הגובה כן קובע: עד עכשיו תליתם תמונות לא נכון

תקריב מדפים קטנים בעיצוב האחים בורולק, נראים ככתמי צבע בחלל, הביטאט | צילום: Vitra

מהי הדרך הנכונה ליצירת הרמוניה בחלל הבית? האם יש כללים למראה א־סימטרי? • כל מה שצריך לדעת על עיצוב חדר מושלם

הרעיון של תליית פריטים נכונה בחלל מתבסס על יצירת הרמוניה. כשהחיבורים לא הרמוניים, העין סובלת ומתאמצת להשלים בעצמה את החסר. הכתבה הזאת תדריך אתכם מה כדאי ומה אסור לעשות בנושא, אבל הדבר הכי חשוב הוא לסמוך על העין שלכם. כשהפריטים תלויים בצורה לא הרמונית, העין שלכם תדע להגיד לכם את זה, ואתם רק צריכים להקשיב לה.

גבהים

תלייה בגובה לא נכון עלולה לחבל במראה כולו. העין שלנו עצלנית, ולא מתחשק לה להתאמץ כדי לכלול משהו במבטה. מה שנכנס בשדה הראייה שלה הוא ברוב המקרים בגובה הנכון. זה כלל חשוב מאוד, אבל גם לו יש חוקיות מסוימת. צריך להתייחס לקו התחתון של החלל מבחינה פרופורציונלית. בהיעדר כל פריט אחר שחוסם את שדה הראייה, קו הרצפה יהיה הקו התחתון. אם מדובר, למשל, בתמונה שתיתלה בפינת האוכל, הקו התחתון יהיה קצה קו משענות הכיסאות. עבור מי שעובר בפינת האוכל גב הכיסאות הוא הקו התחתון - והרצפה הופכת לפחות רלוונטית, כי מהמקום שממנו צופים בתמונה לא רואים את הרצפה. קיים גם שיקול של מיקום: כשמדובר בספה, למשל, המרווח בין האלמנט הדקורטיבי שתרצו לתלות על הקיר לבין גב הספה חייב להיות גדול יותר.
חשוב לוודא: גובה העיניים, עם סטייה קטנה למעלה ולמטה, הוא המתאים לתליית דקורציה על הקיר.
אסור שיקרה: תלייה נמוכה מדי תיצור אי־נוחות. חשבו על תמונה שתלויה מעל לספה במקום שבו אם תישענו לאחור, ראשכם יפגע בה. אם תתלו גבוה מדי, תיווצר תחושת ניכור ותופר הזרימה ההרמונית. הגובה הנכון הוא 50-40 ס"מ מעל לקצה גב הספה.

בגובה מקרב, עיצוב קרן ניב טולדנו, צילום: איתי בנית
מדפים קטנים בעיצוב האחים בורולק, נראים ככתמי צבע בחלל, הביטאט, צילום: Vitra

נקודת כוח

ייתכן שמה שתבקשו לתלות על הקיר יהיה אלמנט אחד בלבד, שיהווה סוג של נקודת כוח. במקרה הזה - לא צריך שום דבר חוץ מהאלמנט עצמו. זה נשמע כמו משימה פשוטה, אבל היא חייבת להיות מדויקת מאוד כדי ליצור את הרושם הנכון.
חשוב לוודא: על האלמנט שבחרתם כנקודת כוח להיות בגודל פרופורציונלי לקיר שעליו אתם מבקשים לקבוע אותו, כזה שישאיר מרווח משני הצדדים, ומרווח גדול יותר בין האלמנט לתקרה ולרצפה - אבל לא בהגזמה.
אסור שיקרה: אם האלמנט ייכנס בדיוק ובלי רווח, התחושה שתיווצר תהיה חנוקה ותקועה, בעוד אם הוא יהיה קטן מדי הוא ייראה תלוש, כאילו הוא לא מצליח להצדיק את עצמו.

יחידת מידוף בעיצוב חן זלקינד, יוצרת נקודת כוח בפינת האוכל, עיצוב עינת ארליך, צילום: איתי בנית
יחידת מידוף בעיצוב חן זלקינד - תקריב, צילום: איתי בנית
קו סיום השידה ממוקם בגובה קו ההפרדה בין שתי המראות, מראות HAPPY PILLs, סטודיו רייש, צילום: דנה מנוסי, מעצבת פנים וצלמת
כל אחד מהמדפים תלוי בקו ישר בהתאמה למרכז התמונה שמולו, עיצוב מיכל מטלון, צילום: קארין רבנה

סימטריה

סימטרי או לא סימטרי? זה בעיקר תלוי בטעם, אבל כדאי לגבש עמדה ולייצר חלל בהתאמה. הסימטריה יכולה להיות אבסולוטית, והיא תבוא לידי ביטוי במרחקים בשני הצדדים, במרכוז האלמנט שאותו תולים, ואם מדובר בשיש - המחמירים יבקשו פריסת מאצ'־בוק, שתבטיח שמשני צידי האלמנט תופיע בדיוק אותה דוגמת גידים.

לעיתים, בעיקר כשמדובר בעיצוב בעל אלמנטים כפריים, יש מי שיבקש ליצוק אל תוך הסימטריה המוקפדת מעט נונשלנט, וניתן לעשות זאת מבלי להפר את החוקים: אם בוחרים לתלות שתי תמונות סימטריות, כל אחת יכולה להיות בדוגמה אחרת; או אם מדובר בחדר שינה, אפשר להציב בצד אחד שידת לילה ובצד השני עציץ או אלמנט אחר, בתנאי שכל שאר האלמנטים משולבים באופן סימטרי בחלל.
חשוב לוודא: הסימטריה חייבת להיות מדויקת ככל האפשר. הקפידו מאוד על מידות ומרחקים.
אסור שיקרה: סטייה, ולו הקטנה ביותר, תפגע במראה.

שני גופי תאורה משני צידי מסך הטלוויזיה תלויים בסימטריה שמתכתבת עם שאר הפריטים בחלל שמסודרים באופן סימטרי, תכנון: שרה ונירית פרנקל,,
שתי יחידות קיר סימטריות, בונטמפי איטליה, באדיבות רשת אליתה ליוינג,
מראה סימטרי יכול לשלב דגשים א-סימטריים שיעצימו את המראה, תכנון: שרה ונירית פרנקל, צילום: איתי בנית

א־סימטריה

קיימת נטייה לחבר את המראה הא־סימטרי לדבר פחות מחייב, וזאת הנחה שגויה. הא־סימטרי מדויק בדיוק כמו הסימטרי. הוא מוציא את המראה מאיזון, אך בדרכו, הוא בעצם יוצר איזון חדש. כשמדובר בחדר השינה, למשל, ניתן לתלות אותם גופי תאורה משני צידי המיטה, רק במספר שונה: אם בצד אחד נתלו שלושה גופים, בצד השני ניתן לתלות גוף בודד, ולחלופין - חמישה גופים. במערכות מידוף ניתן לשחק עם הגבהים - לתלות שני מדפים קרובים זה לזה ואת השלישי במרחק מה מהם. חשוב שהמרחק, גם אם הוא גדול, יתכתב עם המרחק בין שני המדפים הראשונים, למשל מרחק כפול או משולש. כמו כן, הא־סימטריה יכולה לבוא בכיוון התלייה. אם שני מדפים תלויים לכיוון מסוים, השלישי יכול להיתלות בכיוון הנגדי.
חשוב לוודא: הא־סימטרי חייב להיות מדויק.
אסור שיקרה: אם תתפסו את הא־סימטרי כ"מבולגן מגניב" ולא כיוצר איזון חדש, אף פעם לא תהיו מרוצים מהתוצאה.

מערכת מידוף מודולורית, חן זלקינד, צילום: עומר פרידמן

הקשר הצורני

זה תלוי איך הבית שלכם מתוכנן, אך יש קסם גדול כשבוחרים לתלות אלמנט דקורטיבי על קיר מסוים, שמתכתב עם אלמנט אחר בחלל אחר בבית. צריך כמובן לוודא שקיים קשר עין בין החללים השונים: אם תליתם מראה מעוגלת בצבעוניות מסוימת במסדרון של אזור השינה, על השידה בסלון יכול לעמוד אלמנט שמתכתב עם אותה המראה מבחינת הצבעוניות, הצורניות או שתיהן. קשר נוסף יכול להיות פחות ישיר, אבל חזק באותה המידה. פס תאורה עם גופים עגולים שאחד מהם בולט, מתכתב עם אלמנט צורני מעוגל ובולט במראה דקורטיבית, שתלויה על הקיר במקום אחר בבית.
חשוב לוודא: האלמנט שתלוי ברקע חייב להיות רחב וגדול מספיק כדי לייצר רקע נוכח ומורגש לפריט שבחזית.
אסור שיקרה: האלמנט הגדול חייב תמיד להיות מאחור, כרקע, אחרת הוא יסתיר את האלמנט הקטן והקשר ביניהם לא יהיה ניכר לעין.

אלמנט דקורטיבי תלוי כרקע למיטה, תכנון אריאלה עזריה ברקוביץ, צילום: אלעד גונן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...