הטראק של איתיאלה | צילום: מתוך האינסטגרם של איתיאלה

פנינה קולינרית: 6 עצירות אוכל ויין טעימות במטה יהודה

סיורי ליקוט, משאית אוכל עם מאפים משובחים, ארוחות פופ-אפ מיוחדות ויקבים רבים • מטה יהודה הפכה לאחד האיזורים הכי שווים קולינרית בישראל • ליקטנו לכם שש המלצות שוות

איזור מטה יהודה, השוכן למרגלות הרי ירושלים, טומן בחובו פסיפס אנושי וקולינרי מרתק, אך לא רק. מועצה אזורית מטה יהודה, הוכרה רשמית ב-2020 כאפלאסיון הראשון (והיחיד, נכון לעכשיו) בישראל. אפלאסיון הוא למעשה איזור יין מוכר, בו משתמשים כדי לציין היכן גדלו הענבים בהם משתמשים לייצור יין.  

לא בכדי, האיזור משובץ בלא מעט יקבים איכותיים בהם ספרה, עגור, סוסון ים ורבים נוספים, ואף מתהדר ביקב לימודי - שורק, בו ניתן ללמוד את מלאכת עשיית היין. זאת לצד משקים חקלאיים רבים, אתרי תיירות והיסטוריה, ושלל מקומות של אוכל טוב. בקרב מיטיבי לסת, חובבי יין והרפתקנים קולינריים, מטה יהודה הוא כבר מזמן אחת הפנינות היותר שוות שיש לארצנו הקטנה להציע. 

הפעם רצינו להאיר זרקור על כמה מקומות שאולי ברחו לכם מתחת לרדאר, אבל שבהחלט שווה להכיר ואף לקפוץ במיוחד בכדי לטעום וללגום. היופי במטה יהודה הוא שכמעט כולם במרחק דילוג רכב קליל (וחלקם אף במרחק הליכה ברגל) זה מזה, כך שתוכלו לתפור לכם ביקור מהנה ביקב לצד עצירה טעימה לריפוד הבטן.

אסו עמק האלה, צילום: מתוך האינסטגרם של אייל אסולין

אסו עמק האלה

אייל אסולין, איש אוכל ירושלמי, פתח כבר בגיל 16 פתח את המקום הראשון שלו. עם השנים, גדל אסולין והתרחב לשלל פרויקטים נוספים, ביניהם סדנאות בישול, פופ אפים, קייטרינג לאירועים, דוכנים בשווקים ובפסטיבלים, ואף למייצגים והופעות שמשלבות אומנות בין תחומית עם בישול ואוכל. ב2021 פתח בירושלים את ״אסו סלון״, סטודיו ליצירה, אירועים פרטיים, בראנצ׳ים ואירועים מיוחדים.

לפני כחודשיים עשה שינוי בחייו, ויחד עם בן זוגו עילי, עברו לשנה לסאבלט במושב אביעזר בעמק האלה שבמטה יהודה. שם, במשק ״מעשה ידיים״ עם הבית והחצר הרחבים והנוף עוצר הנשימה, הם פתחו לשנה הקרובה את ״אסו עמק האלה״, וגם כאן כפי שהרהיב לעשות בסטודיו בירושלים, מתכננים אייל ועילי לייצר קסמים של אוכל, אירוח ואומנות, לארח אירועים פרטיים, חתונות, ריטריטים וסדנאות.

בנוסף, בכל יום שלישי בין 17:00-22:30 מתקיימים במקום ערבי פיצות פתוחים (ללא צורך בהרשמה מראש). בהמשך יחלו השניים לארח ארוחות פופ-אפ שונות ומגוונת הפתוחות לקהל הרחב, כשהראשונה מביניהן מתוכננת כבר לסוף החודש הזה, ב-30 באוקטובר, תחת הכותרת ״ים ואדמה״.

אסו עמק האלה
האלה 28, אביעזר
שעות הפעילות משתנות, מומלץ להתעדכן באתר ובעמוד האינסטגרם
ערבי פיצות בימי שלישי 17:00-22:30
לא כשר

יקב רוגלית, צילום: מתוך האינסטגרם של היקב

יקב רוגלית

את יקב רוגלית השוכן בנווה מיכאל הקימו ישי ושרון ב-2008. במקור הם עברו עם משפחתם למושב הקטן שבעמק האלה במטרה לחיות חיי מושב שקטים ורגועים. הקמת יקב ויצירת יין בכלל לא היה משהו שחשבו עליו, אבל בעקבות כמה טוויסטים רציניים שהחיים אירגנו להם, הן בפן האישי והבריאותי והן בפן התעסוקתי, הם מצאו את עצמם מגדלים כרמים ויוצרים יין בחצר האחורית של ביתם.

ישי הוא החקלאי והמגדל של הכרמים והענבים של היקב, ושרון היא הייננית שאחראית על הבקבוקים הרבים והנפלאים שנמזגים שם. את לימודיה והכשרתה עשתה, כמו רבים באזור, ביקב הלימודי ״שורק״, ואף עבדה שם מספר שנים כמורה ומדריכה, וממש לאחרונה עזבה כדי להקדיש את כל זמנה ומרצה ליקב שלהם. יחד הם מארחים בחצר ביתם את באי היקב בחמימות ולבביות ובהכנסת אורחים נדיבה ומפנקת, ומגוללים את סיפורם האישי לצד סיפור היינות, וזה כמעט בלתי אפשרי שלא להתאהב בזוג הזה. הצניעות, הפשטות, הזוגיות התומכת והמפרגנת שלהם ותפיסת החיים הזורמת והכל כך חיובית אל מול שלל האתגרים שהחיים הטיחו בהם הן השראה של ממש, בייחוד בימים המורכבים בהם אנחנו נמצאים.

יקב רוגלית
משק 46 נווה מיכאל
חצר האירוח פתוחה בשישי-שבת 10:30-16:00
מומלץ להזמין מקום מראש דרך עמוד האינסטגרם
לא כשר

ארוחות הליקוט של נורה, צילום: עדן סעדה

״נורה – מטבח מקומי״

נורית (נורה) הרץ היא מורת דרך, שפית ולקטית, שהתאהבה בעולם הבישול במהלך טיוליה בעולם ובעיקר בהודו, שאת מטבחה היא חקרה לעומק ואף התמקצעה בו שנים רבות. כיום היא ומשפחתה מתגוררים במושב מטע על גבול יער החורש הים תיכוני, הגדל בשוליו של המושב, שם היא מלקטת וחוקרת ומשם היא שואבת השראה לארוחות הנפלאות שהיא מארחת.

המטבח שלה צמחוני, עונתי, מבוסס על תוצרי הליקוטים שלה, כולל גם התססות, החמצות, כבישות, מרקחות וליקרים נפלאים שהיא מייצרת מהם, כמו גם על תוצרת מקומית מהחקלאים והיצרנים בסביבתה הקרובה, ובכפרים הסמוכים אליה, איתם פיתחה נורה יחסי ידידות וקרבה בשנים הרבות בהן היא מעבירה שם סיורים.

במהלך חודשי החורף והאביב מציעה נורה סיורי ליקוט משולבים עם ארוחת שף. בעונת הקיץ החמימה היא מארחת ארוחות פתוחות מתחת לעץ התות בחצר ביתה. מעת לעת היא מפליאה ביצירת ארוחות פופ אפ בשיתוף פעולה עם ייננים מקומיים, בהן היין וגם הסיפורים נמזגים כמים, ובשאר הזמן ניתן לתאם מולה ארוחות ואירועים פרטיים.

נורה – מטבח מקומי
האלון 55, מטע
שעות הפעילות משתנות, מומלץ להתעדכן בעמוד האינסטגרם
ללא תעודת כשרות

יקב נבו, צילום: יגאל סלבין

יקב נבו

יקב בוטיק משפחתי במושב מטע המייצר יין מכרמי המושב, ומציע חווית אירוח כשרה לצד סדנאות טעימת יין וסיור מודרך במרתפי היקב, ששוכנים בבונקר תת קרקעי משנות ה50. ביקב שני מתחמי אירוח – מרכז המבקרים, ומתחם פתוח בו מתקיימים מפעם לפעם ירידים ופופ-אפים.

את היקב הקים נבו חזן, נהג סמיטרייל לשעבר. בשנת 2002, לאחר שהתאהב בתחום היין דווקא דרך דודתו לאה, שהגיעה להתגורר איתם במטע בתקופה בה חלתה בסרטן ועברה טיפולי כימותרפיה בהדסה עין כרם. בזכותה למד לבצור ולדרוך ענבים והחל לייצר יין ביתי. עם הזמן גילה שהעיסוק ביין עוזר לו להתמודד עם טראומה שהוא סוחב עימו לאחר שניצל מפיגוע ירי ממנו נמלט בקושי, והחליט להפוך את התחביב למקצוע. נבו למד עשיית יין ב״שורק״, נטע כרמים סביב המושב, והחליט לשפץ ולהקים במו ידיו את היקב ומרכז המבקרים בו הם נמצאים כיום.

היקב פתוח למבקרים לאורך ימות השבוע, ובימי שישי בנוסף לתפריט היקב הרגיל מגישים גם קפה, מאפים ופיצות מהטאבון.

יקב ״נבו
משק 57 מטע
ראשון-חמישי 9:00-15:00, שישי 9:00-14:00
לתיאום סיורים וטעימות יין
כשר

איתיאלה והמאפים, צילום: מתוך אינסטגרם הטראק של איתיאלה

הטראק של איתיאלה

את איתיאלה היאט ייתכן שרבים מכם זוכרים כזוכה של "מאסטר שף" עונה 9. היאט, בוגרת הפקולטה לחקלאות ברחובות ולימודי קונדיטוריה ב"דנון", החליטה לקחת כיוון שונה מהמצופה מזוכת ריאלטי בישול ובמקום לפתוח מסעדה, פתחה יחד עם בן זוגה והבעלים של "ירוקלה", ניסים, טראק מאפים בינות החממות שלהם במושב מטע.

החלטה שהוכיחה את עצמה כחכמה מאוד, כי גם היום, יותר מ3 שנים אחרי פתיחתו, התורים עדיין משתרכים והמאפים נחטפים במהירת. מאז כבר הספיק להצטרף לטראק גם אח קטן בדמות אוטו גלידה שמטייל ברחבי הארץ עם הגלידות היצירתיות שאיתיאלה רוקחת, והשטח הקטן שבין החממות הפך מוקד עלייה לרגל של פודיז מכל רחבי הארץ.

הטראק פועל בימים חמישי ושישי בשעות הבוקר (גם בערבי חג סוכות ובחוה"מ), מציע קפה ומשקאות קלים, לצד מאפים נהדרים מלוחים, מתוקים ולא שגרתיים בעליל, שאיתיאלה הוגה ומוציאה לפועל. לצידם שלל כריכים, מנות ירק, מרקים, וקינוחים מושחתים, שמשתנים לפי מה שהשוק והחממות נתנו וההשראה שנחה עליה.

מדי פעם איתיאלה פותחת את הטראק גם לערבי יין ומטעמים, ומפעם לפעם גם לפופ אפים מיוחדים. בטראק אין אפשרות להזמין מקום מראש ומומלץ מאוד להגיע מוקדם.

הטראק של איתיאלה
האלה 19 מטע
חמישי 9:00-15:00
שישי 8:30-14:30
מומלץ להתעדכן בעמוד האינסטגרם של הטראק למידע על פופ אפים ואירועים מיוחדים
לא כשר

יקב אנדרדוג, הענבים חיכו בסבלנות, צילום: מתוך האינסטגרם של דרור אנגלשטיין

בקרוב: יקב אנדרדוג

בגבעת ישעיהו שוכנים יקבים רבים ומוצלחים במיוחד, חלקם מוכרים יותר וחלקם קצת פחות, כולם יוצרים יין ישראלי נהדר תחת חותם האפלסיון הישראלי הראשון. ממש בתחילת נובמבר עומד להצטרף אליהם חבר חדש עם פתיחתו של היקב ומרכז המבקרים החדש של ״אנדרדוג״, מותג היין של דרור אנגלשטיין, יינן ותיק ומוכר בעולם היין הישראלי.

את דרכו בעולם היין החל דרור בצד המוזג, כמנהל תחום היין במסעדות רבות ובהמשך כשותף בבר יין, כאיש סקרן ומעמיק, בער בו הרצון ללמוד ולהעמיק מעבר לתוויות הבקבוקים ולכוסות. הוא עבר לעבוד ביקב ״צרעה״ כעוזר ומתלמד, וב-2012 נסע ללימודי יין באיטליה, שם גם התמחה ביקב ״מאסי״ בואלפוליצ׳לה. ב-2016 חזר לארץ ועבד כיינן ביקב ״עמק האלה״ וביקבים נוספים. ב-2019 החל לייצר יינות משלו ב״שורק״ במקביל לעבודתו שם, וב-2022 סיים את תפקידו ב״שורק״ ועבר לייצר יין באופן עצמאי ביקב ״אולו״ שבגבעת ישעיהו, תוך כדי עבודתו כיינן ויועץ מקצועי של היקב.

את מרכז המבקרים והיקב שהוא עתיד לחנוך בנובמבר הקרוב, הוא תיכנן להתניע בסוף השנה שעברה, בנובמבר 23, אבל במקום זאת הוא גויס למילואים, ובמשך חודשים רבים הענבים והיינות חיכו לו בגעגוע רב. רק בסביבות מאי כשהשתחרר מסבב המילואים הראשון שלו, החל להתניע שנית את התהליך, ועכשיו הוא סף סוף עומד להשיק את החלום, שמלווה אותו שנים רבות, ולחנוך מקום משלו.

במרכז המבקרים החדש תוכלו להגיע לטעום את היינות הנהדרים שהוא מייצר לצד מטעמים מתוצרת מטה יהודה והרי ירושלים, לשמוע את סיפור עשיית היינות ואת סיפורו האישי, ולהשקיף על הכרמים היפיפיים שנטע סביב היקב.

יקב אנדרדוג
גבעת ישעיהו
בזמן ההרצה יהיה פתוח בימי חמישי-שבת 10:00-15:00
בעמוד האינסטגרם ניתן להתעדכן על תאריך הפתיחה הרשמי ושעות הפעילות
לא כשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר