מוטב מאוחר מאשר אף פעם: פסטיבל הקולנוע של חיפה, שנדחה ממועדו המקורי בחול המועד סוכות בשל המלחמה, יחגוג בשעה טובה את מהדורתו הארבעים, בין ה-31 בדצמבר ל-11 בינואר.
במהלך שניים עשר ימי הפסטיבל תוצג על הכרמל אסופה משודרגת של סרטים בינלאומיים לוהטים, תתקיים לראשונה תחרות משולבת לקולנוע ישראלי עלילתי ותיעודי, וייערכו שלל אירועים במתחם הסינמטק (שיכלול אוהל מקורה ומחומם).
את הפסטיבל יפתח "זרע התאנה הקדושה", מותחן חברתי-פוליטי מהולל של הבמאי האירני מוחמד רסולוף ("אין רשע בעולם"), שזכה בפרס מיוחד של חבר השופטים ובפרס הביקורת בפסטיבל קאן האחרון.
סרט הנעילה של הפסטיבל יהיה "פינק ליידי", דרמת מתח קומית של הבמאי הישראלי הוותיק ניר ברגמן ("כנפיים שבורות", "הנה אנחנו"), שמגוללת את סיפורם של בני זוג חרדים הנאבקים על אהבתם (ושכבר הספיקה לקטוף את פרס הבימוי בפסטיבל טאלין). הוא יעלה לאקרנים בישראל במהלך 2025.
סרטים בולטים נוספים בתוכנייה הבינלאומית של הפסטיבל - שכבר הספיקו לצבור סורפרלטיבים ומועמדויות לפרסי גלובוס הזהב - הם "הברוטליסט", אפוס היסטורי מרשים של בריידי קורבט, שמתמקד בארכיטקט יהודי בגילומו של אדריאן ברודי שמגיע לאמריקה אחרי השואה; "כאב אמיתי", של התסריטאי-במאי-שחקן ג'סי אייזנברג ("הרשת החברתית"), שמתחקה אחר שני בני דודים (בגילומם של אייזנברג וקירן קאלקין) שיוצאים לטיול שורשים בפולין; "עד שייצא עשן לבן", מותחן פוליטי מבדר של הבמאי הגרמני אדוארד ברגר ("במערב אין כל חדש") בכיכובו של רייף פיינס, שמלווה את תהליך הבחירה מורט העצבים ורווי התככים של אפיפיור חדש; "המופע האחרון", של הבמאית ג'יה קופולה (הנכדה של), עם פמלה אנדרסון בתור רקדנית מזדקנת בלאס וגאס; ו"5 בספטמבר", סרט עלילתי שמביא את אירועי טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן מנקודת המבט של צוות הטלוויזיה האמריקאי שסיקר את האירוע בשידור חי.
סרטים מדוברים נוספים מרחבי העולם שיוקרנו בבכורה בפסטיבל הם "סיפורו של רובי וויליאמס", דרמה ביוגרפית מפתיעה שבה כוכב הפופ המפורסם מגולם בידי קוף ממוחשב; "המסדר", דרמת מתח קשוחה ובועטת בכיכובו של ג'וד לאו; "זכרונות של חילזון", סרט אנימציה משובח שצפוי לקטוף מועמדות לאוסקר; "המערכה השנייה", סרטו הפרוע ועטור הכוכבים של הסוריאליסט הצרפתי קוונטין דופייה; "סחורה יקרה מכל", של מישל הזנוויציויס ("הארטיסט"), שמגיע היישר מקאן, ושיוקרן בנוכחות הבמאי; "הנערה מנאפולי", סרטו החדש של המאסטר האיטלקי זוכה האוסקר פאולו סורנטינו ("יפה לנצח"); "בירד", של הבמאית הבריטית המצוינת אנדראה ארנולד ("מחוץ למים"), עם בארי קיוגאן ("רוחות אינישירן", "סולטברן") ופרנץ רוגובסקי ("מעברים", "דיסקו בוי") בתפקידים הראשיים; ו-"Saturday Night", הדרמה הביוגרפית של ג'ייסון רייטמן ("ג'ונו"), שעוסקת בלידתה של תוכנית הסאטירה האגדית "סאטרדיי נייט לייב".
בגזרה התיעודית תוכלו למצוא סרטים דוקומנטריים חדשים ומרתקים שעוסקים באנימטור היפני הגאון הייאו מיאזאקי, בקולנוענית לני ריפנשטאהל (במאית הבית של הרייך השלישי), בסיפורו הטרגי ומעורר ההשראה של כריסטופר ריב (השחקן שגילם את סופרמן) ועוד.
בנוסף, התוכנייה כוללת גם רטרוספקטיבה נאה לסרטיהם של הגאונים האיטלקים ויטוריו ופאולו טביאני שבמסגרתה יוקרנו עותקים חדשים של "פאדרה פאדרונה", "הלילה של סן לורנצו", "בוקר טוב בבילוניה" ועוד, ושני סרטים של טרנס מאליק ("ימים ברקיע" ו"העולם החדש"), שיוצגו גם הם בגרסאות משוחזרות.
שני סרטים נוספים שמעוררים סקרנות הם "געגוע", רימייק אמריקאי מפתיע שיצר שבי גביזון לסרטו מ-2017, עם ריצ'רד גיר ודיאן קרוגר בתפקידים הראשיים, ו"לקרוא את לוליטה בטהרן", העיבוד של ערן ריקליס לרב המכר של אזאר נאפיסי (ריקליס יציג בפסטיבל גם גרסה משוחזרת של "צומת וולקן", לרגל עשרים וחמש שנה לצאתו).
בתחרות הישראלית של הפסטיבל ייקחו חלק השנה שניים עשר סרטים – שישה עלילתיים ושישה תיעודיים - כאשר לראשונה בתולדות הפסטיבל, כל הסרטים יוצגו יחד, בתחרות אחת. לדברי ירון שמיר, המנהל האמנותי של הפסטיבל, ההחלטה לקיים השנה תחרות אחת בלבד נבעה "מתוך הכרה שהתבססה גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם, בכך שאין סוגה אחת חשובה או יצירתית יותר מהאחרת".
הסרטים העלילתיים שיוצגו בתחרות המשולבת הם "בנות כמונו", של לי גילת, שמספר על נערה בת-ימית בסיכון שמפתחת מערכת יחסים סוערת עם מורה חיילת שמגיעה להדריך את כיתתה; "חיים ללא כיסוי", של תום שובל ("הסירו דאגה מליבכם", "הנוער"), שבמרכזו אישה פרועה ומסתורית (דאנה איבגי) שיוצאת למסע בלתי צפוי בעקבות האפוטרופוס החוקי שלה; "חליסה", של סופי ארטוס ("עמק"), על אחות בטיפת חלב (נועה קולר) שיוצרת קשר עם אמא צעירה במצוקה; "יום באמסטרדם", של רוני קידר ("משפחה", "סופעולם"), שעוסק במפגש אמוציונאלי ופסיכדלי בין בחורה ישראלית לנערה בריטית באמסטרדם; "נדל"ן", של ענת מלץ, שמספר על זוג תל אביבי שחווה יום בלתי נשכח בחיפוש אחר דירה להשכרה בחיפה; ו-"מופע טוטאל", בבימויו ובכיכובו של רועי אסף, שבמרכזו שחקן כושל שהופך למפורסם בן לילה, אך לא מהסיבות עליהן חלם.
הסרטים התיעודיים שיוקרנו בתחרות הם "אאוטסיידר. פרויד", של יאיר קידר, שעוסק בחייו ויצירתו של זיגמונד פרויד באמצעות מכתבים אישיים, אנימציות, חלומות וחומרי ארכיון; "הבורג שחסר לי", של ניצן טל, על אמן שיוצא למסע סביב העולם עם פסל באורך 3.5 מטר של "הבורג שחסר לו"; ו-"המשפט האחרון של קפקא", של אלירן פלד ("המנצחים"), שבמרכזו מערכת היחסים המורכבת והמרתקת בין פרנץ קפקא לחברו הטוב, מקס ברוד.
עוד יוקרנו "הפלה חופשית", של אפרת שלום דנון, שחושף את המערכת הסבוכה, המפלה והנוקשה שכרוכה בביצוע הפלות בישראל; "ימים טובים", של אלון גור אריה ("המוסד"), שמשרטט דיוקן מפתיע של השחקן והקומיקאי האגדי זאב רווח; ו-"מכתב בלי כתובת", של יעל שחר ושרון יעיש, שבמרכזו פרשה כואבת על ניצול רגשי ומיני של פסיכולוג שפגע במשך שנים במטופלות שלו.
עוד שלושה סרטים תיעודיים חדשים – "החיידר", של מני פיליפ, "כולנו הרצל", של גד אייזן, ו-"מקום משלה", של עדי טולדנו ודנה פני-גיל - יוקרנו בבכורה מחוץ לתחרות.
לפרטים נוספים על הסרטים והאירועים של פסטיבל הקולנוע של חיפה בקרו באתר הפסטיבל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו