המירוץ לירידה במשקל: האם מונג'רו היא המנצחת החדשה בעולם זריקות ההרזיה?

התרופה החדשה שנכנסה לשוק מטפלת גם בסוכרת וגם בהשמנה ומבטיחה להסיר כ-25% מהמשקל • לצד התקוות הגדולות להפוך לרזים, חשוב לזכור כי לא מדובר בפתרון קסם • הנה כל מה שחשוב לדעת

זריקת מונג'רו (טירזפיטייד) לטיפול בהשמנה . צילום: ללא קרדיט

זריקה של תקווה? בתקופה האחרונה אחד הטרנדים הבולטים ביותר בעולמות התזונה הוא זריקות הרזיה לשימוש עצמי. בעוד שרבים כבר מכירים את זריקות האוזמפיק, לאחרונה משווקת בארץ תרופה חדשה העונה לשם מונג'רו - מה ההבדל?

לפי מחקרים ההבדל המשמעותי בתרופה החדשה הוא עצם התאמתה לסוכרתיים, לצד יעילות התרופה.

"מחצית מהמטופלים שקיבלו את הזריקה הגיעו לערכי סוכר תקינים, לעומת 20% בלבד שטיפלו באוזמפיק", מסבירה שיר אלפי-זגר, דיאטנית קלינית המטפלת בסוכרת ובהשמנה.

"מחקר שבדק את השפעות השימוש במונג'רו לטיפול בהשמנה, הראה ירידה של כ-25% במשקל בקרב מטופלים שקיבלו את הזריקה במינון של 10-15 מיל' באופן שבועי. כ-40% מהמטופלים הורידו לפחות 25% ממשקל גופם ואנשים שקיבלו את התרופה במטרה לרדת במשקל, ואין להם סוכרת, ראו הפחתה של כ-90% בסיכון להתקדמות מטרום סוכרת לסוכרת סוג 2 במבוגרים".

זריקת ההרזיה החדשה מונג'רו, צילום: רויטרס

בקרב אנשים הסובלים מהשמנה, הסוכרת היא אחד הסיבוכים שנראה כי ניתן לעכב בזכות המונג'רו. עם זאת, אלפי-זגר מסבירה כי הטיפול מחייב ליווי תזונתי מוסמך של דיאטנית ורופא המתמחה בתחום, על מנת שתירשם הצלחה בהליך והתמדה בירידה במשקל.

"ניתן לראות פערים ביעילות בין אנשים שקיבלו ליווי מקצועי, אשר עשוי למקסם את תוצאות הזריקה – לבין אלו שהזריקו בעצמם את התרופה ללא הליווי".

ההבדל המרכזי בין מונג'רו לבין אוזמפיק או וויגובי הוא שמדובר במולקולה המחקה שני חומרים שנמצאים בגוף שלנו ונקראים GLP1 ו-GIP. המולקולה מפעילה את הרצפטורים של אותם החומרים, וכך תורמת לתחושת שובע ממושכת.  

תופעות לוואי אפשריות

ההמלצה הרשמית היא כמובן לעיין בעלון לצרכן ולהתייעץ עם רופא מומחה. "מדובר בסך הכול בתופעות הדומות לאלו של האוזמפיק, במסגרתן עלולות להופיע בחילות, שלשולים והקאות", אומרת אלפי-זגר. 

"ככל שמינון התרופה גבוה יותר, כך השכיחות והחומרה של תופעות הלוואי עשויות לעלות. לעומת זאת, מטופלים מדווחים על ירידה בעוצמה ובשכיחות של תופעות אלו ככל שהמעקב הרפואי והאנדוקריני יותר טוב ומתקיימים מפגשי ליווי עם רופא ודיאטן המתאימים את המזון לסדר היום של המטופל. חשוב להבין שעלולות להופיע תופעות לוואי נוספות, חלקן יותר נדירות, אשר פחות יוצא לי להיתקל בהן במרפאה – חלקן מתבטאות בקשיי עיכול, צרבות, כאבי בטן והיפוגליקמיה".

זריקת ההרזיה החדשה מונג'רו, מסייעת גם לחולי סוכרת מסוג 2, צילום: GettyImages

איך משתמשים בזריקה?

אלפי-זגר אומרת כי הזריקה עדיין לא נפוצה בארץ באופן נרחב, מאחר שנכנסה לשיווק ממש לאחרונה – אך היא צופה ביקוש רב לתרופה. "את המונג'רו נוטלים דרך זריקה, שאותה מחדירים מתחת לעור אחת לשבוע. ההתוויה של הזריקה נכון להיום מיועדת למקרים של סוכרת ושל השמנה, ובעוד שאוזמפיק מיועדת רק לסוכרת ווויגובי רק להשמנה – מונג'רו מתאימה לשניהם.

מה שמייחד את מונג'רו הוא בעיקר היעילות שלה, כי מבחינת ירידה צפויה במשקל האוזמפיק עומד על 7% השפעה, וויגובי על 8% ומונג'רו על 26%.

האם כל אחד יכול להשתמש בתרופה?

לבעלי סוכרת שאינם סובלים מבעיות השמנה והינם בעלי BMI נמוך, לא ימליצו על הזריקה כי היא מדכאת תיאבון. בנוסף, הזריקה כרגע לא נכללת בסל הבריאות, ולכן יש לרכוש אותה באופן פרטי.

צופה ביקוש גבוה. שיר אלפי-זגר

"שם המשחק הוא הגברת הבריאות ולא חיפוש אחר פתרונות קסם", אומרת אלפי-זגר. "חשוב לזכור שמדובר בזריקה שחייבים להתמיד בה, נוצרת בה תלות לירידה במשקל ולכן חשוב לאמץ במקביל אורח חיים בריא ומאוזן. אם אנחנו לא מייצרים שינוי בהרגלים מזיקים, אז תמיד נישאר תלויים בגורם חיצוני כמו תרופות וזריקות. בנוסף, התרופה מוזרקת בכל שבוע וזה לא מאוד כואב, אבל צריך להתמיד בה כדי שתהיה השפעה ממושכת. ברגע שמפסיקים את הזריקות חייבים ליישם שינוי קוגניטיבי, כי מטופלים שהפסיקו ליטול את התרופה דיווחו על עלייה ב-14% ממשקלם המקורי בתוך שנה".

אם מתחילים - צריך להתמיד. אילוסטרציה, צילום: Getty Images

מאחר שסוכרת היא מחלה כרונית, הדיאטנית מסבירה שצריך להתמיד בתרופה ולא להפסיקה ללא הנחיית או עדכון רופא מומחה. "אם מתחילים להשתמש בתרופה, כדאי לעשות זאת לאורך זמן כדי לראות השפעה. בנוסף, חשוב לזכור כי כאשר יורדים במשקל – מאבדים לא רק רקמת שומן, אלא גם רקמת עצם ושריר. לכן, חשוב לשלב תזונה נכונה ומאוזנת ואימון גופני, על מנת שהירידה במשקל תהיה אפקטיבית ומיטיבה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר