רגע לפני שייצא "ביקור מולדת", האלבום שעליו עבדה עם עמיר לב, מיקה מלכה קרני מוציאה היום סנונית ראשונה ממנו, בשם "יש לנו שקט" (שאותו כתבה עם לב, בהפקה מוזיקלית של רונן סאבו).
"עמיר ואני עבדנו על הכתיבה של השירים, זו היתה הפעם הראשונה שבה הבאתי את הנושאים ואת מה שאני רוצה להגיד. שייפנו את זה הרבה זמן עד שכל המילים היו מושלמות, ורק אז מצאתי להן מנגינות", מספרת קרני. "זה שונה מתהליך היצירה הרגיל שלי, זה הרבה יותר מדויק. היום כשאני שומעת את השירים האלה אני מרגישה מחוברת אליהם. חוץ מהעולם הפנימי שלי, יש גם את האופן שבו האדם ששומע אותם מבין את מה שרציתי להגיד, וזה חשוב מאוד".
אז מה רצית להגיד באלבום הזה?
"יש בו הרבה סיפורים קטנים, הרבה פעמים סיפורים אישיים שלא קשורים רק בי. זה כמו ששואלים אותי על מה נכתב 'מגדלור' - זה על כל מיני דברים שעברתי עם הילדים שלי, עם עצמי, עם מה שקורה מסביבי, עם מה שכולנו עוברים. יש שיר שמדבר על תפקוד בפוסט־טראומה, על הדבר הכי טריוויאלי כמו ללכת לסופר לקנות חלב ולהרגיש שאתה לא מצליח לצאת מהאוטו ולא מפסיק לבכות. השיר שבחרנו כסינגל ראשון הוא שיר אהבה שכתבתי לבעלי, אבל בעצם הוא למשפחה שלי, לילדים ולסביבה הקרובה, לדברים הקטנים של החיים שנותנים לי אחיזה ומחזקים אותי".
השירים נכתבו לפני או אחרי 7 באוקטובר?
"גם וגם. השירים האלה היו כמו חומר ביד היוצר עד שלב המיקסים. שינינו חלק מהמילים בזמן שהקלטנו. את השיר על הפוסט־טראומה שינינו אחרי 7 באוקטובר, כי זה התחיל מסיפור מאוד אישי שלי, ואז הרגשתי שאותה תחושה שלי בסופר מגיעה גם כשאני רואה את תמונות החטופים. אנחנו מדינה בפוסט־טראומה. אני תמיד מנסה לראות את חצי הכוס המלאה, וקרו הרבה דברים טובים גם בעקבות המצב שאנחנו נמצאים בו. פתאום מעריכים את הדברים הכי קטנים, ומתחברים עם אנשים שאולי לא היינו מתחברים איתם אם לא היינו במצב הזה. אני חושבת שכולנו השתנינו, ואני מקווה שזה ייקח אותנו למקום טוב, כי לא יכול להיות שיהיה אותו הדבר".
זו הפעם הראשונה שאת עובדת עם עמיר.
"נכון, עמיר זה מצפן של מילים ודיוקים. הוא איש מדהים, חכם וטוב לב, כמו אבא של הרבה יוצרים, ואני כל כך שמחה. חיכיתי המון זמן לעבוד איתו, רדפתי אחריו במשך שנה והוא היה עסוק, אבל החלטתי שאני מחכה ולא נעלבת - ובסוף זה קרה, ושנינו שמחים על זה. הוא גם הכיר לי את רונן, המפיק של קותימאן וקרולינה".
את האלבום כתבתם על קו תל אביב־כליל כשבצפון היה לא שקט.
"ההורים שלי מהצפון, מאמירים, אז אני מכירה את זה מקרוב, והיה קשה מאוד. בתקופות שבהן האזור היה מופגז בלי הפסקה כתבנו בתל אביב, אבל בגדול עברה עליהם תקופה מטורפת, כמו על כל האזור".
בעידן שבו יש אמנים שוויתרו על הקונספט של האלבום, את לא מוותרת.
"לא ויתרתי על אלבומים מעולם, ככה אני חיה. אני חייבת שיהיה אלבום, כי זה תמיד סביב משהו. אני גם פחות כותבת להיטים, זה לא התחום שלי. בשבילי כל אלבום הוא תקופת חיים, זה לחיות את הדבר הזה. עם האלבום הזה משכתי את הזמן, היה לי קשה לחשוב על ההוצאה שלו ועל עצמי מייחצנת אותו בתקופה כזאת.
"מאז המלחמה כל ההופעות שלי השתנו לחלוטין. אני מופיעה עם כפיר בן ליש (18 בדצמבר בפסטיבל אשדודשירה) עם שירים שהם לא רק שלי, כי הרגשתי שאנשים רוצים נחמה, להתחבר למוזיקה כמו שאני התחברתי למוזיקה כילדה ונערה, להיכנס מתחת לכנף של המוזיקה והשירים. אני מופיעה גם עם רונית שחר, והיה לי קשה להתעסק עם עצמי, זה לא מעניין אף אחד, וגם לא אותי, למרות שאנשים אמרו לי שהשירים באלבום מאוד מתאימים לתקופה. יש איזו הרגשה כרגע שאולי דברים נרגעו קצת, ואני מקווה בעזרת השם שאנחנו הולכים למציאות יותר רגועה. חשבתי שאולי השירים האלה יכולים להיות נחמה, וצמצמנו את העניין של היח"צ".
"יש לנו שקט" יוצא בתקופה שבה אין שקט.
"זה משפט שכתבתי לבעלי, על השקט בזוגיות, שגם בה לא תמיד יש שקט. מצד שני, אני יודעת שהמשפחה ובעלי הם השקט שלי. שם השיר נבחר כאילו כדי להגיד 'תחפשו את השקט בדברים הקטנים האלה, הקרובים'. האלבום עצמו נקרא 'ביקור מולדת', מה שהתחיל מביקור במולדת האישית שלי. עוד לפני 7 באוקטובר החלטתי להיכנס פנימה ולבדוק עם עצמי דברים דרך השירים האלה, וקראתי לזה 'ביקור מולדת'. זה מתחבר גם למה שאנחנו חווים עכשיו, ולמולדת שאני אישית קשורה אליה, ושיש לי אהבה בלתי מוסברת אליה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו