צילום: איה אפרים // נייט קוקיז

טרנד חם ומתוק: משלוחי קינוחים לבית

היישומונים של משלוחי האוכל מביאים גם מתוק • אם חשקתם בעוגייה או בכנאפה באישון לילה, דעו שהן במרחק קליל מכם

כמה פעמים מצאתם את עצמכם יושבים על הספה בבית וחושקים במשהו מתוק בפה? הסופרמרקט כבר סגור, המכולת רחוקה, ולמי יש כוח לרדת לקיוסק השכונתי עכשיו? במציאות של היום תוכלו לספק את הרצון למשהו טעים במיוחד עם קינוחים מפוארים של גלידות, עוגיות ואפילו דונאטס - והכל בקליק אחד. 

בעולם שבו היה נהוג לחכות שעה וחצי למשלוח של פיצה או המבורגר, הזמנת קינוחים בטייק אוויי היתה מיותרת ולא משתלמת לאף אחד מהצדדים, לא ללקוחות ובוודאי לא לבעלי המסעדות. אך כעת, כשיש בשוק אפליקציות משלוחי אוכל שמתחייבות לזמן משלוח של חצי שעה, נפתח עולם חדש עבור בעלי המסעדות, ובעיקר עבור הקהל הישראלי שחובב מתוק, והרבה. 

מנתונים שנאספו באתר "זאפ רסט", מתברר כי שיאנית הזמנות הקינוחים היא העיר נתניה. עם זאת, כמו רוב הטרנדים הקולינריים שהתפתחו בישראל, גם הנוכחי התחיל בתל אביב, ויש לכך יותר מסיבה אחת. "לדעתי אפליקציות האוכל היוו את הבסיס לעולם הקינוחים בטייק אוויי", אומרת דניאל עמית, כוכבת רשת הפעילה בתחום הקולינרי, "למקומות המציעים קינוחים, כמו השואורום בייקהאוס, המגזינו וגלידריית אניטה, כלל לא היה שירות משלוחים - ועכשיו, באמצעות המשלוחים, הם נפתחים לקהל חדש, ואיכות המוצר לא נפגמת".

דניאל עמית // צילום: ללא קרדיט

מלחמת השליחים

כדי להבין את השינוי בעולם שליחויות האוכל יש לבחון את מפת החברות הבולטות. עד השנה תן ביס וסיבוס שלטו ביד רמה בתחום הזמנות האוכל בקרב עובדי המשרדים. אפליקציית וולט נכנסה לארץ כפיילוט ניסיוני בנובמבר האחרון, ומבטיחה להגיע לבית הלקוח בתוך חצי שעה לכל היותר. בערך באותו זמן השיקו בתן ביס את שירות המשלוחים החדש שלהם, המתבסס על פלטפורמה דומה עם הבדל קטן - משלוח חינם.

השפעת ההבטחה לחצי שעה עד הגעת המשלוח היתה גדולה, ובהתאם גרמה לחברות הוותיקות לעשות את מרב המאמצים לצמצם למינימום את זמן ההמתנה למשלוח, ודי בהצלחה, שכן ברוב ההזמנות זמן ההמתנה לא עולה על 30 דקות. 

חובבי האוכל המתוק יכולים למצוא בוולט את האפשרות להזמין עד הבית קינוחים ממסעדות שלא עושות משלוחים, כמו מגזינו האיטלקית, הבולטת בזכות ויטרינת הקינוחים המפורסמת שלה, השואורום בייקהאוס בכיכר רבין, לה גאטרי, נולה אמריקן בייקרי, וכמובן הגלידריות אוטלו ואניטה. 

דונאטס מה"שואורום בייקהאוס" // צילום: סיגל סבן ויח"צ My Social

"על פי הנתונים שבידינו, ניתן לראות כי בהשוואה לכלל המסעדות ישנה עלייה משמעותית באחוז ההזמנות מהמקומות המתוקים כל חודש", מסבירה הדס שמיר, מנהלת השיווק של וולט בישראל, "הדבר יכול להצביע על השינוי שנוצר בתרבות משלוחי האוכל. עד לאחרונה, הישראלים היו מורגלים בהזמנת משלוחי אוכל מכמה מקומות ספציפיים, שכולם, ללא יוצא מן הכלל, הם מקומות של אוכל מלוח - פיצות, המבורגרים, נודלס וכדומה.

"ניתן לראות כי בהשוואה לכלל ההזמנות, ההזמנות מהמקומות המתוקים הן הזמנות 'אישיות' יותר, הכוללות כמה פריטים בודדים. ניתן היה לחשוב שהקהל ישתמש במקומות אלו לטובת אירוח, כתחליף לרכישה בקונדיטוריות השונות, אך לא כך הדבר, מה שיכול לרמז על כך שהאופציה להזמנת דברי מתיקה איכותיים במשלוח מהיר עד לדלת הבית מחליפה אט־אט את הירידה המסורתית למכולת לצורך קניית נשנושים". 

מסעדה? אין צורך!

האם סצנת משלוחים כה מפותחת תגרום לנו ללכת פחות למסעדות? התשובה, על פי נתוני התפוסה במסעדות, היא כנראה שלילית, אך בכל זאת אפשר למצוא יותר ויותר בעלי עסקים שהחליטו לוותר על הביורוקרטיה הטמונה בפתיחת מסעדה, ולהקים מקום שמבוסס כולו על משלוחים. תאמינו או לא, זה גם מצליח. 

"עסקים למשלוחים בלבד הופכים יותר ויותר פופולריים, ובצדק", מסבירה עמית, "קל להגיע לבתים של אנשים, והכסף שנחסך כשלא מקימים מסעדה יכול לשמש להקמת מערך משלוחים יעיל יותר או לטובת חומרי גלם טובים יותר במזון. בדרך כלל, מאכלים מתוקים גם נראים טוב יותר ויזואלית, וזה גורם לאנשים לכל הפחות לנסות פעם אחת. משם ההתמכרות כבר קלה".

כנאפה מבית "הכנופיה" // צילום: פול גובין

מעל כל העסקים שנבנו למשלוחים בלבד בולט אחד המקומות הממכרים ביותר בתל אביב, נייט קוקי. הוא היה שם לפני שהאפליקציות נכנסו לעניינים, ומי יודע, אולי גם שימש עבורן החותמת הסופית לכך ששווה להיכנס ולהשקיע בתחום. באתר העסק ניתן להזמין מגוון סוגי עוגיות חמות במחיר של בין שמונה לעשרה שקלים לעוגייה במילויים שונים, שמגיעות באמצעות שליח תוך זמן קצר. 

"אנחנו ארבעה אחים, ולאורך זמן רב חשבנו לעשות משהו ביחד, לא בהכרח בעולם המסעדנות, כי אנחנו בכלל לא מהתחום", מספר הראל אפרים, אחד הבעלים של נייט קוקי, "הרעיון הגיע מאח שלי, שהיה בניו יורק ונתקל ברשת דומה. נפגשנו, עשינו תוכנית עסקית ראשונית והבנו שזה יכול להצליח. נפגשנו עם הקונדיטורית אלה ענבר, שהיא בת דודה שלנו, ובמשך חודשיים רקחנו מתכונים, ניסינו וטעמנו, עד שנסגרנו עם מה ועל מה לעבוד. העסק נבנה מראש כמבוסס משלוחים בלבד. היינו סוג של חלוצים בתחום משלוחי הקינוחים.

"זה היה חדשני ולא ידענו אם זה יצליח", ממשיך אפרים, "הרי זה נשמע הזוי, מי ירצה לשבת בבית ולהזמין רק עוגיות? התחלנו בתל אביב ואנחנו פתוחים משעות הערב עד שתיים בלילה, ובעיקר בסופי שבוע. הנתון המעניין הוא שככל שהשעה יותר מאוחרת, כך יש יותר הזמנות". 

מרגע שהשמועה על מקום שמציע עוגיות חמות עד פתח הבית החלה לעבור מפה לאוזן, המקום החל להצליח. "בעקבות ההצלחה והביקוש התרחבנו מבחינת אזורי משלוחים, והוספנו גלידות. אין יום שעובר שאנחנו לא מקבלים פניות לפתוח בכל הארץ. אנחנו זהירים, אבל  חושבים על זה ברצינות".

מקום נוסף שהוכיח שאפשר להצליח עם מתוקים עד הבית מחוץ לתל אביב הוא "הכנופיה", מוסד חיפאי מוכר שמגיש כנאפה, ולאחרונה החל לעשות את צעדיו הראשונים גם בתל אביב, מחיר מגש בהזמנה עד הבית הוא באזור ה-80 שקלים. "זה התחיל בסך הכל מתחביב", מספר פול גובין, הבעלים, "הייתי מכין כנאפה טרייה וחמה בבית לחברים. זה אולי נשמע כמו הגזמה, אבל לקבל כנאפה טרייה שהוכנה  במקום זה ממש כמו לזכות בלוטו. יש המון מקומות שמוכרים כנאפה, אבל מעט מאוד שמכינים אותו במקום, כלומר מייד לאחר ההזמנה. אני עושה את מה שאני אוהב ונהנה מזה", מסכם גובין. 

לשאלה מדוע הוא לא פותח מסעדה, הוא עונה: "אין לי תוכניות לפתוח מסעדה, כי זו טראומה משפחתית עבורי. לפני 12 שנים אבא שלי סגר מסעדה בתל אביב, וזה השפיע מאוד על המשפחה שלנו. ככה אני עושה את מה שאני אוהב - גם מכין לאנשים אוכל וגם לא מסתבך ושובר את הראש בבלאגן של פתיחת מסעדה וכל הכרוך בזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...