לעבד את הרגש: כאב, אובדן וצער בעיניהם של מעצבים

מבולים דיגיטלים שתוכלו להוסיף לחתימה האישית במייל ועד בניין האו"ם בניו יורק – שמונה מיזמים שמאפשרים עיבוד רגשי לאחר שנה של מלחמה

לבבות אבן של האמנית דונה יונתן כהן. צילום: אמנון כהן

סביב ציון יום השנה לטבח 7 באוקטובר, הושקו מיזמי עיצוב רבים שאפשרו לאמנים וליוצרים להביע את תחושות הכאב, האובדן, הצער וההחמצה על מה שקרה, על איך זה קרה, ומה יכול היה להיות עם כל אחד ובמיוחד עם החטופים והנרצחים, אם הכל היה אחרת.

הביטוי העיצובי והאמנותי מקבל פנים שונות - מצילומים של אימהות שכולות שמספרות על ילדיהם שנלקחו מהן בטרם עת, אבני לב מעוצבות להנחה על קברי היקירים, הכנסת צבע אל המרחבים הציבוריים בישובי העוטף, מהדורות מיוחדות של כלי מטבח מעוצבים בהשראת האירועים הקשים ועד פרויקט של סטודנטים לעיצוב חזותי שהעניקו פרשנות למצב. 

בולים דיגיטלים

מי? האמנית והיוצרת קרן ולורט, בעלת המותג VELVART.

מה? סדרת בולים דיגיטלים להורד, עבור שימוש בפלטפורמות הדיגיטליות - בסטורי, באינסטגרם או כחתימה במייל.

האמנית בקשה לאפשר לכל אחד לדבר את המצב,גם כשחוזרים לשגרה. לצורך כך היא יצרה סדרה של בולים, לשימוש בסושיאל, שמטרתה להעלות מודעות, זיכרון, דאגה ותקווה.

עוד משהו שכדאי לדעת: את הבולים ניתן להוריד ללא תשלום מהרשת.

מתוך סדרת הבולים הדיגיטלים בעיצוב VELVART, צילום: קרן ולורט

התפרצות

מי? האמן רועי אפרת בגלריה ברוורמן.

מה? תערוכת היחיד BURST – התפרצות, של רועי אפרת מהווה פרשנות עוצמתית, עדינה, מרגשת וכנה לתחושות הכאב והאובדן שהשאירו אירועי 7 באוקטובר. אפרת מתגורר בשנים האחרונות בברלין, באוקטובר 2023 הוא התבשר על הירצחה של רותם קלדרון, אמו של אדם קלדרון, בן זוגו, בבארי.

עוד משהו שכדאי לדעת: התערוכה כוללת עבודות שמן על בד, וידאו ארט ומציגה עד ה-22 בנובמבר 24, גלריה ברוורמן, אילת 33, תל אביב. אוצרת: עדי גורה. 

ציור שמן על בד, מתוך סדרת העבודות BURST, צילום: גלריה ברוורמן, באדיבות רועי אפרת

שיקום המבוך

מי? טמבור.

מה? במהלך החודשים האחרונים הקצתה טמבור משאבים רבים במטרה לאפשר לילדי עוטף ישראל השבים עם משפחותיהם אל הישובים והקיבוצים, לשוב גם אל בתי החינוך. במסגרת המיזם, תרמה החברה צבע וחומרי בניה וגייסה אדריכלים ומעצבים לשיקום גני ילדים, בתי ספר, מתנ"סים, גינות ציבוריות, מיגוניות ומרחבים ציבוריים נוספים.

עוד משהו שכדאי לדעת: אנשי המקצוע שנרתמו לפרויקט הקדישו מחשבה ותשומת לב לכל פרט, למשמעות של הצבעים השונים ולתחושות שהם מעוררים.

שיקום המבוך בקיבוץ מגן / צילום: מוטי בר דוד

צבע אדום

מי? תילתן, המכללה לעיצוב ותקשורת חזותית בחיפה.

מה:?המכללה בחרה בצבע אדום, כתמה המרכזית לתערוכת הגמר של בוגרי המכללה. עם הזמן, צמד המילים הפך לסמל של המאבק וההתמודדות הקשה מול מתקפות הטילים המתמשכות מעזה. 

עוד משהו שכדאי לדעת: כל סטודנט העניק את הפרשנות שלו - הפרויקטים שילבו רציונאל של אזהרה, התרעה, בולטות, תעמולה, מהפכה, לצד מי שבחר להתמקד בפן אמוציונאלי ורגשי של תשוקה, יצירתיות, אהבה, מיניות, עוצמה ועוד. התערוכה פתוחה עד ה- 8 בנובמבר 24, העצמאות 65, חיפה. 

הפרויקט של חאריס, מתוך "צבע אדום", צילום: תילתן המכללה לעיצוב ותקשורת חזותית

מהדורה מיוחדת

מי? מותג המיקסרים DAVO PRO.  

מה? המותג השיק מהדורה מיוחדת של מיקסרים עם עיצובים שמשלבים מסרים פטריוטיים ארץ ישראלי של אמנים מקומיים בצבעי כחול ולבן על גבי דגם המאסטרו. להשיג דרך אתר החברה.

מיקסר מהמהדורה המוגבלת באיור יוסי ארביב, צילום: יח"צ

למי צלצלו הפעמונים

מי? אמנית הקרמיקה דונה יונתן כהן.

מה? האמנית לקחה חלק בפרויקטים שקמו על רקע אירועי 7 באוקטובר, בהם פרויקט האגרטלים עם כיתוב "החיטה צומחת שוב" ו"כלניות לפני הגשם". במהלך עבודתה היא בקשה להמשיך ולתת ביטוי לתחושות שלה. היא החלה לעצב לבבות מאבן להניח על הקבר. האבנים משולבות בתערוכה שבמרכזה מוצגים כלובים/פעמונים שתלויים בחלל הגלריה, וכמו השבויות והשבויים הם מחכים שמישהו ישמע כבר את קולם.

עוד משהו שכדאי לדעת: האבנים בעלות של עשרה שקלים ליחידה, כתרומה לארגון "אדמה טובה" שמטפל במשפחות הנרצחים וניצולי נובה.

היכן? התערוכה מציגה בגלריה הלבנה, קיבוץ מעגן מיכאל, עד ה-26 באוקטובר. 

חיבוק אחרון

מי? האמנית והצלמת יפעת פאר וביוזמת המועצה הציונית בישראל מבית ההסתדרות הציונית העולמית ובשיתוף עם מיזם MomToo.

מה? תערוכת הצילומים "חיבוק אחרון" מספרת את סיפורם של 25 נרצחות ונרצחים ב-7 באוקטובר ובמהלך המלחמה, דרך עיניהן של האימהות. 

היכן? בניין האו"ם בניו יורק ובהמשך התערוכה תנדוד בין ערים בארץ ותוצג במרחב הציבורי בהן.

אורין זכריה, אמה של עדן זכריה ז"ל, מתוך התערוכה, צילום: יפעת פאר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר