מומחים מזהירים: הכנת פופקורן בדרך הזאת מסוכנת לבריאות

פופקורן נחשב לחטיף בריא יחסית ולא מזיק, אז מה גרם לחוקרים לצאת נגד "הפופקורן הפלאפי" בצורה נחרצת? • ספוילר: עוד טרנד טיקטוק שיצא משליטה

פופקורן מתוק. צילום: GettyImages

רק לא מזמן כתבנו כאן בשבחו של הפופקורן, וטענו כי "פופקורן יכול להפוך לחטיף על, בתנאי שתכינו אותו נכון". אנחנו כמובן עומדים מאחורי הדברים, אלא שבטיקטוק כמו בטיקטוק, חייבים להגזים הכל, עד כדי כך שמומחים בתחום המזון, נאלצו להוציא אזהרה בנושא טרנד הפופקורן החדש ברשת. 

הפופקורן הבעייתי והמדובר, זכה לכינוי Fluffy Popcorn (פופקורן רך). מדובר בשדרוג (או שנמוך למעשה), לפופקורן המוכר הרגיל והוא סוג של "גרסת ספיישל" להאלווין (ליל כל הקדושים).

מי שהחלה את הטרנד, היא יוצרת תוכן בשם קייטלין ג'יני שהעלתה לחשבון הטיקטוק שלה סרטון בו היא מתעדת את עצמה מכינה את הפופקורן, סרטון שהפך במהרה לוויראלי וצבר נכון להיום קרוב ל-5 מיליון צפיות, אלפי תגובות ומאות סרטונים של יוצרי תוכן וגולשים שניסו את המתכון והוסיפו לו שדרוגים משלהם.

@katelynnnjeaneee - 🧛🏻‍♀️

אז מה בעצם יש בפופקורן הזה?

המתכון עצמו פשוט (אבל אנחנו מפצירים בכם שלא תנסו את זה בבית), הוא כולל אצבע חמאה, שקית קטנה של מרשמלו, שקית של פופקורן מוכן, וחצי שקית תערובת עוגה גולמית, יחד עם תוספות אופציונליות כמו סוכריות צבעוניות או ממתקים אחרים לקישוט. מתחילים בהמסת החמאה בסיר גדול על הכיריים ולאחר מכן מוסיפים את המרשמלו הקטנים עד שהם נמסים. מערבבים את תערובת העוגה ומקפלים לתוכה את הפופקורן עד שמתקבל מרקם דמוי חטיף רייס קריספיס. לבסוף, מורידים מהכיריים ומוסיפים את התוספות הרצויות.

אז איפה הסכנה? התוספת הבעייתית שהצליחה להדאיג רופאים ואנשי מקצוע, היא בלילת עוגה גולמית, שלדבריהם, יש בה סכנה של ממש לבריאותם של מי שיצרכו אותה. תערובת עוגה בקופסה (ובכלל) מכילה קמח גולמי שהוא המרכיב שמסכן את הבריאות, כאשר הוא אינו עובר אפייה. "צריכת קמח גולמי יכולה לגרום למחלות", אישר ד"ר רולנדו גונזלס, המנהל המדעי הראשי של קבוצת The Acheson חברת ייעוץ עולמית לבטיחות מזון בראיון לאתר Newsweek. "חיידקים כמו סלמונלה ואי-קולי גורמים להרעלת מזון ויכולים לזהם את הגרעינים מהם הקמח מיוצר", הסביר.

"בעוד שהקמח עשוי לא להיראות כמו מזון נא, קמח שקונים בחנות הוא אכן נא". עוד הוסיף ואמר כי "הגרעינים יכולים להיחשף לחיידקים מזיקים בשדה או במהלך תהליך ייצור הקמח. אותם חיידקים אינם מושמדים כאשר הקמח מעובד אלא רק באפייה או בבישול. קמח נא ומוצרים המכילים קמח גרמו למספר התפרצויות של הרעלת מזון בארצות הברית, עם תסמינים שנעים בין קלים לחמורים".

מכיוון שרוב תערובות העוגה מכילות קמח, יש לאפות אותן היטב לפני אכילה. "קמח נא הוא מזון בסיכון גבוה, ואכילתו מסכנת אותך במחלה חיידקית, כמו אי-קולי וסלמונלה", חיזקה את דבריו גם הדיאטנית קתלין גרסיה-בנסון, "חימום הפופקורן על הכיריים אינו מספיק כדי להפחית את הסיכון למחלה, כיון שחימום הקמח הגולמי אינו זהה לבישול בטמפרטורות הנכונות".

@kaitlynviducic

סלמונלה ואי-קולי כאמור הם שניים מהחיידקים הנפוצים ביותר הקשורים למחלות שמקורן במזון, ושניהם יכולים להיות נוכחים בקמח נא. כאשר חיידקים אלה מזהמים מזון, הם יכולים לגרום למגוון תסמינים לא נעימים הכוללים בחילות, הקאות, כאבי בטן, שלשולים, חום וכאבי ראש. במקרים מסוימים, אי-קולי עלול להוביל לסיבוכים חמורים יותר כמו אי ספיקת כליות, ולמרות שרבים מחלימים תוך שבוע, אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים בריאותיים חמורים. במקרים קיצוניים החיידק גם עלול לגרום למוות, כפי שקרה לאחרונה עם התפרצות החיידק במקדונלד'ס לאחר שעשרות סועדים נדבקו בו ואדם אחד מת, כשלפי הדיווחים מקור ההדבקה היה בבצל במנת המק-רויאל.

זאת גם הסיבה שלא מומלץ לטעום מבלילה של עוגה (גם כזאת שאתם מכינים בעצמכם), לפני שלב האפייה. בנוסף, יש לשטוף היטב את הידיים עם סבון ומים זורמים לאחר הטיפול בקמח נא כדי למנוע הפצת מזהמים.

אם בכל זאת מתעקשים ללכת על המתכון המופרך מהטיקטוק, גרסיה-בנסון ממליצה לפזר את תערובת הפופקורן המומסת על תבנית אפייה ולאפות בחום של 180 מעלות עד שהיא מגיעה לטמפרטורה פנימית של לפחות 71 מעלות צלזיוס. עוד היא מוסיפה שצעד זה חשוב במיוחד כאשר מכינים אוכל לאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, ילדים קטנים או קשישים, מכיוון שהם רגישים יותר למחלות שמקורן במזון. 

אם רוצים לוותר על שלב האפייה, ניתן להוציא את שלב הוספת תערובת העוגה או להשתמש בתחליף שיעזור לקשור את הפופקורן יחד ולהוסיף את אותו טעם של עוגה, למשל תערובת פודינג שאינה מכילה קמח ואינה דורשת אפייה תעבוד, או לנסות לערבב 1/4 כוס אבקת סוכר עם כפית תמצית וניל, אפשר גם להחליף את בלילת העוגה בשוקולד לבן, כמו בסרטון הבא:

@nestletollhouse

אנחנו בעד ללכת על המתכון הישן והטוב. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר