השפים ובעלי המסעדות חשבו שזה כבר מאחוריהם, אך זה שוב קרה - סגר והוראה על סגירת המסעדות, והפעם בצורה חמורה יותר, כזו שכוללת גם איסור על מכירת מזון באיסוף עצמי, החלטה שרבים מגדירים כתמוהה ופוגעת אף יותר בעסקים רבים.
לצד אלו שהחליטו על סגירה מוחלטת, שמי יודע אם ירצו או יצליחו לחזור ממנה כשהמצב יאפשר זאת, ישנם כאלה שהחליטו לחפש אלטרנטיבות ודרכים יצירתיות להשאיר את הראש מעל המים, גם אם זה לא עוזר כלכלית אלא נפשית בלבד.
בין הבולטים שב"טרנדים" החדשים ראינו לא מעט מסעדות ברחבי הארץ שהחלו לחלוק חללים, כלומר, שתי מסעדות במסעדה אחת, כמו כן, מתחילים לצוץ להם אט אט מטבחי רפאים ומטבחים שיתופיים ברחבי הארץ, ולאור המצב הכלכלי והבריאותי, נראה שמסעדנים רבים יבחרו גם הם באחת משתי הדרכים הללו, על אחת כמה וכמה לאור הבעיות התברואתיות והחוקתיות שעלולות לצוץ בכל הנוגע לעבודה במטבח הביתי.
עד שכל זה יקרה, נדון בפלח אחר של אוכלוסיית אנשי האוכל שנפגע גם הוא - העצמאיים ה"קטנים". השפים הפרטיים שהיו רגילים לארח, להתארח ולבשל לעשרות אנשים, אנשים שאזרו אומץ ופתחו מקום חדש אחרי הסגר כי חשבו שלא יהיה עוד אחד ואנשים שעשו שינוי מחשבתי במטרה לנסות ולהציל את מה שנשאר.

חוזרים למימון המונים
מעט מאוד דברים אופטימיים קרו למסעדנים בגל הראשון, אחד מהם הוא ההליכה לקמפיינים של מימון המונים ודרכו גם יצירת קהילה אמיתית של אוהדים וסועדים. מיליוני שקלים גויסו בגל הראשון באתרי מימון ההמונים על ידי מסעדות רבות, בתי קפה ושלל עסקים קטנים וגדולים, ונראה שגם הפעם יבחרו לא מעט בדרך הזאת, כי אם זה עובד, למה לא?
"לאורך כל המשבר, ועם הפגיעה בעסקים הקטנים שלצערנו הולכת ומעמיקה עם הסגר הנוכחי, הדסטארט נותנת במה ופתרון ליצירת תזרים לעסקים גם כשהם סגורים", אומר מעין מלצר, מייסד ומנכ"ל קבוצת הד סטארט. "בתקופת הסגר הראשון גויסו מעל ארבעה מיליון ש"ח עבור עשרות עסקים ועצמאיים בכל הארץ, ובימים האחרונים אנחנו רואים מגמה של עליה משמעותית בגיוסי העסקים שעולים לאתר. אנחנו גאים להוות פלטפורמה ופתרון עבור עסקים קטנים ועצמאיים שנפגעים מהמשבר ולאפשר להם לפעול בצורה דינמית ויצירתית באמצעות הכלים שאנו מציעים, לגייס מימון וקהילה ושיסייעו לכולנו לעבור את זה יחד"
שינוי מקצוע
"עושים מהלימון לימונדה", סביר להניח, ובצדק, שנמאס לכם לשמוע את המשפט הזה כבר, אבל אלו בדיוק שלושת המילים שיסכמו את התופעה הבאה. בעלי אולמות אירועים, חללי ענק או אפילו מסעדות גדולות, שמנצלות את המקום לצרכים שונים מאלו המקוריים, מדובר בתופעה שנמצאת יחסים בחיתולים אך צפויה לגדול ולהתפתח ככל שהסגר והמצב הכלכלי המורכב ילך ויחמיר.

מיה וויד משמשת בחמש השנים האחרונות כבעלת "וויד אופן", מתחם אירועים בוטיקי ומעוצב אדריכלית המארח הן אירועים עסקיים והן ימי הולדת, חתונות ובר מצוות. כמו חללים רבים שנאלצו להתמודד עם מיעוט אירועים והתקהלויות, גם וויד הסבה את החלל לכזה שמארח בעיקר אירועים קולינריים מצומצמים, אך מעבר לכך, ודי בספונטניות, החליטה לנצל את העובדה ששף הבית שלה הוא בעל הבנה מיוחדת וותק באוכל היפני והחלה לשלוח מגשי סושי יוקרתיים עד הבית.
תחילה זה היה ספונטני, אך עם המחמאות הגיע גם התאבון, וכעת וויד פתחה בקמפיין מימון המונים שמוכר בדיוק את אותם מגשים ועתיד לעזור לה, ולעסק שהוא פרויקט חייה, לשרוד את הימים הקשים הללו. "מגשי הסושי היו סתם רעיון יצירתי", היא מספרת, "אבל המון מחמאות הגיעו אז החלטנו להמשיך עם זה לפחות עד שאוכל להחזיר את האירועים".
"בחודש מרץ התבטלו לי 54 אירועים, ביוני החזרתי חלק קטן מהם, אך הסגר שבר את רוחי סופית וריסק אותי לגמרי. עם זאת, אני עדיין אופטימית ומקווה שאוכל להמשיך לשמח אנשים, הן בבתים שלהם והן במקום שלי".
מבשלים מהמטבח
השפית דור סטריקובסקי (סטריקי), יוצאת קבוצת "מחנה יהודה" ותוכנית הריאליטי "משחקי השף", נאלצה להתמודד עם מסעדה שנסגרה ולאחר לא מעט זמן של מחשבות בבית, השיקה את "הירושלמית", שהוא למעשה מארז בראנץ' זוגי או קבוצתי מעשה ידיה שמגיע עד הבית שלכם.
"החלטתי להתחיל ליצור את כל הדבר הזה בזכות חברתי, בלוגרית האוכל אינס ינאי, שהציעה לי שאם כבר אני יושבת בבית כל כך הרבה זמן, כדאי שאעשה עם עצמי משהו", מספרת סטריקי. "המסעדה שלי נסגרה ואין כרגע עבודה במסעדנות, אבל בכל זאת לא פתחתי את זה כמשהו שיהיה עבורי פתרון כלכלי אלא כרצון לצאת מהשגרה ולעשות את מה שאני אוהבת בזמן שאני תקועה בבית".
"עם זאת, תוך זמן קצר גיליתי שאני ממש אוהבת את זה, הרבה יותר ממה שחשבתי", היא ממשיכה. "הפידבקים שמגיעים אליי מחמיאים מאוד, אנשים אוהבים את זה. הציפייה שלי עכשיו היא לפתוח מקום קטן, סטייל מעדניה, שאנשים יוכלו לבוא, להרכיב לעצמם סלסלה של 'הירושלמית' ולקחת לפיקניק בים או בפארק".
הצורך ביצירתיות
בגל הנוכחי ראינו גם לא מעט מקרים של חוסר מזל, שהופך להיות משמעותי הרבה יותר כשהוא מצטרף לשלל הנסיבות שהתרחשו בחודשים האחרונים. עם זאת, לא מעט אנשים הצליחו, או בדרך להפוך את חוסר המזל הזה להצלחה, מזווית קצת אחרת, גם אם מדובר בהימור שאולי לא ישתלם. בקרב המסעדות או הרשתות אפשר למצוא לא מעט דוגמאות כמו בנדיקט, שהפכה את הלימון ללימונדה והשיקה מארז "פיקניק במרפסת" מפתה במיוחד, אך מה עושים השפים הפרטיים שלא יכולים להתארח, או גרוע מכך, עצמאיים שפתחו עסק בין סגרים?
דותן זיבר, תושב מושב כמהין בפתחת ניצנה, היה הבעלים של חומוסייה קטנה במקום מגוריו, לאחר שרצה לגדול, פתח אחת גדולה יותר ברחוב הראשי של ירוחם. "יצאתי מסוג של תמימות להבנה של המציאות של החיים", הוא מספר. "הפתיחה תוכננה מראש לאחרי הסגר ולמזלנו זכינו, בשל השמיים הסגורים וקמפיין תיירות מעולה שהיה פה בעיר, לתנועה ערה שלא נראתה כמותה מעולם בחודשי הקיץ בירוחם ובחודשים יוני-יולי ואוגוסט הגיעו לפה עשרות אלפי ישראלים, חלק לא קטן גם אלינו ונהנו מהחומוס.
היינו ממש הפתעה למטייל הישראלי שנחשף לכל מה שיש לעיירה להציע. את ספטמבר התחלנו יחסית יציב, אך אז החלו ידיעות על הדבקות בכל הארץ וזה מיד נתן את אותותיו. כשהתחילו הדיבורים על הסגר השני הבנו שניאלץ להידרש למציאות חדשה ומאתגרת אפילו יותר ממה שהיה עד כה.
מכיוון שאנחנו גרים ופועלים באזור שמשלוחים לא מאוד מקובלים בו, היינו חייבים לקבל החלטה לא פשוטה ומיום שישי האחרון סגרנו את העסק והוצאנו את כל העובדים לחל"ת. כרגע אין לי פרנסה אבל למזלי יש לי רקע בעבודה בגינון ובימים האחרונים אני עובד פה ושם בתחזוקת גינות ו"מחלטר" במה שאני יכול כדי להביא קצת כסף הביתה ולהאכיל את הילדים".
"אין לי אופק למה שיקרה, אני ממש מקווה שהכל יחזור לקדמותו ונוכל לחזור לחומוס בסוף הסגר. זה כל מה שיש לי, אין לי אלטרנטיבה אחרת. השקעתי שם המון ואני לא נמצא במקום שאוכל לפתוח כעת עסק חדש, פשוט כי אין מאיפה לקחת עוד. אנחנו מורידים הוצאות, מצטמצמים בכל מה שאפשר, נושמים עמוק ומחכים שזה יעבור".
למרות הקושי זיבר מנסה בכל זאת להביא את בשורת החומוס שלו לתושבי האזור ובימים אלה הוא עובד על פלטפורמה דיגיטלית להזמנות מרוכזות ומרוכזות לפי אזורי מגורים, הכל כאמור, בתנאי שיאפשרו ביצוע משלוחים. עד אז הוא ימשיך ככל הנראה לעבוד במטע האבוקדו במשפחתי.

גם השף אסף סבח, גריל מן שרגיל לערוך אירועים פרטיים לעשרות אנשים, מצא פתרון יצירתי שיכול להציל את המצב, אבל טוב מכך, לעזור לו לשמור על קשר עם הקהל שלו. "פתחתי את העסק ממש לפני הקורונה", הוא מספר. "אני גריל שף שמגיע עד הבית לאירועים גדולים וקטנים עם נתחי הבשר הטובים והאיכותיים ביותר שאני בוחר אישית משוק מחנה יהודה בירושלים. הכל היה נפלא. הייתה התעניינות גדולה ופרגון. הקונספט שלי הצליח ובגדול ואז הגיע הסגר הראשון והבנתי שצריך לחשוב מסלול מחדש כי החיים כמו שהכרנו כנראה לא יחזרו בקרוב".
"חשבתי מה לעשות ועלה לי רעיון לשלב בין השירות שאני נותן לבין הגבלות הסגר, ובתקופה הנוכחית אני כבר מיישם את הרעיון - ערכת "סבח עד הבית". הבשר האיכותי ביותר, זה שאני משתמש בו לאירועים, בהזמנה אישית למשפחה או זוג, להכנה עצמאית בבית. הערכה כוללת תיק ממותג, נתחים בבחירה אישית וברמה גבוהה, מתכונים מנצחים, תיבול מיוחד וכמובן הסבר טלפוני עם טיפים לצלייה מוצלחת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו