לא רק "טוויסטרס": אלו סרטי האסונות הקטסטרופליים ביותר בכל הזמנים

להיט האקשן מסתמן ככזה שמביא עמו בשורה קולנועית ומפיח חיים חדשים בז'אנר שנדחק לשוליים בשנים האחרונות • זהו הזמן לחזור אחורה ולהיזכר בכמה מהכותרים המטלטלים והטובים ביותר בסוגה

"היום שאחרי מחר". צילום: יח"צ

להיט האקשן החדש "טוויסטרס" - רימייק / ריבוט / המשכון לא ישיר לשובר הקופות "טוויסטר" מ-1996, לא סתם עושה רוח, אלא באמת מספק את הסחורה. הסרט, שהושק ברחבי העולם בשבועיים האחרונים (הוא עלה למסכים בארה"ב רק בסופ"ש האחרון), מסתמן כאחד הלהיטים הקולנועיים הגדולים של הקיץ, בזכות ביצועים ראויים למדי בקופות (מדובר כרגע בהכנסות בינלאומיות של כ-150 מיליון דולר, אבל עדיין מוקדם לנבא את המספרים הסופיים) וביקורות סבירות פלוס.

גלן פאוול, אולי הכוכב הכי לוהט בהוליווד כיום, ודייזי אדגר-ג'ונס מגלמים ב"טוויסטרס" צמד חוקרי / רודפי סופות אטרקטיביים שליטרלי נקלעים ללב הסערות המרובות שמחריבות את אוקלהומה, ומוצאים את עצמם נלחמים על חייהם כשהכל מתרומם באוויר סביבם. תשכחו מאינוורטר, כאן זה טורנדו על מלא.

"טוויסטרס", צילום: יח"צ

אבל מעבר להיותו בלוקבסטר קליל וכיפי, "טוויסטרס" מביא איתו סוג של בשורה קולנועית ובעצם מפיח רוח חיים בז'אנר שנשכח יחסית בשנים האחרונות: סרטי האסונות. לכבוד המאורע ותחייתה המחודשת של הסוגה המסחררת, בחרנו למנות את ה"דיזסטר מוביז" הכי טובים שיש - שוברי קופות עתירי אפקטים שלרוב משלבים בין אסונות טבע אימתניים (או לפחות תקלות טכניות קטלניות); אנסמבלים של דמויות כריזמטיות מורכבות שלא ידוע מי תשרוד את הקטסטרופה עד סופה (כשלפעמים דווקא האדם הפשוט הוא מי שמציל את המצב); וזרימה שוטפת של אדרנלין מזוקק. נתחיל.

"היום שאחרי מחר" (2004)

תראו מה עלול לקרות אם לא נילחם בהתחממות הגלובלית. אחרי שקרחון ענק מתנתק בקוטב הצפוני ויוצר מערבולות פולאריות אדירות, האקלים של כדור הארץ די מאבד את זה. מגה סופות שלגים והוריקנים מציפים, מטביעים ומקפיאים כל דבר שזז, בעת שג'ייק ג'ילנהול, דניס קווייד ואחרים מנסים להציל את המצב ו/או סתם לשרוד את מנהטן מכוסת הקרח. בהצלחה עם זה. התחזית למחרתיים: יהיה קר ורטוב.

"המגדל הלוהט" (1974)

"המגדל הלוהט", צילום: יח"צ

אחד מסרטי האסונות המצליחים בכל הזמנים, שיצא לאקרנים בשיא הפופולריות של הז'אנר. שורה ארוכה וחסרת תקדים של כוכבים הוליוודיים מהשורה הראשונה, ביניהם פול ניומן, סטיב מקווין, פיי דאנאוויי, פרד אסטר, ריצ'רד צ'מברליין ועוד, עושים כמיטב יכולתם להיחלץ מדליקת ענק שפורצת במגדל זכוכית מפואר בן 138 קומות בסן פרנסיסקו, רגע לפני טקס החנוכה שלו. הפעם לא מדובר באסון טבע אלא בסתם קצר חשמלי שאף אחד לא גילה בזמן ולקח עליו אחריות - אבל ההשלכות היו הרסניות. נא לא להשתמש במעלית במקרי חירום.

"טיטאניק" (1997)

"טיטאניק", צילום: יח"צ

כן, גם זה סרט אסונות - ועוד כזה שמבוסס על אסון אמיתי. ליאונרדו דיקפריו וקייט וינסלט מצאו להם זמן להתאהב - דווקא על רקע שקיעתה של ספינת התענוגות הגרנדיוזית הזו. אף שהרומנטיקה מקבלת פה במה לא פחותה מהאקשן התובעני והטובעני, ולא נכחיש שיש כאלה שדי סולדים מהקישטיות של הסרט (ושל שיר הנושא שלו), קשה להתעלם מהאפקטיביות של שובר הקופות חסר התקדים הזה, שניצב נכון להיום במקום הרביעי ברשימת הסרטים המצליחים בכל הזמנים (ושרץ במשך כמה שנים טובות במקום הראשון). אל תשכחו את המצופים.

"הרפתקה בפוסידון" (1972)

"הרפתקה בפוסידון", צילום: יח"צ

עוד סרט קלאסי שעלה לאקרנים בתקופת תור הזהב של הז'נאר, וגם פה מדובר בספינת פאר שמתחילה לשקוע לאחר שהיא נקלעת לסערה. ולרעידת אדמה. ולגל צונאמי עצום שהופך אותה ומאלץ את קבוצת הניצולים המצומצמת שלנו לשאוף להגיע דווקא לתחתית הספינה, שבעצם נמצאת עכשיו למעלה. בין הכוכבים: ג'ין הקמן באחד מתפקידיו הבלתי נשכחים ככומר שמנהיג את החבורה, לסלי נילסן וארנסט בורגניין. הקשר הישראלי: שלי וינטרס וג'ק אלברטסון מגלמים זוג יהודי שעושה את דרכו לארץ הקודש.

לא להתבלבל עם: סרט ההמשך "מעבר להרפתקה בפוסידון" שיצא ב-1979 ונחל כישלון חרוץ, והרימייק "פוסידון" מ-2006, שהיה לא יותר מסביר.

"הבלתי אפשרי" (2012)

"הבלתי אפשרי", צילום: יח"צ

אולי הסרט הכי מציאותי, מטלטל ומצמרר בכתבה הזו. נעמי ווטס, יואן מקגרגור וטום הולנד הצעיר מגלמים בני משפחה שנקלעים לאסון הצונאמי הנורא שפקד את תאילנד ב-2004 (הסרט מבוסס על אירועים אמיתיים), והחופשה המשפחתית שלהם הופכת לסיפור הישרדות מרתק ומפעים. לא לבעלי לב חלש, אבל שווה לדעתנו כל רגע.

"ארמגדון" (1998)

"ארמגדון", צילום: יח"צ

הכל עניין של טעם כמובן, ולטעמנו "ארמגדון" הוא סרט האסונות המוצלח מכולם. הוא אמנם לא מציאותי בעליל, הבומבסטיות שלו יוצאת לפעמים משליטה והביקורות קטלו כאילו אין מחר (מה מבקרי קולנוע מבינים בכלל?) - אבל אנחנו עדיין עומדים לצד הקביעה הזו. כי איך אפשר שלא לעמוד לצידם של ברוס ויליס, בן אפלק, סטיב בושמי וחבריהם - חבורה מחוספסת והזויה במקצת של קודחי נפט, שנשלחים להסיט אסטרואיד אימתני ממסלול התנגשות בלתי נמנע בכדור הארץ ומתבקשים להשתיל בקרקעיתו פצצת אטום. פסיכי לגמרי, אבל מהנה מאוד וזה מה שחשוב.

 

איזכורים של כבוד

"2012" (כי בכל זאת צלחנו את המועד בלי שזה קרה); "היום השלישי" (כי מתקפת חייזרים היא לא בדיוק אסון טבע או תקלה טכנית); "פגיעה קטלנית" (כי "ארמגדון" פשוט טוב יותר); "טיסה נעימה" (כי עדיין מדובר בקומדיה); "התפרצות" ו"התפשטות" (כי סוג של חווינו אותם על אמת לפני שנים אחדות); "וולקנו" (כי הרגשנו מחוייבות לשלב משהו עם הר געש, למרות שזו לא בדיוק יצירת מופת); וכמובן "טוויסטר" המקורי (כי בסופו של דבר הוא אחראי לכתבה הזו).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר