פטיביסטרו, בראסרי, בולונז'רי - מבולבלים? הכתבה שתעשה לכם סדר

צרפת תרמה רבות לתחום הקולינריה ולהתפתחות שלה ברמה העולמית • אבל מה לעשות שצרפתית היא לא שפה פשוטה, ולא תמיד ברור מה משמעות המושגים שמתארים בתי אוכל שונים? • קבלו הסבר מפורט על כמה מהם, שהפכו להיות שגורים גם במחוזותינו

מה זה בכלל בראסרי?. צילום: דניאלה גינזבורג

בונז'ור. בעוד כמה ימים תיפתח אולימפיאדת פריז, ולמרות שהכי קרוב כנראה שרובנו נגיע לפודיום המדליות יהיה כשנזכה בתחרות אכילת קופסת קרואסונים מול המזגן, החלטנו לנצל את הזמן שנותר כדי לעשות לכם קצת סדר במושגים צרפתיים קולינריים בסיסיים שהופכים להיות מאוד רווחים גם בארצנו הקטנטונת. אז אם גם אתם שוברים את השיניים עם מושגים כמו פטיביסטרו, בראסרי, פטיסרי, בולנג'רי, ביסטרו, ביסטרונומיק ופרומז'רי ואין לכם באמת מושג מה זה מה, אנחנו פה כדי לעשות סדר. בון אפטיט!


ביסטרו

ביסטרו (Bistro) הוא מונח המתאר מסעדה קטנה ולא פורמלית שמציעה אוכל צרפתי מסורתי במחירים סבירים. הביסטרו מאופיין באווירה ביתית ונעימה. התפריט בו כולל מנות דוגמת אנטרקוט, ביף בורגיניון, קרוק מאדאם ומרק בצל. מקורותיו נטועים בפריז של המאה ה-19, והוא הפך לסמל של הקולינריה העירונית הצרפתית. ביסטרו מפורסם בפריז הוא "Le Comptoir du Relais", הממוקם ברובע סן ז'רמן. הוא מוכר בזכות האווירה הנעימה והאוכל המשובח שהוא מציע.

ביסטרו בפריז, צילום: דניאלה גינזבורג

פטיביסטרו

פטיביסטרו (Petit Bistro) כשמו הצרפתי כן הוא: מקום קטן המשלב בין האינטימיות של ביסטרו (מסעדה / בר קטן בסגנון צרפתי) לבין האיכות והיוקרה של מסעדה בקטגוריה גבוהה יותר. הפטיביסטרו מאופיין בתפריט מצומצם אבל מוקפד. הוא כולל בדרך כלל מנות גורמה שעשויות מחומרי גלם טריים ואיכותיים. המקור של הפטיביסטרו בצרפת, והוא נפוץ במיוחד בפריז ובערים גדולות אחרות. מקומות מפורסמים כוללים את "Le Petit Zinc" בפריז ו-"Petit Trois" בלוס אנג'לס.

בראסרי

בראסרי (Brasserie) הוא מונח המתאר סגנון של מסעדה צרפתית עממית שמציעה אוכל ושתייה במחירים נוחים. משמעות המונח "בראסרי" בצרפתית הוא "מבשלת בירה", והמקור שלו מגיע מהמאה ה-19 כאשר מבשלות בירה היו מציעות גם אוכל. הבראסרי מאופיין באווירה רועשת ותוססתץ הוא פתוח לעיתים קרובות במשך כל היום והלילה. דוגמה מפורסמת לבראסרי בפריז היא "La Coupole" שנפתח בשנת 1927 ונחשב לאחד המקומות ההיסטוריים והאייקוניים ביותר בעיר.

מסעדת "בראסרי" שפעלה בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

פטיסרי

פטיסרי (Pâtisserie) הוא מושג המתאר קונדיטוריה צרפתית המתמחה בהכנת מאפים, עוגות וקינוחים משובחים ומייצגת את האיכות וההקפדה על פרטים שבמטבח הצרפתי. הפטיסרי נחשב לאומנות בפני עצמה בצרפת, כאשר השפים המובילים בתחום זוכים להערכה רבה. אחד המקומות המפורסמים ביותר הוא "Ladurée" בפריז, שנוסד בשנת 1862 ומוכר בזכות מקרונים מפורסמים ואלגנטיים.

מקרונים, צילום: איתיאל ציון

בולנג'רי

בולנג'רי (Boulangerie) היא מאפייה צרפתית שמתמחה בעיקר בלחם ומאפים. הבולנג'רי הוא מקום מרכזי בחיי היומיום בצרפת, כאשר הבגט והקרואסון הם המאפים הנפוצים ביותר שנמכרים בו. אחד הבולנג'רי המפורסמים ביותר בפריז הוא "Poilâne", שנוסד בשנת 1932 ומוכר בזכות הלחם הכפרי שלו. הבולנג'רי מהווה סמל לאומנות האפייה הצרפתית ולמסורת הקולינרית העשירה של המדינה.

ביסטרונומיק

ביסטרונומיק (Bistronomique) הוא מונח המשלב בין המילים "ביסטרו" ו"גסטרונומיה". מדובר במסעדות שמציעות אוכל גורמה באווירה לא פורמלית של ביסטרו ובמחירים סבירים יחסית. הביסטרונומיק מציע חווית אכילה יוקרתית ונגישה יותר המשלבת בין ההנאה מהאוכל לאווירה נינוחה.
"Le Chateaubriand" הוא אחד ממוסדות הביסטרונומיק המפורסמים ביותר בפריז וממוקם ברובע ה-11 של העיר. המסעדה, שכרטיסים אליה נמכרים זמן רב מראש בשל הפופולריות שלה, נפתחה על ידי השף Iñaki Aizpitarte וזכתה לשבחים רבים בזכות הגישה החדשנית והיצירתית למטבח הצרפתי המסורתי.

מגש גבינות, צילום: Getty Images

פרומז'רי

פרומז'רי (Fromagerie) היא חנות המתמחה בגבינות צרפתיות ומציעה מגוון רחב של גבינות איכותיות ממספר אזורים בצרפת. הפרומז'רי היא חלק בלתי נפרד מהתרבות הקולינרית הצרפתית, בה הגבינות נתפסות כמרכיב חיוני בכל ארוחה. פרומז'רי מפורסמת בפריז היא "Fromagerie Laurent Dubois", המציעה מגוון עצום של גבינות משובחות. הפרומז'רי מסמלת את האהבה וההערכה העמוקה של הצרפתים לגבינות איכותיות ומקומיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר