חלוץ צילום האופנה הישראלי, מולה עשת, הלך לעולמו

לאורך שנים רבות הגדיר עשת את האופנה הישראלית בתמונות שהפכו לאייקוניות • "מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל", נהג לומר בעידן שלפני הפוטושופ • "עולם האופנה הישראלי איבד היום את גדול צלמיו", אומרת המעצבת קארן מזרחי

מולה עשת. צילום: מולה עשת

מולה עשת, מי שנחשב לאבי צילום האופנה הישראלי, הלך לעולמו ב-4 בדצמבר 2024, בגיל 90. עשת, שנולד בתל אביב המנדטורית כמולה אייזנשטט, הפך את המצלמה שקיבל כילד בכיתה ה' לכלי שעיצב את התרבות החזותית הישראלית במשך למעלה משלושה עשורים.

דרכו המקצועית החלה במפתיע, כאשר צילומי סטילס שצילם בסרט "הם היו עשרה" משכו את תשומת לב המפיקים. בשנות ה-60 עד ה-80, כאשר תעשיית האופנה והפרסום הישראלית הייתה בחיתוליה, הפך עשת לדמות מפתח שעבד עם כ-90% מחברות הפרסום במדינה. מאחורי העדשה שלו ניצבו צמרת הדוגמנות הישראלית, כולל קארן דונסקי, חני פרי, רונית יודקביץ', תמי בן עמי ופנינה רוזנבלום.

סמדר קיצ'לנסקי לסריגי גז. 1988 / צילום: מולה עשת

פרסומת לראש אינדיאני / צילום: מולה עשת

"הוא היה חלוץ ופורץ דרך", אומרת המעצבת קארן מזרחי, שאביה ניסים מזרחי היה הבעלים של המותג "ראש אינדיאני". "היו לו תעוזה וכשרון ולא היה דומה לו. הוא היה מוכן לשתף פעולה עם אבא שלי עם כל השגעונות האופנתיים שלו. צוות של גאונים. כילדה התרוצצתי להם בין הרגליים על הסטים בצילומים ולמדתי ממולה כל כך הרבה, על קומפוזיציה, על צבעוניות, על איך להכניס רוח חיה לבגדים ולתמונות, אפילו למדתי איך בוחרים את התמונות הטובות מכל סט. 

ניסים מזרחי ובתו המעצבת קארן מזרחי. פורים שנות ה-80, ראש אינדיאני / צילום: מולה עשת

"בשנות השמונים  זכיתי להצטלם בעצמי עם אבא שלי הראש אינדיאני, על ידי מולה להפקת אופנה למגזין מעריב לנוער לכבוד פורים. תמונה שכמו מולה ואבא הייתה מלאת תעוזה אופנתית שתישאר לי למזכרת. תמונה שכנראה לא הייתה עוברת היום אף עורך של אף עיתון. אבל ידעתי שזה פריים אומנותי וחוויה מיוחדת שתישאר. אני זוכרת את חברות האמת של אבא ומולה ודליה אשתו, שהפכו לחלק בלתי נפרד ממשפחת ראש אינדיאני בהיבט המקצועי והאישי. עולם האופנה הישראלי איבד היום את גדול צלמיו". 

החותם הייחודי של עשת הוליד תמונות שהפכו לאייקוניות: תמי בן עמי עם היביסקוס ענק על ראשה בקטלוג גוטקס, שרונה מארש בבגד ים על שפת בריכה, וחלי גולדנברג - הדוגמנית המועדפת עליו - בצילום המפורסם על רקע מכונית.

עשת היה חדשן בתחומו - הוא הכניס תנועה לצילומי סטילס והעדיף לצאת מגבולות הסטודיו אל המרחב הפתוח. ב-1981 הוא ערך את תערוכת האופנה הראשונה בישראל. לצדו עבדה אשתו דליה, שהייתה חלוצת הסטיילינג בישראל.

פרסומת לאתא. 1983 / צילום: מולה עשת

תמי בן עמי לגוטקס. 1983 / צילום: מולה עשת

מעבר לאופנה, עשת תיעד גם את עולם התיאטרון והמחול הישראלי, וצילם עבור להקות כמו בת דור וקול ודממה. בשנות ה-70 הקים עם הצלם שרוליק הרמתי את "סטודיו מולה הרמתי", שהפך לשם דבר בתעשייה.

"מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל", נהג לומר בעידן שלפני הפוטושופ, כל צילום היה תוצר של עבודה מדוקדקת בין הצלם, הדוגמנית והסטייליסטית.

עשת הותיר אחריו את אשתו דליה, בן (צביקי) ושתי בנות (איריס וסיגל), וארכיון צילומים עשיר המתעד את התפתחות האופנה והתרבות החזותית בישראל לאורך שלושה עשורים מכוננים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר