המדריך לחוגג המתחיל // צילום אילוסטרציה: אורן בן חקון

מדריך ענק: כל מה שצריך לדעת על הלכות החג

איך עושים בדיקת ושריפת חמץ? • כיצד מבצעים הגעלת כלים בבית? • מה עושים עם מיקרוגל? • הסבר על כל הלכות חג הפסח לחוגג המבולבל

נדמה שכל מה שאי פעם היה נכון לגבי הלכות פסח השתנה לחלוטין בעידן הקורונה. הגעלת כלים מחוץ לבית – אסור, ביעור חמץ – אסור וגם ההלכות הפשוטות יותר ביום יום הפכו למסובכות יותר כיום, כדוגמת תספורת לפני החג ובמהלך ספירת העומר. הרב דוד סתיו והרב ברוך אפרתי עושים סדר בהלכות – מה מותר ומה אסור לבצע לקראת החג, וכיצד יש לבצע את המשימות הנדרשות.

- המדריך לחוגג המבולבל: איך מסדרים קערת סדר וכיצד עורכים את החג?

הרב אפרתי מקדים ומבהיר כי "ההלכות כפופות להוראות הבריאותיות שתפורסמנה על ידי משרד הבריאות קרוב לחג. הלכתית, ישנה חובה גמורה לציית להוראות משרד הבריאות. במקרה של סתירה בין סעיף מסויים להוראת משרד הבריאות, יש להישמע להוראת משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל".

איזה חמץ מותר לשמור בפסח?

הרב סתיו הסביר בשידור חי ב"ישראל היום" כי השנה ניתן להקל בשמירה של מוצרי יסוד שאינם כשרים לפסח, ואף הינם חמץ גמור. כמובן, יש למכור אותם לפסח, וניתן לעשות זאת באתר הרבנות הראשית, באתר צהר, באתר כיפה ובמקומות נוספים. "קפה, כל מני דברים שהם לא חמץ אלא שאולי נבלע בהם איזה פירור, אין להשתמש בהם בפסח אך אין צורך לזרוק אותם", הוא אומר.

"בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה", מחזק את דבריו הרב אפרתי. "עתה עם אתגר הקורונה, גם מי שבעבר הקפיד שלא למכור חמץ, יכול להקל ולמכור חמץ. ניתן למכור דרך האימייל באתר הרבנות הראשית לישראל".

ניקיון הבית

"ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים. אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ", מסביר הרב אפרתי. "בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית".

בכל הנוגע לקשישים שאינם מסוגלים לצאת מהבית ומתקשים לנקות אותו, אומר הרב סתיו: "צריך לומר את האמת, הם כמעט ואינם חייבים בכלום. השנה הזאת צריך לעשות את המינימום הדרוש מבחינה הלכתית, חינוכית ורוחנית, במיוחד לאנשים מבוגרים".

"מעיקר הדין אנו אסורים בחמץ שהוא יותר מגודל של כזית, בערך כשלושים סמ"ק. לא צריך לנקות ולשמור פירורים. זה הידור, אבל הידור בעלמא. לא צריך לעשות את זה. על מבוגרים יש לראות שאת כל החמץ שקיים הוא מרכז במקום אחד. אם הוא יכול להיפטר ממנו מה טוב, ואם לא שימכור אותו במכירת חמץ. העיקר שהבית יהיה נקי ומסודר. אנחנו לא מחוייבים לבער פירורים.

יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול. אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה. אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה. בממוצע, שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש.

ניקיון כלי רכב והחצר

גם את כלי הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים. הרב סתיו מזכיר כי השנה, מכיוון שישנן הגבלות חמורות בנוגע לנסיעה בשל הקורונה, יש אפשרות למכור את המכונית לגוי וכלל לא להשתמש בה בפסח. "חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים", מדגיש הרב אפרתי. עוד הוא אומר: "אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה וחיובית, של אהבת השם ואהבת התורה".

מנקים את המכונית // צילום: גטי אימג'יס
מנקים את המכונית // צילום: גטי אימג'יס

בדיקת חמץ

בבתים רבים נוהגים לפזר פיסות של לחם במסגרת בדיקת החמץ על מנת למצוא אותם. הרב סתיו אומר כי אפשר לוותר השנה על המנהג הזה. "המנהג הזה נחמד ויפה, אבל באמת אנחנו מקיימים את מצוות ביעור חמץ גם אם אין אף פירור. אם קשה לעשות את המנהג הזה אפשר לוותר עליו. לוקחים את הנר או הפנס, מברכים את הברכה ויוצאים לוודא שאין חמץ למעט במקומות סגורים שאותם נמכר.

שריפת חמץ

"השנה מאוד מומלץ לא ללכת לשרוף את החמץ כי זה יוצר התקהלויות אסורות", אומר הרב סתיו. "לכן אנחנו מקיימים את ההלכה כפי שנכתבה בשולחן ערוך – אפשר להשחית את החמץ באקנומיקה, לזרות פירורים לשירותים. המנהג הוא ששורפים אבל בעת קושי מקיימים את ההלכה במקורה – לבער את זה בדרכים אחרות".

תענית בכורות

הרב אפרתי מציין כי "עושים סיום מסכת עבור הבכורות המתענים, והמשתתפים בה פטורים מן התענית. בימים אלה של אתגר הקורונה יש להתיר לעשות סעודה אף בסיום ספר מהתנ"ך, עם פירוש מצודות או רש"י. או לשמוע סיום מסכת דרך שידור חי, וגם ייתן צדקה לפדיון".

הכשרת כלים

"הכלל הוא – כבולעו כך פולטו", מסביר הרב אפרתי. "כלי ששימושו באש ממש עם חמץ יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם מעט פעמים השתמשו בכלי באש, ללבנו. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר' או באש ממקור אחר". הרב אפרתי מסביר כי יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להגעלה.

- כלי שמשתמשים בו רק בעירוי או בחום של 'כלי שני' (כגון כוסות שתייה חמה, צלחות וכפיות) – אפשר להכשירו על ידי עירוי מים רותחים. לבני ספרד הוא הדין לכלים שרוב שימושם באופן זה (כגון סכינים וכפות).

- כלי שמשתמשים בו לבישול או לאכילת דברים חמים ב'כלי ראשון' (כגון סירים וכפות הגשה) – יש להכשירו על ידי הגעלה או ליבון קל.

השנה מגעילים כלים רק בבית // צילום: אורן בן חקון
השנה מגעילים כלים רק בבית // צילום: אורן בן חקון

- כלים שצורת בליעתם היא על ידי אש בלי נוזל (כגון סירים לג'חנון או לקוגל) טעונים ליבון חמור, כאשר גם בהקשר זה בני ספרד ילכו לפי השימוש הנפוץ ובני אשכנז לפי השימוש החמור ביותר שנעשה בכלי. תבניות של תנור: לכתחילה צריכות ליבון חמור, ובשעת הצורך אפשר להסתפק בליבון קל.

-  מחבת – נחלקו הפוסקים בדינה: לבני ספרד די בהגעלה, ולבני אשכנז יש צורך בליבון קל

- חרס, חרסינה ופורצלן: המנהג הפשוט הוא לא להכשירם כלל (אם השתמשו בהם בחום). מקילים להכשיר כלי פורצלן בהגעלה שלוש פעמים. בני אשכנז – יש שנמנעו כליל מהכשרה של כלי זכוכית, כלי זכוכית: לבני ספרד, לעולם הם טעונים ניקוי בלבד; אולם רבים הקלו להכשיר אותם בהגעלה בדומה לכלי מתכת, ויש שדרשו להגעילם שלוש פעמים.

כיצד להגעיל כלים בבית?

בשנים רגילות קיימות במרחבים הציבוריים פינות הגעלה וליבון, אך השנה בשל המגפה הדבר לא התאפשר. לכן, מסבירים הרב דוד סתיו ובנו, הרב אברהם סתיו, כיצד לבצע את ההגעלה בבית:

1.  מנקים היטב את הכלי הטעון הגעלה ולא משתמשים בו 24 שעות. אם נשארו מקומות שאותם לא מצליחים לנקות – יש להבעירם, או לשפוך עליהם אקונומיקה, מסיר שומנים או כל חומר אחר שיהפוך אותם לבלתי ראויים לאכילה. יש לנקות גם את הידיות ולפרק אותן במידת האפשר; אם הדבר לא אפשרי – יש לשפוך חומר פוגם על הסדקים סביבן.

2.  לוקחים סיר גדול שלא בישלו בו חמץ ב־24 שעות האחרונות, ממלאים בו מים (ורצוי גם קצת סבון) ומרתיחים את המים עד שיבעבעו.

3.  מכניסים את הכלי שאותו מבקשים להגעיל לכמה שניות. נוהגים לשטוף את הכלי מיד לאחר ההגעלה במים קרים, אך אין זה מעכב.

4.  כאשר מגעילים שני כלים יחד, יש לוודא שיש ביניהם הפרדה כך שהמים נכנסים בשניהם.

5.  אם הכלי שטעון הגעלה אינו יכול להיכנס לסיר ההגעלה בבת אחת, אפשר לעשות זאת בשני שלבים (בניגוד לטבילת כלים במקווה שצריכה להיעשות בבת אחת).

6.  סיר גדול שאי אפשר להכניס לתוך סיר ההגעלה, אפשר להכשיר בעזרת הרתחת מים בתוכו ולאחר מכן הכנסה של חפץ חם (כגון סיר קטן שמחממים על האש) לתוכו עד שהמים יגלשו על שפתו.

7.  את ההגעלה יש לעשות לפני תחילת זמן איסור חמץ (השנה: יום ד', י"ד ניסן, סביב השעה 10:00).

8.  בדיעבד אם לא הספיק להגעיל את הכלי קודם לכן, מותר להגעילו עד כניסת החג ובלבד שעברו 24 שעות מן השימוש האחרון בחמץ.

9.  בדיעבד אם לא הספיק להגעיל את הכלי עד כניסת החג: בני ספרד יכולים להגעיל גם בחול המועד, ובני אשכנז מחמירים בכך. הכשרה בליבון (ואף בליבון קל) מותרת בפסח עצמו גם לבני אשכנז.

כיצד מלבנים?

1.  ליבון קל: את כל הכלים הטעונים הגעלה או עירוי אפשר גם להכשיר בעזרת ליבון קל, ולעיתים הדבר נוח יותר כאשר אין בידינו סיר גדול דיו. ליבון קל הוא חימום כלי באש עד שאם יניחו עליו קש מבחוץ, הוא ייחרך. אפשר לעשות זאת באש רגילה: להניח חתיכת נייר בכלי ולראות מתי היא משחימה; ואפשר גם לעשות זאת בתנור, כאשר הכלים שוהים בחום של 200 מעלות ומעלה במשך 20–30 דקות..

2.  ליבון חמור: ליבון חמור הוא חימום הכלי באש עד שניצוצות יותזו ממנו. זוהי פרוצדורה שקשה – ואף מסוכן לבצע במטבח הביתי.

כיצד לנקות כלים שונים בבית:

הרב אפרתי מפרט כיצד לנקות כלים ומתחמים שונים בבית בצורה קלה וכשרה לפסח. (בהמשך - שיטות שונות של הרבנים דוד ואברהם סתיו, וכל אחד ילך לפי שיטותיו ורבותיו).

1.  שיש - לנקות את השיש ולכסותו בשעוונית או בנייר כסף עבה, במקום בו נניח את הסירים בפסח. אפשרות נוספת -  לשפוך על השיש מים מבעבעים מקומקום. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים - אין חובה לכסות, אך יש לנקות במים וסבון.

2.  כיור חרס - לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז טוב להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח. כיור מתכת - הגעלה בעירוי מים מבעבעים מקומקום.

לא לשכוח לשמור על הקטנטנים בעת הניקוי // צילום: עמי שומן
לא לשכוח לשמור על הקטנטנים בעת הניקוי // צילום: עמי שומן

3.  תנור - לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על החום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות. יש שנהגו להימנע לגמרי משימוש בפסח בתנורים שלנו, אך מעיקר הדין מותר לאחר הכשרה זו.

4.  תנור פירוליטי - להפעיל על תכנית ניקוי בחום הגבוה ביותר. לנקות היטב את הגומיות, עם חומר פגום.

5.  מדיח כלים - לנקות היטב, כולל מסננת. להמתין יממה. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. ראוי להגעיל את המגשים, אך אין חובה. יש להגעיל את המסננת על ידי עירוי.

6.  כלי פלסטיק - להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.

7.  בקבוק לתינוק - להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.

8.  גביע של קידוש - להגעיל או להחליף. ולספרדים מספיקה שטיפתו.

9.  שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה ודי בכך. ואם רוצים לאכול ישירות עליו- לערות עליו מים רותחים.

10.  מיקרוגל-עדיף להימנע משימוש. בשעת הצורך לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, אשכנזים - להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום. ולספרדים די בכך ששוטפים את צלחת הזכוכית. וראוי לחמם בו בתוך כלי סגור.

11.  פלטה - ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף עבה.

12.  קולט אדים - עדיף להימנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.

13.  ארון - לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.

14.  מקרר - לנקות באופן כללי עם מים וסבון, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.

15.  מקלדת ועכבר מחשב - רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.

16.  טלפון סלולרי - יש להעביר מטלית לחה על הפיה.

17.  שיניים תותבות - מנקים עם מים וסבון, ועירוי רותחים.  ואם חושש שיתקלקלו מהעירוי, די במים וסבון.

הרבנים סתיו מוסיפים חידודים למספר כלים ודרך ניקיונם לפסח

(חלק מהשיטות שונות אצל הרב אפרתי והרבנים סתיו, וכל אחד ילך בדרכו)

1.  גביעי יין: ספרדים – שטיפה; אשכנזים – הגעלה.

2.  כוסות לשתייה קרה בלבד: שטיפה.

3.  כוסות לשתייה חמה: זכוכית – עירוי או הגעלה; חרסינה – לכתחילה אין להשתמש בפסח.

גם את הכוסות צריך לנקות כמובן // צילום: גטי אימג'יס
גם את הכוסות צריך לנקות כמובן // צילום: גטי אימג'יס

4.  כיריים (אינדוקציה): לנקות היטב, להניח סיר ריק על הכיריים ולחמם אותו בדרגה הגבוהה ביותר עד שנייר שיהיה מונח עליו ייחרך.

5.  כיריים (גז): את המשטחים יש לנקות; את החצובות יש לצפות בנייר כסף או להכשיר בליבון קל ויש המקילים להגעילן.

6.  מדיח כלים: ניקוי המסננת והפעלה על התוכנית הארוכה ביותר ובטמפרטורה הגבוהה ביותר כאשר המדיח ריק.

7.  מחבת טפלון: אין להשתמש בה בפסח.

8.  מיקסר: לנקות היטב את כל חלקיו ולהגעיל את חלקי המתכת והפלסטיק.

9.  מיקרוגל: לנקות היטב, להמתין 24 שעות בלי חימום של חמץ, ולחמם מים עם סבון בכוס בחום המקסימלי עד שהמכשיר יתמלא אדים (5–10 דקות). את חלקי הפלסטיק והזכוכית המתפרקים יש להגעיל.

10.  מכונת קפה: ניקוי חיצוני.

11.  מנגל גז: ניקוי והפעלה למשך חצי שעה על חום מקסימלי.

12.  מפות שולחן: כיבוס.

13.  סיר: פירוק, ניקוי והגעלה.

14.  סכו"ם: הגעלה. אם לעולם לא משתמשים בו בכלי ראשון (כגון כפיות) – אפשר להכשירו בעירוי (לספרדים – גם אם מיעוט שימושו בכלי ראשון).

15.  פלטה של שבת: ניקוי יסודי והפעלה במשך חצי שעה (יש נוהגים לכסות בנייר כסף).

16.  שיש: ניקוי ועירוי של מים רותחים.

17.  תבניות אפייה: תבניות שאופים בהן ישירות – ראוי לא להשתמש בהן בפסח. תבניות שמניחים עליהן תבניות אחרות – ליבון קל בתנור ולכתחילה יש לצפות בנייר כסף.

18.  תנור אפייה: לנקות היטב ולהפעיל בחום המרבי למשך חצי שעה.

מוצרים כשרים לפסח (הרב אפרתי)

1.  ביצים- מותרות, על אף החותמות.

2.  תרופה לבליעה - אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה - מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף עם הכשר לפסח.

3.  סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור- מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)

שמפו לא זקוק לכשרות מיוחדת // צילום: משה שי
שמפו לא זקוק לכשרות מיוחדת // צילום: משה שי

4.  משחת שיניים- צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר

5.  אוכל לתינוקות- צריך הכשר לפסח

6.  אוכל לכלב - צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ.

7.  מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול (לחולה או ילד קטן מותר). לספרדים מותר, ויש שהחמירו גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות.

8.  חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין

9.  קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות מסודרת ולא הכשרים שאינם מוכרים.

קטניות (הרב אפרתי)

10.  אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח

11.  רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות.

12.  ספרדיה הנשואה לאשכנזי- מותר לה לאכול קטניות בבית הוריה, אך לא בביתה. אשכנזיה הנשואה לספרדי - מותר לה לאכול קטניות, וראוי שתעשה על כך התרת נדרים.

13.  יש אומרים שהקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר מעיקר הדין לאוכלם בפסח. לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה.

14.  שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח

15.  מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה.

16.  בימים אלה שאנו מתמודדים עם אתגר הקורונה, מותר לאשכנזים לסמוך על כל אחד מההיתרים הנ"ל לכתחילה, בשעת צורך, ולהמנע רק מקטניות שהיו בשעת הגזירה, ושלא התבטלו ברוב בערב הפסח, ושנגעו במים במהלך הכנתם.

17.  מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות.

מוצרים שמותר להשתמש בהם בפסח ללא חותמת כשר לפסח ומותרים לאשכנזים למרות חותמת "לאוכלי קטניות"

הרבנים דוד סתיו ואורן דובדבני פרסמו לפני חג הפסח מסמך שבו מוצרים שונים שמותר להשתמש בהם מותר להשתמש בחג גם ללא חותמת כשרות לפסח ומוצרים רבים מותרים לאשכנזים למרות שהם מסומנים בחותמת "לאוכלי קטניות". יצויין כי מדובר בעמדה תקדימית וכל אחד ינהג לפי שיטותיו. גם הרבנים מציינים כי תעשיית המזון המזון כוללת כיום מגוון עצום של תהליכים וחומרי גלם העשויים להכיל חמץ גמור ואיסורים נוספים, ועל כן מי שאינו מכיר את התחום יתקשה מאוד לקבוע את מעמדו ההלכתי של מוצר מעובד רק מתוך התבוננות ברשימת הרכיבים שלו.

המוצרים הבאים כשרים לפסח כל עוד הם מצויים באריזה סגורה ולא נפתחו לפני פסח:

1.  דגים קפואים וטריים.

2.  בשר קפוא וטרי (לא טחון, לא קבב, לא המבורגרים ונקניקיות).

דגים כשרים לפסח גם ללא חותמת // צילום: אורן בן חקון
דגים כשרים לפסח גם ללא חותמת // צילום: אורן בן חקון

3.  עופות קפואים וטריים.

4.  שמן זית ושמן קנולה (גם לאשכנזים); שמן סויה ושמן תירס (לספרדים).

5.  ירקות קפואים, כגון כרובית ברוקולי, גזר וכדומה (לספרדים: גם תירס ואפונה); שימורי תירס, אפונה וגזר.

6.  קפה (כולל קפסולות); תה (שחור, לבן, ירוק, אך לא תה פירות או פרחים); קקאו ושוקולד מריר.

7.  דבש.

8.  מוצרי בשר שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות' – מכיוון שהקטניות הן מיעוט, אינן בעין, והן מעובדות. גם אשכנזים יכולים לאכול אותם.

9.  חלב עמיד; חמאה; גבינות צהובות עם סימון 'כשר לפסח לאוכלי קטניות' מותרות גם לאשכנזים, וכן שאר מוצרי חלב וממתקים.

10.  סוכר ומלח.

11.  קטניות יבשות (לספרדים) – הנוהגים לאכול קטניות בפסח יכולים לקנות קטניות יבשות (עדשים, אורז וכדומה) ללא כשרות לפסח, אך עליהם לברור אותן לפני הפסח מחשש גרעיני חיטה.

12.  שימורי טונה במים או בשמן זית לאשכנזים; ולספרדים גם בשמן צמחי.

ערב פסח, יום ד, יד' ניסן (הרב אפרתי)

1. במשך היום אסור לאכול מצות (מצה עשירה מותרת). ויש שנהגו להימנע גם מאכילת מרור.

2. אכילת חמץ עד שעה 10:02 שריפת חמץ עד שעה 11:22. (הזמנים מתאימים לגוש עציון). ויש המחמירים בזמנים מוקדמים יותר כפי המפורט בלוחות.

3. לאחר חצות היום (12:41) אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי). אך מלאכה לצורך פסח מותרת, וכן מלאכה שמונעת הפסד כספי רב מותרת. וכן מותר לגהץ.

4. ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר.

5. ראוי להימנע מלהיכנס למקום שמכר או השכיר לנכרי, ובשעת צורך גדול מותר.

יום טוב פסח

הדלקת נרות לפני כניסת החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב', ו'שהחיינו'. ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.

בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת המידע והחוויה של השעבוד והגאולה האלוקית, הלאה לדור הבא. 

הרב אפרתי מציין כי אין היתר לצלם או לשדר או לצפות בליל הסדר על ידי אפליקציה או תכנת מחשב. גם אם אדם עושה את הסדר לבדו. הרב סתיו מחדד ומבהיר כי אם יש צורך נפשי או פיזי ספציפי שדורש היתר יש לפנות לרב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...