גבר לבן עם יצר הרס עצמי. "פרי מייסון"

"פרי מייסון": החוקר הגנרי מכה שנית

הסדרה החדשה היא סדרת מהפכה מושלמת, אבל בסוף נופלת לתבנית הרגילה של שחיתות משטרתית ובלש לבן המכור לסיגריות

הטלוויזיה היא אמצעי נוח לעצב בעזרתו תודעה. במשך עשרות שנים היא הקפידה לבנות איזושהי תדמית מאוד נקייה וטהורה לכוחות הביטחון. סדרות משטרה, מ"בלוז לכחולי המדים" ועד "ברוקלין תשע תשע", בנו אצל האמריקנים צורה מאוד מוחלטת של דמות השוטר הסטנדרטי. ברוב המוחלט של היצירות, בוודאי בעשורים הראשונים של הטלוויזיה, השוטרים תמיד מילאו את תפקיד הגיבורים הטובים בסיפור, והצגתם היתה חיובית, מעריכה ולעיתים סוגדת.

השוטרים והבלשים הטלוויזיוניים זכו להערצה, וכולם היו טובים בעבודתם, אדיבים, מוסריים וצדקנים - רחוקים מאוד מהמציאות שנראתה בשטח. בינתיים המציאות השתנתה, והזעם בארה"ב, שתסס בחודש האחרון עם המחאה על הריגת ג'ורג' פלויד על ידי שוטר לבן, הובילה לצעדים דרסטיים בתוך ז'אנר סדרות המשטרה והפשע.

לדוגמה, שתי רשתות כבלים אמריקניות הודיעו החודש על ביטול תוכניות דוקו-ריאליטי שמתעדות שוטרים במהלך עבודתם. מסוג הסדרות ששולחות צוותי צילום המתלווים למעצרים, למרדפים וכד'. במקרה של אחת מהן "Cops", מדובר בהורדה מהמסך אחרי 31 שנים (ורגע לפני העונה ה-33 שלה), כשלאורכן חטפה ביקורת לא מועטה על יחס השוטרים המצולמים בה כלפי אוכלוסיות מיעוטים; וכמו שלמדנו במקרה של "מחוז ירושלים" הישראלית, התוצאה על המסך לא תמיד משקפת את התמונה כולה. ההיסטריה באמריקה יצאה סופית משליטה כשהחלו להישמע קולות להחרים אפילו את סדרת הילדים המצוירת "מפרץ ההרפתקאות", רק כי היא מציגה את דמותו של צ'ייס, הכלבלב השוטר מיחידת החילוץ, בעין חיובית מדי עבור ילדים תמימים. אז לא צריך להגזים, אבל ברור כי רבים באמריקה כבר לא מסוגלים להזדהות עם הדימוי המיושן ההוא של כחולי המדים, ולפיכך הטלוויזיה חייבת להתאים את עצמה לתקופה.

כל ההקדמה הזאת נועדה בסך הכל להסביר מדוע HBO פגעו בול עם הסדרה החדשה שלהם, "פרי מייסון", שעלתה השבוע בארה"ב ובישראל. מדובר בבלש פרטי שלא פוחד מהמשטרה, מוציא לאור את מחדליה, לא נכנע לשחיתות ולגזענות, חושף את הרוצח האמיתי ומזכה את חפי הפשע שהופללו. היא אמנם מתרחשת ב-1932 בלוס אנג'לס, אבל בקלות היתה יכולה להיות הסדרה המושלמת של המהפכה הנוכחית. כמובן, אם מתעלמים מכך שהבלש בתפקיד הראשי הוא גבר לבן עם יצר הרס עצמי וחיבה מופרזת לאלכוהול ולסיגריות. הכי גנרי שיש.

הדרמה המושקעת הזאת רחוקה מאוד מסדרת הטלוויזיה האיקונית בכיכובו של ריימונד בר, שהביאה בשנות ה-50 וה-60 את דמותו הספרותית של עורך הדין פרי מייסון אל מסכי הטלוויזיה. הפעם העלילה מתרחשת בתקופה מקדימה, כשמייסון עדיין חוקר פרטי זוטר ואנרגטי עם נישואים מפורקים, שמקבל לידיו מקרה מזעזע התופס את כל כותרות העיתונים. והשוטרים, הם מאשימים בפשע את האדם הלא נכון.

 סדרה חדשה: פרי מייסון חוזר למסך

זוהי מיני-סדרה בת שמונה פרקים, הפקת ספינת הדגל של HBO לקיץ ולכן גם עוררה עניין טרם עלייתה. היא אפלולית, תקופתית ומעושנת, ומנסה לזעזע את הצופה בעזרת עלילה שנפתחת עם חטיפה ורצח של תינוק בקהילה נוצרית עמוסה בסודות. צילומי תקריב מבחילים של גופות יעשו את אפקט ההגעלה, וקאדר שחקנים מרשים - עם מת'יו רייס ("האמריקאים") בתפקיד הראשי, ולצידו ג'ון לית'גו, טטיאנה מסלני, שיאה ויגהאם ואחרים - יספק את העניין.

הבעיה היא ש"פרי מייסון" גנרית מדי. שוב פרשת רצח, שוב שחיתות משטרתית ושוב בלש לבן עם לב ומוסר שחושף את האמת. מרוב הרצון לזעזע, "פרי מייסון" נופלת לתבנית הרגילה, כשגם מחאה חברתית ושינוי סדרי עולם לא יעזרו לה למצוא שם את מקומה הייחודי.

"פרי מייסון", ‭ ,HOT HBO ,yes VOD‬סלקום tv ‬

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...