בין האנלוגי לטכנולוגי: 5 שיתופי פעולה שבוחנים את גבולות החומר

מברשות עשויות חוטי עץ, בדי פליסה בהשראת הילוגריפים מצריים וגופי תאורה מקליפות פרי • הצצה לפרויקט שמשלב בין מסורת לחדשנות

תמרה אפרת על רקע העבודות. צילום: דניס פומין

ההתחדשות העירונית מגיעה מתוך הרצון לעורר מתחמים מנומנמים משנתם ולהפוך אותם שוקקי חיים. "אנלוגי טכנולוגי" הוא פרויקט ששם תחת הספוט את היצירה המקומית, ואת השילוב בין בתי עסק בהתמחויות שונות המשלימות זו את זו, לצד החשיבות שמקבלת ההדחשות העירונית ושימור המבנים. המיזם עומד בימים אלו בתחיה 14 (ליד בלומפילד), בתל אביב, ומאפשר לבקר ולראות מקרוב את התוצרים.

הפרויקט של קבוצת ריאליטי וחברת מנרב הוא חלק מתכנית הרזידנסי במסגרתו מעצבים שעובדים בטכנולוגיות חדשות חוקרים את הקשר שבין טכניקות ותיקות לגישות עכשוויות. פרויקט המעצבים הוא חלק מפעילות רחבה יותר של קבוצת ריאליטי וחברת מנרב בשנים האחרונות, בשיתוף עיריית תל אביב, לשמר את התחייה 14 כמתחם אורבני קהילתי בחלקה הדרומי של תל אביב.

במבנה, המשתרע על פני שלוש קומות, עשרות דלתות כחולות שמאחורי כל אחד מהן, חללי סטודיו סדנאות בתחומי העיצוב, האומנות והתרבות. במסגרת הפרויקט, גובשו מספר זוגות של מעצבים לצד בעלי מלאכה ותיקים המשתפים פעולה ביצירת פרויקט עיצובי משותף.  

אור שניר וסטודיו לקרמיקה 1220  

אור שניר, מתכנתת ומעצבת רב תחומית, וליאור שחר, קרמיקאית בעלת הסטודיו 1220 ceramics. 

שיתוף הפעולה: "רצינו לשלב את הטכנולוגיה של אור עם העבודה בחומר של ליאור ויצרנו סדרת כלים שמעוצבת על ידי קוד וסאונד ומיוצרת בתבניות גבס ויציקות חימר בהן ליאור עובדת. השתמשנו בסאונד כדי לפסל את הצורות של האובייקטים". 

התוצר הסופי: סדרה של שלוש ואזות ושלוש כוסות שהצורה המקורית שלהן זהה ורק השפעת הסאונד שונה. 

מתוך הפרויקט של אור שניר וליאור שחר מסטודיו לקרמיקה 1220, צילום: דניס פומין

יולי מרוז ונגריית אסטביל  

יולי מרוז - בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, יוצרת המותג O peel, מעצבת וחוקרת דרך פירוק והרכבה של חומרים חיים כמו קליפות פרי, אותם היא מעצבת לכדי פריטים שמתקיימים כאובייקטים שמשלבי פונקציונאליות ועיצוב. אברהם רפיאן, הבעלים של נגריית אסטביל יוצר מגוון רחב של פריטי עץ, מארונות מטבח ועד ריהוט לבתי כנסת.

גוף תאורה צמוד קיר, יולי מרוז ונגריית אסטביל / צילום: יולי מרוז

שיתוף הפעולה: דיאלוג פתוח ומסקרן כלפי החומר והערך שבו ואיך משלבים את הידע העשיר בנגרות עם גישה ייחודית לחומרי גלם מתחדשים ועיצוב. הפרויקט מבטא גישה של שימוש בחומרים הנחשבים פסולת, העוברים תהליך UpCycling – "מחזור משביח" ומגלים בחומר הגולמי איכויות חדשות.

התוצר הסופי: סדרה של גופי תאורה הנקראת "פלחים". השם מגיע מהחיבור בין העץ ליריעת הפרי אשר יוצר חלוקה שמזכירה פלחי תפוז, חלקם תלויים מהתקרה וחלקם צמודי קיר. היריעות בעלות שקיפות ומתאימות לתפקד כאהיל, במעבר אור מפיצות צבע כתמתם ונעים, עוצבו במחשבה על איך ישתלבו בחללי הבית בצורה טבעית.

גוף תאורה תלוי, יולי מרוז ונגריית אסטביל / צילום: דניס פומין

תמרה אפרת ומפעל Plisseart 

תמרה אפרת, מעצבת ואמנית, עוסקת בקשר בין מלאכות מסורתיות וטכנולוגיות מתקדמות. Plisseart הוא מפעל מפעל פליסה, מהאחרונים בישראל.

שיתוף הפעולה: מפעל הפליסה קיבל בדים מודפסים שנוצרו בפרינטים שונים והכין מהם פליסה. 

התוצר הסופי: בהשראת הירוגליפים מצריים נוצרו תשעה הדפסים על בדים טבעיים.  בניגוד לשיטות הפליסה המקובלות שכוללות חומרים סינתטיים ותהליכים מכניים של קיפול וחימום, כאן נעשה שימוש בבד טבעי, תפירה ורקמה. התוצאה היא סדרת עבודות קיר המייצרות דיאלוג בין מסורת לחדשנות, בין ההיסטורי למודרני ובין הקראפט לטכנולוגיה.

שיתוף הפעולה של תמרה אפרת ומפעל הפליסה PLISSEART, צילום: דניס פומין

יעל רבוא ונגריית אשכנזי

יעל רבוא מעצבת תעשייתית ואמנית, יוצרת אובייקטים על התפר שבין עיצוב לאומנות. נגריית אשכנזי נגריית לייצור רהיטי בוטיק.

שיתוף הפעולה: שיתוף הפעולה בוחן כיצד עבודה עם חומר חדש, למינציה של טקסטיל עם עץ, יכולה להשתלב בעולם הנגרות המסורתית, ואילו אובייקטים ניתן לייצר כך.

הצצה לגימורים מהתוצרים המוגמרים, צילום: דניס פומין

התוצר הסופי: "יצורים שעירים" היא סדרה של אובייקטים המשלבים למינציה של עץ וטקסטיל. האובייקטים עוצבו עם רמיזה לחייתיות, במטרה להדגיש את הטכניקה והשילוב החומרי המפתיע ולייצר רהיט בעל אופי ודמות בכל חלל בו יוצב. בעבודה המשותפת עם נגריית אשכנזי, המתמחה בריהוט יוקרה נבחנו המבנים המתאימים והמדויקים ביותר ליצירת רהיטים משחקיים וגם בוטיקים - שימושיים וגם ייחודיים.

יעל רבוא ונגריית אשכנזי, יצורים שעירים, צילום: דניס פומין

נעמה זהר ונגריית Scumpi

נעמה זהר, יוצרת רב תחומית מתמקדת במלאכות יד ובטכניקות של קליעה בפרט, בשיתוף פעולה עם נגריית Scumpi נגרות ומסגרות אומן.

שיתוף הפעולה: נעמה מביאה אל הפרויקט את הידע שלה בשלל טכניקות של מלאכת יד, את המחשבה העיצובית והקונספטואלית לפרויקט ואת הרעיון הנובע מהתשוקה לאתגר יצירתי חדש. אלדור מביא את הידע שלו בעבודה עם עץ וכלי העבודה השונים, שמאפשרים לפרויקט להרחיב אופקים ולצאת לביצוע בצורה מעניינת ומעשית.

התוצר הסופי: הפרויקט מציג חמש מברשות שונות, כל אחת עשויה מחוט נחושת ומעץ אחד בלבד- אורן, פיקוס, דקל, זית וצבר מצוי. המברשות מהוות פרשנות צורנית חדשה המאתגרת את גבולות החומר והטכניקה תוך השראה מן הטבע.

התחיה 14, תל אביב. כניסה A, קומה 2, סטודיו 212. התערוכה תהיה פתוחה עד 5 באוקטובר. שעות פעילות: שלישי-חמישי 12:00-18:00, שישי 10:00-14:00, שבת 11:00-15:00.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר