סרטוני בית עם אחיו לוגאן, בעצמו סיפור הצלחה ודמות שנויה במחלוקת. עוד נגיע אליו.
הסרטונים הללו יהפכו עם השנים לבסיס להצלחה ברשת החברתית Vine (שנסגרה מאז, לא לפני שפול משך אליו יותר מ־5 מיליון עוקבים) ובהמשך לערוץ יוטיוב מלא הומור מטופש, מתיחות ופרובוקציות, שיכניס עשרות מיליונים לשני האחים. צמד שאפשר לבקר ולשנוא אותו, ורבים מקפידים לעשות זאת, אבל קשה להתעלם מהעובדה שמדובר באנשי שיווק פנטסטיים וגם באתלטים נדירים, כפי שיתברר בהמשך, כשייכנסו שניהם לעולם האיגרוף וייזמו קרבות גימיק מתוקשרים בינם ובין ספורטאים בעלי שמות עולמיים שכבר יצאו לפנסיה. מעין מוטציה מוזרה של אירוע ספורטיבי ואקסטרווגנזה תרבותית.
לא במקרה המילה גימיק נזרקה כאן יותר מפעם אחת: האחים פול, מומחי סושיאל ותקשורת המונים, הבינו היטב את הפוטנציאל המסחרי הטמון במפגש בינם ובין ספורטאי־על. לראיה, קרב הראווה מ־2021 בין לוגאן ובין פלויד מייוות'ר, המתאגרף הגדול ביותר בעת הנוכחית.
מייוות'ר הוא לוחם בלתי מנוצח אמנם - אבל גם כזה שפרש מהתחום ב־2017 ובזמן הקרב בין השניים כבר היה בן 44, בעוד היריב שמולו היה רק בן 26. איש מהם לא ניצח בתחרות, מה שגרם ללא מעט אנשים לחשוד שמדובר בקרב מכור, בעיקר בהתחשב בהבדלים ביכולות הטכניות בין השניים.
זו גם טענה שנשמעת לא אחת בהקשר לקרבות של האח ג'ייק, שהרפרטואר שלו כולל בעיקר ניצחונות על לוחמי MMA ומתאגרפי עבר. לא יהיה מפתיע לגלות שמדובר במשחקים מכורים מראש, בהתחשב בפופולריות המטורפת והמחודשת שליגת ההיאבקות המקצועית WWE חווה בימים אלה.
אחד מכוכביה הבולטים כיום הוא לא אחר מאשר לוגאן פול, שהוכנס בין שעריה במקור כדי למשוך קהל צעיר ולתקשר עם דור הרשת, והתברר עד מהרה כמתאבק פנומנלי שלמד את התחום מהר יותר מכל אחד אחר לפניו והפגין יכולות אתלטיות מרשימות מאז הפך למתאבק חצי־קבוע בארגון.
כמו ג'ייק, גם לוגאן הוא יזם מצליח, שפרט לרסלינג מרוויח מיליונים מפודקאסט מגה־פופולרי שהוא מנחה, ממשקה אנרגיה זרחני וחומצתי־משהו, לפחות במונחי טעם, בשם "Prime" ומעוד שלל יוזמות עסקיות. כמוהו, גם לג'ייק שלל אפיקי פרנסה רווחיים, חברות שהקים, ושם שמושך אליו תשומת לב בכמויות בלתי סבירות - לא משנה אם היא חיובית או שלילית.
"אוהב לעשות היסטוריה"
בדומה לטייסון, גם לפול רפרטואר הסתבכות מכובד. חקירה פדרלית שנפתחה בעניינו והספיקה להיסגר, הוא נזרק מערוץ "דיסני" שבו לקח חלק ככוכב בסדרה פופולרית (לאחר שאורח חייו הנהנתני, מתיחות שצילם ומסיבות פרועות שארגן בביתו נחשפו), הואשם בהטרדה מינית, העלה תכנים לא הולמים ליוטיוב, נחשד בהונאה לאחר שהקים חברה שהיתה אמורה ללמד צעירים כישורי חיים וכיצד לעשות כסף מהרשת, נכנס לקטטה עם כוכב וואן דיירקשן לשעבר זאין מאליק (והסתבך עם בת זוגו דאז ג'יג'י חדיד), אירח באחוזתו מסיבות מרובות משתתפים בתקופת הקורונה, עמד וצילם ביזת חנויות בקניון בזמן תקופת מחאת Black Lives Matter, ובאופן כללי הרוויח ביושר את הכינוי "פרובלם צ'יילד" ("ילד בעייתי"), שהולך איתו לכל מקום.
כדרכם של בני פול, ג'ייק מבין היטב שהכאוס מייצר מזומנים, במאות מיליונים. כך, במהלך טריפ איוואסקה - תערובת צמחים שמהם מיוצר משקה פסיכואקטיבי שמקורו באמזונס שבדרום אמריקה - שחווה לפני שנתיים וחצי, הגה את הגימיק הגדול ביותר שיכול היה לחשוב עליו: קרב בינו ובין מייק טייסון, אדם שפרש מהתחום מזמן והתמקד מאז בגיחות אקראיות בסרטים ובסדרות.
למעשה, כשנשאל בראיון ב־2009 אם ישוב עוד לזירה, ענה טייסון: "אני בן 42, אני שמן, נגד מי אלחם? תהיו כנים". אבל כנראה הפוטנציאל הכלכלי קרץ לטייסון, שלא התאגרף מקצועית מאז 2005, אבל דווקא חזר לזירה בשנים האחרונות לקרבות לא ממש חשובים, ביניהם קרב הראווה שלו מנובמבר 2020 נגד רוי ג'ונס ג'וניור, שהיה אז בן 51 - קרב שהסתיים בתיקו.
ממש באותו אירוע, במסגרת האנדר־קארד (כלומר הקרבות הפחות חשובים), הביס אחד, ג'ייק פול, את כוכב ה־NBA והפועל תל אביב לשעבר, נייט רובינסון. זו לא היתה האטרקציה היחידה באותו ערב, שכלל גם הופעות של ראפרים כמו ויז קאליפה וסנופ דוג - וזו תמונה עדכנית ומעניינת של עולם האיגרוף האמריקני, שהולך בדרכו של עולם ההיאבקות והופך למעין "מגה אירוע" שמשלב בתוכו, בין חבטה אחת לאחרת, גם מוזיקה, מפורסמים ותרבות פופ ומהווה בעצם מוצר בידור. אנטרטיינמנט משולב ז'אנרים.
ג'ייק פול בהחלט מבין זאת, וגם אם הוא סופג לא מעט לעג וביקורת, למשל על הקרב בסוף השבוע הקרוב, שמוגדר על ידי חובבי איגרוף מביני עניין כמפגש לא חשוב ולא מעניין במיוחד בין מתאגרף זקן לבין יוטיובר, יש גם מי שטוען (בעיקר הוא, אבל לא רק), שהוא ממציא מחדש את האופן שבו אחד מענפי הספורט הוותיקים בעולם מתווך לקהל רחב ומונגש להמונים - ובעיקר לצעירים.
"היינו צריכים למשוך פנימה מעריצים חדשים, לחדש את מה שהיה כבר ספורט גוסס", הוא אומר בקטעי וידאו מצולמים שמקדמים את הקרב - כמובן, בעיקר בפלטפורמות כמו יוטיוב, טיקטוק או אינסטגרם. וכאיש המיתוג החד שהוא, הוא מקפיד להשתמש במילות באזז, להגדיר את האירוע כ"קרב המאה" ולהצהיר "זה מה שאני אוהב לעשות: היסטוריה. כיף ולצאת למלחמה".
אם להודות באמת - היתה עד כה הרגשה שהבילד־אפ לקראת אותה "מלחמה" מלאכותי ומאולץ למדי, והוא כולל בעיקר את ג'ייק פול מנצל את היכולות הרטוריות שלו כדי לנסות לעקוץ מילולית את טייסון.
"יש סיבה שבגללה אני חולק יום הולדת עם קאס ד'אמאטו (מאמנו הראשון של טייסון - ע"פ)", אמר במסיבת עיתונאים לקראת המפגש, "והיא כי אני פאקינג הולך ללמד אותך איך להתאגרף, מייק".
טייסון, מצידו, מסרב לשתף פעולה ומפגין ביטחון שקט וקור רוח, לעיתים משועשע. "יש לו דמיון מפותח מאוד", מכה חזרה ברכות האיש שפעם היה נכנס לקטטות עם יריבים עוד טרם מעמד הקרב. "אני אפילו לא יכול להתעצבן על הבחור הזה, כי כולם יודעים שהוא מחרטט".
טייסון מודה שהוא במקום אחר היום, וכנראה גם לא באמת לוקח את הקרב הזה ברצינות - ממש כמו פרשני ספורט ומומחים לאיגרוף, שחושבים שפרט לרווח כלכלי אין באירוע הזה עבור המתאגרף הוותיק יותר מביזוי מורשת מפוארת ופוטנציאל לנזק בריאותי.
גם פול לא נראה כמי שיצליח לבסס לעצמו שם כיותר מבדרן, אושיית רשת ומתאגרף לעת מצוא: אם יפסיד, אומרים מלעיזיו, אז הפסיד לאדם בן כמעט 60. אם ינצח, ובכן, ניצח אדם המבוגר ממנו בשלושה עשורים. כזה שבגללו נדחה הקרב בין שניהם, שהיה אמור להתקיים במקור בקיץ, לאחר שטייסון חש ברע במהלך טיסה ואושפז בעקבות כיב קיבה. "אל תתרשמו מהקליפים בני 30 השניות שרצים באינסטגרם ומציגים את מייק אגרסיבי ומהיר כמו בימיו הגדולים", אומרים פרשנים אמריקנים, "כל אחד יכול להיראות טוב למשך חצי דקה".
שינויים בהרגלי השלטוט
אז מי ינצח בקרב הביזארי הזה? כמעט כולם סבורים שאם התוצאה לא תהיה תיקו (כפי שקורה לא פעם בקרבות ראווה מסוג זה), הניצחון כמעט מובטח לטייסון. גם אם הוא מתקרב לעשור השביעי של חייו, אין כמו ניסיון רב־שנים. מתאגרפים מבוגרים אמנם נעים לאט יותר ויכולות הספיגה שלהם משתנות, אבל הם יודעים לחזות תנועה, לגרום ליריבם לעשות טעויות ולנצל מצבים. ובכל הנוגע לכוח - הוא, לפי הטענה המוכרת, האחרון לעזוב אותך.
מעבר לזה, עבודת הרגליים של ג'ייק פול זכתה לביקורת, ונוסף על כך הוא העלה לצורך הקרב כ־10 ק"ג, דבר שיקשה עליו מעט לשאת את עצמו בזירה. טייסון שוקל בערך אותו דבר, אבל רגיל להתאגרף במשקל הזה, או במילותיו שלו, כשנשאל מדוע הוא חושב שהוא הולך להיות זה שינצח את יריבו הצעיר, ענה המתאגרף המזדקן: "כי אני מייק טייסון". טיעון חזק, חייבים להודות.
גם אם בדברי הימים של הענף החיבור טייסון־פול לא באמת יירשם כמפגש ענקים, חשיבות היסטורית כבר יש לו. קרב האיגרוף הנצפה ביותר עד היום היה זה שבין פלויד מייוות'ר למתאגרף הפיליפיני מני פאקיאו, שהתקיים במאי 2015, הביא להכנסות של 600 מיליון דולר ונרכש לצפייה על ידי 4.6 מיליון איש.
ההערכות גורסות שהקרב ביום שישי עתיד למשוך למסכים לא פחות מ־7 מיליון צופים - בעיקר כפונקציה של הפלטפורמה שישודר בה.
כאמור, זהו שלב ראשוני של ענקית הסטרימינג נטפליקס כחלק ממהלך הכניסה שלה לעולם השידורים החיים. בינואר הקרוב, אגב, היא תתחיל לשדר בלייב באופן קבוע את תוכניות ה־WWE מדי שבוע, בעוד נקודת השקה בין שני התחומים.
כל מנויי נטפליקס, גם אלה שגרים בישראל, יוכלו לצפות באירוע - שלצד עניין הביא ביקורת על נטפליקס עצמה, גם כיוון שבמקור היא הביעה עניין בשידור ישיר של אירועי ספורט - ועם כל הכבוד להיאבקות או לסנסציית הסופ"ש הקרוב, לא ממש מדובר באירועים שנופלים לגמרי לקטגוריה הזו. כמו כן, המודל, הקונספט של נטפליקס, מלכתחילה בא לשנות את הרגלי השלטוט של הצופה הממוצע, ולנתק אותו מהמחויבות לחזות בתוכן בזמן אמת.
כשמנוייה כבר התרגלו לא להתאים את סדר יומם לזה של ענקיות הברודקאסט, ואחרי השינוי העצום שחוללה בעולם צריכת התוכן, נטפליקס בעצם עושה צעד לאחור - ובמובן מסוים מלמדת את צופיה לחזור להרגלי הצפייה הישנים. זה קצת מזכיר את הבדיחה של הקומיקאי ג'ים גפיגן, שאמר פעם "אולי צריכים לקבץ את כל שירותי הסטרימינג יחד, ולקרוא לזה 'טלוויזיה בכבלים'".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו