נכנסתם לאולם תצוגה וראיתם שולחן מושלם? עפתם על מערכת ישיבה מהפנטת? יכול להיות שמעצב נחשב עיצב אותם. שווה לשים לב לפרטים - ייתכן שגם אתם אוחזים בנכס עיצובי בעל ערך.
בדיוק כמו שמעצבת המוצר פטרישיה אורקיולה מעצבת למורוסו, וכמו שרון ארד מעצב לאלסי, אפשר לראות יותר ויותר יוזמות מקומיות של מעצבי מוצר ואדריכלים שמעצבים קולקציות למותגים מתחום עיצוב הבית.
השוק הישראלי שנשען ברובו על ייבוא לא מיהר לאמץ את השיטה, על אף שיש בה רק רווח – מעצב המוצר מקבל דחיפה רצינית למוניטין שנבנה סביב שמו, החברה מרוויחה מוצר בוטיק שמעצב מוכשר ישב ותכנן אותו, והצרכן מקבל את כל הטוב הזה בדמות של מוצר איכותי שפחות דומה לייצור המוני ויותר מזכיר אלמנטים בעלי ערך עיצובי, ולעיתים גם אמנותי.
ההבנה שבאופן הזה הצרכן מקבל ערכים מוספים משמעותיים שמבדלים את המוצר שבחר מהאלטרנטיבות הנוספות שקיימות בשוק, מחלחלת בשוק המקומי יותר ויותר בשנים האחרונות, ויוצרת שיתופי פעולה שכאלה.
הנה שלושה מעצבי מוצר שמהווים סוג של סנוניות בתחום: בר דוידוביץ' הוא מעצב מוצר שאני עוקבת אחריו כבר תקופה. נחשפתי אליו לראשונה לפני שלוש או ארבע שנים בתערוכת צבע טרי. דוידוביץ' מעצב פריטי ריהוט ואביזרים לבית בסגנון מודרניסטי שטוף הומור. הפריטים שלו משלבים פרקטיקה ופונקציונליות לצד בשורה עיצובית, וחיוך שמגיע כחלק מהקונספט. סטודיו בר עובד עם חברות שונות בארץ ובעולם, כגון רוש-בובה פריז, יומיאנד מאיטליה, ובארץ עם אוטוטו, טולמנ'ס, פלג-דיזיין, ניסו רהיטים ונוספים.
אושיר אסבן, בוגר הפקולטה לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל, מתכנן ומעצב בתי מלון, בתי יוקרה וחללים מסחריים בארץ ובעולם. כתב ידו האדריכלי של אסבן משלב זיקה לאדריכלות המודרנית ולבאוהאוס, כשהוא מעניק להם פרשנות עכשווית משלו. אסבן משך את תשומת ליבי במהלך השנים בעיקר בשל הדיוק ההרמוני שהוא מביא אל החללים שמתכנן - הוא משתמש בצבעוניות נועזת אך באופן שאינו משתלט, משלב צורניות יוצאת דופן אך בה בעת מצליח לשמור על חלל בעל ארשת אלגנטית ומאופקת, יש בו מן האקלקטיות שגם היא נעשית במידה הנכונה ומייצרת דיוק נעים לעין. בעיניי זה אך טבעי לראות אותו מבצע קפיצה אל בריכת העיצוב התעשייתי.
שולה מוזס וטל צור הקימו לפני קצת פחות מעשור את IOTA, מותג לייף סטייל שמתמחה בייצור פריטי ריהוט ואבזור מטקסטיל. המותג הוקם כמיזם חברתי ופעילותו מתבססת על ייצור נשי, שמשמר את המלאכה המסורתית, תוך ניסיון למתוח את גבולותיה בהתאמה לעולם המודרני. שיתוף הפעולה שעשו מעצבות המוצר עם טולמנ'ס דוט הוא דוגמה נוספת למגמה.
המוצר הכי טוב שאפשר לקבל
על הערך המוסף שמקבל הצרכן שרוכש את הפריט הסופי מסביר דוידוביץ': "כמעצב, חשוב לי להבין את הראש של החברה ואת טכנולוגיות הייצור העומדות לרשות המותג עד הסוף על מנת למנף ולאתגר יכולות אלו. אני רואה את זה ממש כמו זוג הורים שמביאים ילד לעולם - יש את הצד היצרני, הטכנולוגי, המסורתי, העסקי וביחד איתו את הצד העיצובי, היצירתי, החדשני, המשוגע. הערך המוסף שמקבל הצרכן הוא בעצם קבלה של מוצר שנעשה בשילוב כוחות של גורמים שרוצים להוציא את המוצר הכי טוב שאפשר מבחינה אסתטית, פונקציונלית ותמחירית, ותמיד עם איזשהו קטע נחמד שמרים למוצר ולנוכחות שלו".
גלריה אוטוטו היא גלריה לעיצוב הבית שמציעה בעיקר אבזור משלים לבית ולמטבח. את שיתוף הפעולה עם דוידוביץ' יצרו כחלק מהקונספט של הגלריה לקדם מעצבים צעירים.
בואו לגרד לברי את הגב
מעבר לקידום המעצב עצמו, עצם העובדה שהוא מעצב פריט ייעודי לגלריה, מעלה את ערכו של הפריט ואת ערכה של הגלריה בעיני לקוחותיה - כשמדובר בפריט שניתן למצוא רק שם.
בין העיצובים שעיצב דוידוביץ' לאוטוטו אפשר למצוא את ברי הדוב - פומפייה שמעוצבת כדב, כשעל גבו מגרדים את המזון - וכתוצאה מגרדים לו בגב עם שפשוף המזון על הפומפייה.
"מקור ההשראה היה בלו הדוב המפורסם מ'ספר הג'ונגל'. יש סצנה שהוא מתגרד על העץ בהנאה. החשיבה הייתה ממש לשמר את הרגע הזה כשדב מתגרד ומתענג על הגירוד, ולעשות לה 'פריז'. ומכאן שהניואנס הא-סימטרי של ברי הוא ממש חשוב. האקט של גירוד גזר או גבינה על הגב שלו משלים את התמונה, ובעצם מביא חוויה מושלמת ומצחיקה למשתמש".
ונציה בשטיח
שיתוף הפעולה של דוידוביץ' עם גלריית הריהוט NISSO הוליד קולקציה שעומדת למכירה במקום. מדובר בפריטי ריהוט אלגנטיים יותר, אך גם שם הכניס המעצב את הנימה ההומוריסטית המזוהה עמו – שולחן במראה יוקרתי בהשראת סימבולים מלאכיים שכוללים כנפיים והילה עגולה, ארונות תצוגה ללאונג' היוקרתי של חברת מרצדס-בנץ שמחופים עור עם פרטי תיפורים מרכבי היוקרה של החברה, שידת קפיטונאז' עם חיתוכי עץ תלת-ממדיים ועוד.
במקביל לפעילות בשוק המקומי, פרץ דוידוביץ' גם בחו"ל. לצד שיתופי פעולה שונים יש אחד שעניין אותי במיוחד, אולי בזכות העובדה שניתן למצוא אותו גם כאן בישראל - שטיח שעיצב לחברת רוש-בובואה פריז שנקרא "ונציה/קווים נוזליים", שנמכר גם כאן באולם התצוגה של פיטרו הכט, יבואני רוש-בובואה לישראל.
בביקור האחרון שלו בוונציה תיעד דוידוביץ' את העיר כשתופעת האקווה-אלטה המפורסמת התרחשה, שבה המים עולים כתוצאה מגאות. הוא מתאר את החוויה והמראות בעיר בימים האלה כמשוגעים. מים הם חלק מהותי מהעיר היפהפייה הזאת, לדבריו. הוא תיעד את המבנים הקלאסיים שבעיר דרך ההשתקפות במים, ומשם נולדה קולקציה של שטיחים לחברת רוש-בובואה, פריז.
עיצוב הוא עיצוב הוא עיצוב
עוד שיתוף פעולה שמרחיב את היריעה, מגיע ממותג מסחרי גדול יותר. חמת, שנחשב למותג ישראלי מאוד, שורשי ובמידה מסוימת מיושן, מצליח בשנים האחרונות לשבור תקרות זכוכית ולמצב את עצמו כמותג חדשני שמתחרה עם מותגי יבוא בינלאומיים. חלק מתהליך מתיחת הפנים שעובר המותג בא לידי ביטוי בשיתוף הפעולה עם האדריכל אושיר אסבן, שעיצב למותג קולקציית ברזים תחת השם KNOB, בהשראת כפתורי הפעלה של מכשירי רדיו ישנים.
הסדרה מעוצבת מתוך חשיבה על פונקציונליות לצד עיצוב מודרני, חדשני ומדויק, בדגש על שימוש בנירוסטה, הנחשבת לחומר גלם בעל יתרונות של היגיינה ועמידות בפני חומרי ניקיון וחלודה. הסדרה מציעה מגוון ברזים, ביניהם ברזים מעוצבים לאמבט, מקלחת וברזי מטבח.
את החיבור שלו לעיצוב פריט כמו ברז, מנמק אסבן בכך שבשורה התחתונה עיצוב הוא עיצוב הוא עיצוב: "אני אוהב לעצב כל דבר שקיים, זה יכול להיות בית, ברז או רהיט. זו תחושה מדהימה שאתה כמעצב עושה סקיצה, שהיא סוג של חלום, ומישהו הופך את זה למציאות. במקרה של ברז יש צורך בהרבה התאמות פונקציונליות וארגונומיות ביחס לסקיצה המקורית, אבל ניסינו והצלחנו להישאר הכי קרוב אליה שאפשר".
סדרת ברזי הנירוסטה מגיעה בגימורים מתכתיים מוברשים בגוונים של זהב ורוז גולד. הקולקציה חושפת אלמנטים מיוחדים, שאסבן מסביר שלא היו קודם, והיו חשובים לו - כמו מזלפי יד חדשים וברזי מטבח שתוכננו עם שתי ידיות ומזלף צד, כמענה שמתאים בעיקר לשוק האמריקני.
עיצוב עם טביעת אצבע אישית
טולמנ'ס, שנחשב בית למותגי איכות בינלאומיים עם שמות נוצצים, בחר אף הוא ליצור לעצמו שיתופי פעולה מבוססי עיצוב מקומי. בטולמנ'ס מבקשים לטפל בערכי מותג שמתקשרים לעבודת יד, אינדיבידואל וקיימות, ושיתוף פעולה שכזה מסייע בהבלטה שלהם. שיתוף הפעולה האחרון שערכו עם מותג IOTA הישראלי, שמתמחה בעיצוב וייצור שטיחים ומוצרי טקסטיל, הוליד קולקציה ייעודית שעוצבה עבור טולמנ'ס ובה שטיחים ונדנדות טקסטיל.
שירלי שוורץ, מייסדת טולמנ'ס דוט, מסבירה את החשיבות הגדולה שבשיתוף פעולה של מותג מסחרי עם יוצר מקומי, ועל התרומה של שיתוף פעולה כזה ללקוח: "לצד הקדמה והטכנולוגיה, אנשים מחפשים פריטים מעוצבים עם טביעת אצבע אישית, שנוצרו ב-craft ולא בייצור המוני. העיצובים של IOTA מבוססים על מיזם חברתי מרגש הנושא ערכים כמו איכות, על-זמניות, חזון אקולוגי ואסתטיקה עיצובית מהמעלה הראשונה. אלו ערכים שאנו מזדהים עמם".
טל צור: "מלאכת הסריגה היא בין מלאכות היד היחידות שיש לה סימנים בינלאומיים מוסכמים. זאת שפה שבאמצעותה אפשר לתקשר עם קהלים שונים. הערבות ההדדית לנשים היא הדובדבן שבקצפת. אנו שמחות שמצאנו בטולמנ'ס דוט בית חדש לדיאלוג עם לקוחות אניני טעם, שגם מעניין אותם לדעת מאיפה הדברים באים".
לסיכום, המוטיבציה של החברה המסחרית נעוצה בעובדה שקולקציה שפותחה תחת שיתוף פעולה שכזה היא נכס מיתוגי, שמסייע לה להתמצב בפני קהלי היעד שלה ו/או להגיע לקהלי מטרה חדשים, ונדמה שבתקופה הבאה נראה עוד ועוד חברות שמאמצות את האסטרטגיה הזאת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו