יהודה המכבי. רובנס, המאה ה־17. צילום: ללא קרדיט

לא משנה כמה חשוך – האור תמיד ינצח

נס חנוכה אינו מובן מאליו, משום שהוא נס של הצלה מגזירה רוחנית, ולכן אנו עדיין זקוקים לפרסם אותו בכל שנה - וללמד את ילדינו שהמלחמה ביוונים היתה על זכותנו לחיות כיהודים

הלילה נחגוג את חנוכה. האור יעלה בחנוכייה ויתגבר בנר נוסף מדי ערב. נחגוג עם מאכלים ספוגים בשמן, סביבונים, דמי חנוכה ואפילו הצגות הילדים.

אם עורכים סקר זריז בקרב הילדים, כנראה חנוכה ופורים הם החגים השמחים ביותר, ולא רק בגלל החופשה מבית הספר. ובכל זאת, הבדל גדול ביניהם. בתלמוד אנחנו רואים דבר מעניין: בעוד מייד בתום הדרמה בשושן החליטו החכמים לקבוע את פורים בי"ד באדר, במקרה של חנוכה הם חיכו שנה שלמה. ולמה בעצם? האם רצו לוודא שהיוונים לא חוזרים לפה?

סביבוני עץ , צילום: ללא קרדיט

התשובה נעוצה בשוני הגדול ביניהם: בשונה מפורים, חנוכה הוא חג של ניצחון רוחני. היוונים לא איימו על בני ישראל במוות, אלא "רק" ניסו להעבירם על דתם ולנתק אותם מהאמונה בקב"ה, בכך שאסרו עליהם את קיום המצוות. אילו המן היה סטייל סינוואר, אזי חנוכה דומה דווקא לקומוניזם: בבריה"מ לשעבר לא הרגו יהודים בשל היותם יהודים - פשוט אסרו עליהם לחיות כיהודים.

נוסף על כך, חשוב לזכור שכ־40 אחוזים מעם ישראל בתקופת החשמונאים התבוללו והפכו "מתייוונים" עד שנטמעו בתרבות היוונית. רוב העם, גם אלו שנותרו נאמנים לתורת ישראל, לא סבר שצריך עקב הגזירות לצאת למלחמה במעצמה הגדולה בעולם. כאשר מתתיהו ובניו המכבים הרימו את נס המרד נגד היוונים בהכרזת "מי לה' אלי", רק עשרה אחוזים מעם ישראל נענו לקריאתם והצטרפו למלחמה.

הרבי מילובביץ'. עם תום המלחמות החכמים המתינו שנה, צילום: ללא קרדיט

הרבי מליובאוויטש הסביר שעם תום הקרבות החכמים המתינו שנה כי רצו לבדוק משהו אקוטי: האם אכן המכבים ניצחו במאבק, והאם רוב הציבור היהודי קיבל השראה מאור המנורה ויאמץ את מסורת היהדות, או שאולי ימשיך להתבולל בתרבות ההלניסטית. רק בתום השנה, כשהחכמים היו בטוחים בניצחון הרוחני והמוסרי, או־אז הם קבעו את חג החנוכה לדורות.

גחלת האורים

זו גם הסיבה שעיקר המצווה בחנוכה הוא לפרסם את הנס. את הנס של פורים לא צריך להסביר לאף אחד - כמעט כולנו מתנו. גם בפסח לא צריך לשכנע איש שהיציאה מעבדות פרעה במצרים היא נס.

אבל נס חנוכה אינו מובן מאליו, משום שהוא נס של הצלה מגזירה רוחנית, ולכן אנו עדיין זקוקים לפרסם את הנס בכל שנה וללמד את ילדינו שהמלחמה היתה על הזכות לחיות כיהודים. לעשות ברית מילה לילדינו, להדליק נרות שבת ולערוך קידוש - על הדברים האלו יצאו מתתיהו ובניו למלחמה, שבה שָׁכַל מתתיהו שלושה מהם. כדי שאנו נוכל לחיות ולנהוג כיהודים.

חנוכה, צילום: ללא קרדיט

הודות לחזונו של הרבי יוצאים בשנים האחרונות אלפי שליחי חב"ד ברחבי ישראל והעולם, ודואגים להאיר את החשיכה - גם במקומות החשוכים ביותר, פיזית או נפשית. חייל השומר על עמדה בחרמון הסורי, משפחה של נפגעי טרור, או אישה המאושפזת בבית חולים ומודאגת מהדיאגנוזה - תסמכו על שליח חב"ד שכבר יגיע וידאג להאיר להם את החנוכה.

למשך שמונה ימים נדליק את החנוכייה ונזכור: לא משנה כמה חשוך - האור תמיד ינצח.

  • הכותב הוא מנהל אגף דוברות חב"ד. השליחים וצעירי אגודת חב"ד מקיימים אלפי אירועים ברחבי הארץ בימי החנוכה, ומעלים את האור באלפי חנוכיות ענק.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...