כל מה שלא ידעתם על להקת הבי ג'יז

סרט דוקומנטרי חדש של HBO עוסק בלהקה הבריטית המצליחה מהסבנטיז שהורכבה משלושה אחים: בארי, מוריס ורובין גיב, ומציג את הקשיים שהביאה ההצלחה

דעכו ביחד עם דעיכת הדיסקו. הבי ג'יז, צילום: באדיבות yes

השבוע עולה ב־HOT וב־yesVOD הסרט התיעודי "הבי ג'יז: איך לתקן לב שבור", על אחת מהלהקות המצליחות בכל הזמנים שפרצה בשנות ה־70.

הסרט מבית HBO, שמועמד לשישה פרסי אמי, עוקב אחר הלהקה שהורכבה משלושה אחים למשפחת גיב ממנצ'סטר: האח הבכור, בארי, ושני האחים התאומים, מוריס ורובין. הם החלו להופיע כבר בסוף שנות ה־50 בעודם ילדים, בעידוד אביהם שהיה מוזיקאי, בעת שהמשפחה שהתה באוסטרליה. ב־1967, אחרי הצלחה ראשונית באוסטרליה, המשפחה חזרה לבריטניה כדי לרכוב על גל ההצלחה של הביטלס - מה שכונה "הפלישה הבריטית". הלהקה הוציאה שירים כמו "מסצ'וסטס", "לאהוב מישהו" ו"איך לתקן לב שבור".

אבל ההצלחה הגדולה הגיעה רק כעשור מאוחר יותר, כאשר האחים החלו לשגר להיטי דיסקו. הם אף זכו בחמישה פרסי גראמי על הפסקול לסרט "שיגעון המוזיקה", בכיכובו של ג'ון טרבולטה, כולל הפרס היוקרתי עבור אלבום השנה. היתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שפסקול של סרט זכה בפרס הגראמי לאלבום השנה. האלבום כלל להיטים כמו Stayin' Alive, How Deep is Your Love ו־More Than a Woman.
בתחילת שנות ה־80 הדיסקו החל לדעוך לאחר שגרר ביקורת על היותו ז'אנר קליל ולא איכותי, ויחד איתו החלה הדעיכה של הלהקה. האחים התרכזו בכתיבת להיטים גדולים ליוצרים אחרים, כמו מייקל ג'קסון, ברברה סטרייסנד, דיאנה רוס וסלין דיון. לאורך השנים חזרו השלושה להקליט ולהופיע יחד, ואף שילבו את האח הצעיר, אנדי גיב (שיצר לעצמו קריירת סולו בשנות ה־70), אך לא הצליחו לשחזר את ימי התהילה.

הסרט התיעודי סוקר את התרומה של הלהקה לתעשיית המוזיקה לאורך השנים, ומשלב סיפורים מאחורי הקלעים על איך שנכתבו השירים המפורסמים שלהם. בין המרואיינים בסרט נמנים ג'סטין טימברלייק, ליאם גאלאגר מלהקת אואזיס, סולן קולדפליי כריס מרטין, המפיק מארק רונסון ואריק קלפטון - שהיה מיודד עם האחים.

בארי גיב, כיום בן 74, הוא היחיד מבין האחים שנותר בחיים. אנדי הלך לעולמו ב־1988 בגיל 30, מוריס הלך לעולמו ב־2003 מדום לב בגיל 53, ורובין הלך לעולמו ב־2012 ממחלת הסרטן בגיל 62. בראיון למגזין "בילבורד", סיפר בארי כי קלפטון היה זה שהציע לאחים להקליט אלבום באמריקה. "הוא אמר לנו 'סעו לאמריקה ואל תבזבזו את הזמן בסצנה באנגליה. לכו תקבלו השפעה אמריקנית, תכירו אמנים אמריקנים' - וזה בדיוק מה שעשינו. הפרסום שלנו היה מאוד עוצמתי. נוצרה תחרות ויריבות בין האחים, מעצם ההצלחה, ומאז לא חזרנו להיות אותו דבר".

עוד סיפר בארי כי המעבר לביצועים יותר קצביים והשירה בקול פלצט גבוה שינו את הדינמיקה בין האחים. "חברת התקליטים אטלנטיק אמרו למנהל שלנו שעלינו להכניס יותר קצב אחרת הם יבטלו את החוזה עימנו, כי נמאס להם מכל הבלדות.

"רובין לא רצה לתת מעצמו יותר אחרי האמירה הזאת. אני מאמין שזה שבר לו את הלב, כי המשמעות היתה שישמעו פחות את הקול שלו, שהוביל את אותן בלדות. זה עסק אכזרי, אתה תמיד מתמודד עם אנשים שאומרים לך איך הם רוצים שתשיר ואילו שירים להקליט".

לדברי בארי, ללהקה היה צוות יחסי ציבור חזק, "כזה שהלך לכל תחנות הרדיו הגדולות ודאג לכך שהשירים שלנו ייכללו בפלייליסט ויזנקו במעלה מצעדי הפזמונים. כיום אמן פשוט משחרר סינגל בודד, ללא קידום. תעשיית התקליטים השתנתה, הכל נראה אחרת. לא הולכים היום לחנויות מוזיקה. כיום זה רק אינטרנט. זה לא העסק שאנחנו הכרנו. בגילי אני שמח שהצלחנו לחוות את זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר