פודטראק מעלה עשן. צילום: הילה דודאל

באמצע הנוף: גילינו פוד טראק שמוציא בשרים מהמעשנה

לפני שלוש שנים החליט עמנואל כץ להגשים חלום • יחד עם בנו הוא הקים בצפון הנגב את "מעלה עשן" • תמצאו כאן נתחים מעושנים שנעשים במקום וקינוחים בשקלים בודדים • הערק על חשבון הבית

[object Object]

לאן נוסעים?

במעלה הר בגבול צפון הנגב, בשטח פתוח הצופה אל נוף צהבהב שהבריזה בו לא נגמרת לעולם, שוכן פוד טראק בשם "מעלה עשן". ברקע מתנגנת מוזיקה ישראלית ובתוכו עומד אוראל כץ בן ה-25 שגדל ממש כאן ליד, ביישוב סנסנה. הוא חותך בריכוז נתחי בשר שעברו קודם לכן במעשנת הפחמים המוצבת בסמוך ומסדר על פלטת הגשה. תפריט המקום מוצג על שני לוחות שנתלו עליה והוא פשוט - על גבי אחד רשומות בגיר שלוש מנות בשריות. על גבי השני מפורטים המשקאות והקינוחים המוצעים כאן.

פוד טראק מעלה עשן // צילום: הילה דודאל

מה אוכלים?

"באים לכאן מכל האזור לשישי צהריים - מהר חברון, מבאר שבע ומהיישובים הסמוכים", מסביר כץ תוך כדי שהוא "מצלחת" את מגש העץ הגדול, מניח בשר אונטריב מפורק על ברוסקטות שצרב. "הטייטל הוא 'בשרים מעושנים' ואנחנו מעשנים אותם במקום בעצמנו", הוא אומר ומניח על אחד משולחנות הפיקניק המוצבים סביב בירה קרה ואת פלטת הפיתויים שהכין (150 ש"ח).

התפריט פשוט, צילום: הילה דודאל

פרגית מעושנת שלמרות נטייתה להתייבש נשארה עסיסית, ברוסקטות האונטריב שכץ צרב, פיתות חרוכות עם עראיס מתובל היטב, וגם נקניקיות מרגז, צ'ימיצ'ורי פיקנטי שהוכן במקום, נתחי אסאדו מעושנים, וקצת סלק, בצל סגול, תפוח אדמה ופלפלים חריפים לרענון ולגיוון. מהלוח תוכלו להזמין גם ג'בטה עם אונטריב (47 ש"ח) או רק את מנת העראיס (37 ש"ח).

מלבד בירות שנמכרות כאן ב-23 ש"ח לחצי ליטר, תוכלו לחלוק גם פינג'אן קפה או תה ב-15 ש"ח. על יין או וויסקי כדאי לשאול את החבר'ה, אבל הערק - על חשבון הבית. כדי לסיים עם מתוק תוכל להזמין מלבי (6 ש"ח) או בראוניז (3 ש"ח).

פלטת הפיתויים של מעלה עשן, צילום: הילה דודאל

איפה מטיילים?

הפוד טראק נמצא בשטח היישוב סנסנה ובסמוך אליו עובר חלק משביל ישראל. "מגיעים לאזור הזה הרבה 'שביליסטים' ואחד הריבים של ההורים כאן ביישוב הוא על מי יארח אותם, כי הם עושים אצלנו ביישוב שבתות ובשביל הילדים זאת ממש אטרקציה", מספר כץ וחושף שבאזור נמצא גם "בור סנסנה" - בור מים שיצרו רועים ממוצא בדואי והנוער של היישוב פיתח.

באזור הזה שמול הפוד טראק תמצאו גם מסלולי אופניים ושביל לטיולי ג'יפים. במרחק נסיעה תוכלו להגיע גם לחורבת ענים שנמצאת בלב יער יתיר, שם תוכלו להתרשם משרידי מצודה מתקופת מלכי יהודה. באתר קיים גם בית כנסת עתיק ולאחרונה נחשפו בו גם בית בד ומערות.

סנסנה, בסמוך לשביל ישראל, צילום: הילה דודאל

יומן מסע:

העסק המשפחתי הזה נפתח לפני כשלוש שנים. מאחורי היוזמה עומד האב, עמנואל כץ, שהתאהב בצורת בישול הבשר הזאת ולמד אותה לעומק. "אין כאן באזור מקומות של אוכל מלבד 'קפה יוצר' שנפתח יחסית לאחרונה. בהתחלה חשבנו לפתוח מכולת וזה לא הלך, כי האנשים שגרים כאן כבר מאוד רגילים לקונספט של קניות פעם בשבוע".

אז איך עלה הרעיון?

"אמא שלי העלתה אותו - זה היה החלום של אבא שלי במשך הרבה מאוד שנים".

אוראל כץ, מגשים את החלום של אבא, צילום: הילה דודאל

מה הקשר שלו לבשר?

"הוא אמריקאי ואמא שלי דרום אמריקאית, אבל זה לא באמת אומר משהו מהבחינה הזאת", הוא מצחקק. "אבא שלי חי את המטבח, מאוד אוהב להכין אוכל והדביק גם אותנו בזה. יש לו שבעה ילדים והוא בכלל מנהל ומהנדס תוכנה - אז הוא פשוט החליט לעשות את זה. בהתחלה היינו פה אני והוא, עכשיו אני כאן בעיקר עם העובדים".

הוא דחף לך את החלום.

"תראי, לכל בן אדם בא לפעמים לנוח בשישי, אבל לתת את יום שישי לאנשים זאת חוויה נדירה. מספיק שאתה מחייך לבן אדם אחד והוא מחייך אליך בחזרה - זה הכל".

מעלה עשן
עת הזמיר, סנסנה
יום שישי 12:00-15:00 וקבוצות בתיאום מראש בלבד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו