"מלך הסלטים": כל האמת מאחורי הסלט הכי פופולארי בעולם

טעות נפוצה גורסת בעקשנות שהוא נקרא על שמו של הדיקטטור הרומאי יוליוס קיסר • גם מעט מאוד שפים טורחים היום להכין אותו "לפי הספר" • לרגל 100 שנה להמצאתו של סלט הקיסר, החלטנו לחשוף את כל הסודות מעולם הקולינריה שהוא טומן בחובו

סלט קיסר. צילום: GettyImages

בהיסטוריה של הקולינריה מציינים היום תאריך חגיגי במיוחד: 100 שנה להמצאתו של אחד הסלטים הפופולאריים ביותר - סלט קיסר. טעות נפוצה, בעיקר בארה"ב, גורסת בעקשנות שהסלט נקרא על שמו של הדיקטטור הרומאי יוליוס קיסר, והומצא על ידי אחד מטבחיו במיוחד עבורו - אבל האמת מעט פשוטה יותר.

הסלט הומצא בשנת 1924 על ידי השף צ'זרה קרדיני, שהיגר לארה"ב מאיטליה. לקרדיני הייתה מסעדת שף בטיחואנה שבמקסיקו, למרות שהוא עצמו התגורר בסן דייגו שבקליפורניה.

סלט קיסר בהשראת מאסימו בוטורה, צילום: לירון אלמוג

ישנן כמה גרסאות לאופן שבו קרדיני יצר את הסלט. הנפוצה שבהן מספרת שיום אחד, לפני 100 שנה בתחילת חודש יולי, בשל העומס הרב ששרר במסעדה המצליחה שלו, המצרכים אזלו. קרדיני, שלא רצה לאכזב קבוצה של כוכבי קולנוע שהגיעו אליו במיוחד, אלתר במהירות סלט מהשאריות שנותרו במטבחו. למרבה ההפתעה, הסלט הפך ללהיט, עד כדי כך שמשפחת קרדיני החלה לשווק אותו ואת הרוטב שלו ברשתות השיווק.

הסיפור יפה, אבל עיון מעמיק מעט יותר בסוגיה מגלה שהאמת עשויה להיות מעט שונה. כאמור, קרדיני היה יליד איטליה, בן מחוז פיימונטה, שבו נפוץ מאוד המאכל "ויטלו טונאטו" - מנה איטלקית ידועה של פרוסות בשר עגל המכוסות ברוטב המכיל גם טונה. זו מנה נדירה למדי של בשר המוגש תחת מעטה של רוטב, הכולל גם דג. היא מוגשת קרה או בטמפרטורת החדר, בדרך כלל בקיץ, כמנה עיקרית. והנה, הרוטב של מנת הוויטאלו טונאטו כולל שמן זית, אנשובי, חלמון נא, פלפל, מיץ לימון וצלפים – דומה מאוד, כמעט זהה, לרוטב של סלט הקיסר.

ויטלו טונאטו, צילום: GettyImages

כך, למעשה, ייתכן שקרדיני לא המציא שום דבר חדש, אלא לכל היותר שכלל קצת את הרוטב שהיה מוכר לו היטב מהמנה שאמו הגישה בוודאי בארוחות חגיגיות במטבח המשפחתי.

מעט מאוד שפים טורחים כיום להכין את הרוטב של סלט הקיסר "לפי הספר" - מחלמון נא, שום חי, אנשובי משומר ותועפות של פרמז'ן. לרוב מסתפקים בתחליפים מהירים יותר, בדרך כלל על בסיס מיונז וממרח שום. שאר המרכיבים – חסה ערבית, ביצה קשה וחזה עוף - הופכים את הסלט הזה למשביע וטעים, מסבירים את הפופולריות העצומה שלו ברחבי העולם.

ורסיות שונות, צילום: לירון אלמוג

במסעדות רבות מכינים אותו עדיין לעיני הסועד ממש והוא ידוע גם בכינויו "מלך הסלטים". אגב, סלט הקיסר אינו המאכל הפופולארי היחיד שנקרא על שם ממציאו: האחיות סטפני וקרולין טאטן הצרפתיות הן שהמציאו ב-1889 את טארט הטאטן המפורסם, כנראה גם בעקבות תקלה במטבח. והראשון שביקש להגיש לו נקניק העטוף בשתי פרוסות לחם היה אציל מהמאה ה-18 בשם ג'ון מונטאגיו, שחי בעיירה במחוז קנט ששמה עד היום הוא סנדוויץ'.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר