מהפכה בזארה: פלטפורמת היד שנייה מתרחבת - וזו המשמעות

רשת האופנה המהירה נוקטת בצעד משמעותי ומביאה את יוזמת "האופנה הסביבתית" שלה לשוק האמריקני • הפלטפורמה תספק שירותי מכירה חוזרת, תרומה ותיקון מוצרים - אך יש לקחת אותה בעירבון מוגבל

זארה בצעד משמעותי. צילום: אורן בן חקון

לאחר שהשיקה את פלטפורמת היד שנייה ב-16 מדינות כולל איטליה, בריטניה וצרפת, זארה נוקטת בצעד משמעותי ומביאה את יוזמת "האופנה הסביבתית" שלה לשוק האמריקני.

זהו השוק הבינלאומי הראשון מחוץ לאירופה שבו זארה מרחיבה את היוזמה שלה. קבוצת אינדיטקס, שמחזיקה בזארה, הודיעה לראשונה על החדשות הללו במהלך דוח הרווחים שלה למחצית הראשונה של 2024. כעת, לקוחות יכולים לגשת לפלטפורמת היד שנייה של זארה באתר האינטרנט האמריקני של רשת האופנה, באפליקציה ובחנויות. חשוב לציין שהשירות עדיין לא הגיע לישראל. 

פלטפורמת היד שנייה של זארה, צילום: יחצ חול

לפלטפורמה יש שלושה חלקים עיקריים: תיקון פריטים ישנים או פגומים, מכירה חוזרת ותרומה. שירות התיקונים שלה יאפשר ללקוחות לבקש תיקון של כל בגד של זארה מכל עונה, החל מהחלפת כפתורים ורוכסנים ועד לתפרים. אפשרות ה-resell (מכירה חוזרת) מאפשרת ללקוחות למכור בגדים של זארה מכל קולקציה, מאורגנים לפי קטגוריות מוצרים עם מידע מפורט על הפריט, כולל המידע המקורי של זארה על הבגד ותמונות מהמוכר.

אפשרות נוספת היא אפשרות התרומה: לקוחות יכולים לתרום את בגדיהם לארגונים ללא מטרות רווח - כאשר המוצרים מסווגים לשימוש חוזר בכל מקום אפשרי או ממוחזרים אם נקבע כי המוצרים הגיעו לסוף חייהם. 

סניף זארה להמחשה - ללא קשר לידיעה, צילום: גדי סיירא

זארה אמרה שבאמצעות תוכנית התרומות שלה, החברה עזרה לשקם יותר מ-20 אלף טון של בגדים והנעלה ב-2023, כאשר באותה שנה נמסר כי נעשה שימוש חוזר ב-67 אחוזים מכל הבגדים ורבים מהם נתרמו לאנשים במצבים פגיעים או נמכרו מחדש כדי לעזור במימון פרויקטים קהילתיים. 

עם זאת, לא הכל ורוד (או ירוק). חשוב לזכור כי זארה היא רשת אופנה מהירה וככזו תביעת הרגל הסביבתית שלה היא משמעותית, גם ביחס למותגי אופנה אחרים, שכן תעשיית האופנה היא התעשייה השנייה המזהמת ביותר בעולם. 

תעשיית האופנה היא התעשייה השנייה המזהמת ביותר בעולם, צילום: GettyImages

רק אתמול (שני) עלתה כאן ב"ישראל היום" כתבה העוסקת באיכות הבגדים הירודה של רשת האופנה המהירה וכוללת תלונות רבות מאת לקוחות מאוכזבים.

פלטפורמת היד שנייה החדשה של זארה יכולה לצמצם נזקים סביבתיים, אך ייתכן כי היא נועדה כדי לתת לרשת האופנה המהירה תדמית של מותג אופנה מקיים - מונח הנקרא בתעשיית האופנה "גרין וושינג", יצירת תדמית סביבתנית חיובית שנועדה להסתיר היבטים שליליים ומזהמים. 

לפי החברה הבינלאומית, השקת הפלטפורמה תתקיים בשווקי זארה המרכזיים עד 2025, וייתכן שגם בישראל בסופו של דבר. נקווה שאם וכאשר החברה תחליט לפתח את פלטפורמת היד שנייה שלה בארץ, היא תעשה זאת בצורה חכמה שאכן תורמת לסביבה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר