מפיק זהב: ג'רי ברוקהיימר מאוהב בשחקים

"יש לי מוסר עבודה גרמני". ברוקהיימר | צילום: GettyImages

הוא לא יודע אף פעם איזה פרויקט שלו יצליח, מוקסם מהחבר טום קרוז, ולא סומך על חברות הסטרימינג • מפיק העל ההוליוודי ג'רי ברוקהיימר ("CSI", "שודדי הקאריביים", "השוטר מבוורלי הילס") חוזר עם המשכון ללהיט האייטיז "אהבה בשחקים" - וחולם להחיות גם את אדי מרפי

לפני 40 שנה עלה המפיק ג'רי ברוקהיימר על הגל בהוליווד, הודות ל"פלאשדאנס", דרמת ריקוד שהפכה ללהיט קולנועי מסחרר, עם רווחים של יותר מ־200 מיליון דולרים בקופות. סיפור העלילה, על רתכת הברזל המחוספסת שחולמת להיות בלרינה נגד כל הסיכויים, היה - במבט לאחור - גם סיפורו של ברוקהיימר עצמו.

"זה סרט מלא נשמה, סיפור מעורר השראה, שמדגיש למה לעולם אסור לוותר ולמה צריך תמיד לחתור להצטיינות", הוא משחזר. "הדמות בסרט מתגברת על הקשיים והפחדים ומצליחה להגשים את חלומה. זה משקף את מה שעברתי בקריירה באופן אישי. אני שמח לעשות את מה שאני עושה, וכל הזמן אומר לעצמי 'אם מצאת משהו שאתה טוב בו - תתמיד'. אני תמיד מהמר על עצמי ועל היכולת שלי להצליח".

"פלאשדאנס", שיצא ב־1983, היה מועמד לארבעה פסלוני אוסקר וזכה באחד - על השיר "What a Feeling", שביצעה איירין קארה. הסרט היה חוליה בשרשרת של הצלחות שנחל ברוקהיימר בתחילת האייטיז, החל מ"ג'יגולו אמריקאי", שיצא ב־1980 והפך את ריצ'רד גיר משחקן אנונימי לסמל סקס, ועד "השוטר מבוורלי הילס" מ־1984, שמיצב את אדי מרפי כקומיקאי הפופולרי של התקופה.

ואז, ב־1986, חבר ברוקהיימר לשחקן העולה טום קרוז בסרט בשם "אהבה בשחקים", שליווה חבורת טייסים צעירים בחיל האוויר האמריקני ועקב אחרי התחרות ההדדית ביניהם ועלילותיהם הרומנטיות. התסריט התבסס על כתבה של העיתונאי והסופר הישראלי אהוד יונאי ז"ל, שהתפרסמה ב"קליפורניה מגזין" והתחקתה אחרי הדרמות המקצועיות והאישיות בחייהם של טייסים בארה"ב.

"אהבה בשחקים", שהכניס 357 מיליון דולרים והוכתר לאחד הסרטים הרווחיים ביותר של האייטיז, היה מועמד לארבעה אוסקרים, ומהם זכה על השיר המקורי "Take My Breath Away" של להקת ברלין. קרוז הפך בזכותו לסופרסטאר הוליוודי.

"זה היה רגע מכונן ששינה לנו את מסלולי הקריירה, וכמו מטוסי הקרב בסרט - כל אחד מאיתנו המריא לשמיים", מתפייט ברוקהיימר. "לא שיערנו שהסרט יצליח כל כך וישאיר אחריו כזו מורשת. טום התחיל אז להיות מוצף בהצעות, וזה נתן לו הרבה כוח. גם אני צריך להזכיר לעצמי כל הזמן, בהפתעה, שאני מצליח לבדר קהלים עד היום.

"באופי שלי אני תמיד ערוך לנורא מכל, משתדל להשתיק את הקולות והתהיות שמתרוצצים לי בראש, כי הרי לעולם אין לדעת מה יקרה. היו לי סרטים שבהקרנות המבחן שלהם קיבלו ציונים בשמיים, אבל האולמות היו ריקים והם התרסקו כלכלית. איש מאיתנו לא דמיין שאחרי ארבעה עשורים תהיה כזאת ציפייה לסרט המשך ל'אהבה בשחקים' המקורי".

יש לך בכל זאת תבלין סודי להצלחה.

"אילו יכולתי לדעת מראש לגבי כל סרט או סדרת טלוויזיה שאני מפיק, מה יצליח ומה לא - הייתי כבר מאושר בגמלאות, משתזף ומתרווח לי באיזה אי בבהאמה. אני לא נביא. אחד היסודות המנחים שלי הוא להקיף עצמי באנשי המקצוע הטובים והמסורים ביותר שיש. אני סוגד לכישרון ומחפש לתת במה לאנשים הטובים ביותר שטרם נחשפו. אלה תובנות שגיבשתי עוד כשקראתי ספרים על קולנוע כנער בדטרויט".

קרוז וקלי מקגיליס ב"אהבה בשחקים", 1986,

 

"מצפה לתגובת הצופים"

בסוף השבוע הבא, הוויקנד של יום הזיכרון האמריקני (ממוריאל דיי), שבארה"ב מצוין דווקא בהצדעה חגיגית לנופלים עם מסיבות ברביקיו, מבצעי מכירות בקניונים ובילוי עם חברים - עולה סוף־סוף לאקרנים סרט ההמשך של "אהבה בשחקים".

בתעשיית הקולנוע נחשב הוויקנד של ממוריאל דיי לתזמון הכי מחייב שאפשר, שכן הוא מציין את הפתיחה הרשמית של הקיץ, עונה שמזמנת באופן מסורתי שוברי קופות ענקיים, שמכניסים מאות מיליוני דולרים ויותר. בקיץ הקרוב, מקווים בהוליווד יותר מאי פעם להחזיר את הסומק ללחיים, אחרי השנתיים השחונות של הקורונה.

"אהבה בשחקים: מאווריק" הוקרן בבכורה עולמית ב"סינמה־קון", שהתקיים בחודש שעבר בלאס וגאס - כנס שנתי של התאחדות בעלי בתי הקולנוע בארה"ב, שבו מציגים ראשי האולפנים הגדולים את ההיצע שלהם לשנה הקרובה.

טום קרוז, שבעשור האחרון ממעט בראיונות - כדי להימנע משאלות חודרניות על סיינטולוגיה, גירושיו הסוערים מקייטי הולמס והשדרוגים הקוסמטיים שעבר לכאורה בפניו - לא התייצב בכנס. הכוכב בן ה־59, שנודע כמי שמתעקש לבצע את פעלוליו המסוכנים בעצמו ומשמר את התדמית של אחד מאחרוני כוכבי הוליווד הגדולים, הגיח רק בקטע וידאו קצר שבו הוא נראה עומד על כנף מטוס פייפר בזמן טיסה, עם מסר לבאי הכנס: "הלוואי שיכולתי להיות איתכם, אבל כפי שאתם רואים, אני בעיצומם של צילומי הסרט הבא בסדרת 'משימה בלתי אפשרית', וסליחה על הרעש מהמנוע".

ללא קרוז, הגיע ברוקהיימר בן ה־78 למפגש העיתונאים בכנס כשהוא לובש חליפה שחורה פשוטה, ללא עניבה, ונועל נעלי סניקרס. קשה היה לחשוד שמדובר במפיק הכי רווחי בהוליווד, עם סך רווחים מצטבר של כ־18 מיליארד דולרים שגרפו סרטיו בכל העולם.

אמרת שאתה לא יודע לנבא הצלחות, אבל נדמה שלעשות המשכון ללהיט היסטרי כמו "אהבה בשחקים" זה די באנקר.

"עכשיו זה נראה, כביכול, הכי מתבקש וקל יחסית, אבל זה לא עסק פשוט. יש כאן שאלות כבדות: איך ניגשים לכל הפרויקט? מה הפרק החדש בחיי הגיבור שמגלם טום שאנחנו יכולים להביא הפעם? רק עכשיו אני יכול לומר בביטחון שעשינו סרט המשך שירגש את הקהל ויחזיר אותו לאולמות. איך אני יודע? כי ככה אני צופה בעצמי בסרטים: מול מסך גדול ועם פופקורן ביד.

"לגבי טום, לא הכרתי מעולם אדם שעובד קשה יותר ממנו. הוא שחקן נהדר, וגם מפיק בעצמו. אנחנו מחכים כבר הרבה זמן לשתף את הקהל בסרט שעבדנו עליו. היו לו הרבה דחיות, אבל הנה הגיעה השעה - ואני מצפה בקוצר רוח לתגובת הצופים. זה יהיה אך ורק בידיהם. הם אלה שמצביעים ברגליים".

הסטטיסטיקה ברזומה שלך מוכיחה שזה גם בידיים שלך. אתה בהחלט יודע מה אתה עושה.

"אני מתרכז בניסיון ליצור את התוכן הכי מבדר שאני יכול, לגייס את האנשים המוכשרים ביותר ולוודא שיש מערך שיווק והפצה הגון. אבל בסופו של דבר אני ממתין לראות מה הקהל יגיד. אני אוהב את מה שאני עושה לפרנסתי. זאת משימה יומיומית לפצח מה הדבר הבא שהעולם ירצה לראות, וגם סיבה מעולה בשבילי לקום בבוקר.

"אני קודם כל מחפש לספר סיפורים מרתקים, עם דמויות מעניינות ונושאים גדולים מהחיים. ואז אני לוקח יוצרים מוכשרים ושחקנים טובים - ונותן להם להתבטא בצורה האופטימלית. זה מתחיל מהם".

כמפיק, כוכב ענק שמתעקש לבצע את הפעלולים בעצמו הוא כאב ראש גדול?

"זה משהו שאני יכול למנוע מכל שחקן אחר, אבל לא מטום קרוז. הוא טיפוס שנע תמיד במהירות שיא ומנצל את כישוריו באופן המיטבי, בלי להוריד הילוך. הוא בלתי ניתן לעצירה. לא משנה מה יגידו לו, הוא יעשה מה שהוא רוצה. אבל חשוב לסייג שהוא פועל בזהירות, אחרי עבודת הכנה יסודית בכל פעם מחדש. הוא עושה חזרות במשך חודשים לקראת סצנת אקשן שעל המסך אורכת 30 שניות.

"גם בגילו הוא בכושר מצוין, מקדיש את מרב האנרגיה ותמיד ערוך למשימה. הוא קם בכל בוקר ב־4:30, מתאמן בצורה מסודרת, אוכל לפי דיאטה אישית מאוד ספציפית. יש לו שף ומומחה לתזונה שצמודים אליו. הוא לא יגיע לארוחת ערב, למשל, ויישב כאחד האדם, כי הוא אוכל מאוד מוגדר, לא כמו כולם. הוא מקפיד לישון כמו שצריך, ובאופן כללי מטפל בגוף ובנפש שלו באופן קבוע.

"בשורה התחתונה, אם כבר כוכב גדול שעושה פעלולים בעצמו - אז רק טום קרוז. נדיר שזה קורה אצל אחרים. ודווקא מפני שהוא כל כך נערך לזה, הסצנה עוברת הכי חלק על המסך. הוא הכי מקצוען במה שהוא עושה, ואי אפשר לקחת את זה ממנו".

טום קרוז ב"אהבה בשחקים: מאווריק". "לא משנה מה יגידו לו, הוא יעשה מה שהוא רוצה", צילום: אי.פי

 

"הרוסים פחדו בגללי"

"אהבה בשחקים: מאווריק" מתרחש יותר משלושה עשורים אחרי עלילת הסרט הראשון. קרוז, הלא הוא קפטן פיט מיטשל, המכונה "מאווריק", נמנע במתכוון מקידום בדרגה לאורך הקריירה האווירית שלו, כדי להמשיך להטיס מטוסי קרב. הפעם הוא מאמן קבוצה חדשה של טייסים, שכוללת גם את סמל בראדלי "רוסטר" בראדשו (מיילס טלר, "וויפלאש"), בנו של חברו של מאווריק, "גוס", שנהרג בסרט המקורי. בהמשכון מככבים כעת גם ג'ון האם, אד האריס וזוכת האוסקר ג'ניפר קונלי ("נפלאות התבונה"), כמושא אהבתו החדשה של מאווריק.

הפרויקט נכנס לפיתוח לפני 12 שנים, החל להצטלם רשמית לפני ארבע שנים ויועד לצאת ביולי 2019, אבל בהפקה ביקשו דחייה של שנה לטובת צילומי סצנות תעופה מורכבות יותר. "בסצנת הפתיחה רואים מטוס שיוצא מהאנגר, וקיבלנו לצורך זה היתר צילום מיוחד בבסיס חיל אוויר מבודד במדבר בקליפורניה", מסביר ברוקהיימר. "בדיעבד הבנו שההתרחשות הזאת עלתה על הרדארים של הרוסים והסינים. הם קלטו משהו דרך הלוויינים שלהם, ולא הבינו במה מדובר. הם פחדו שזאת היערכות צבאית חשאית כלשהי שהממשל שוקד עליה".

ואז הגיעה הקורונה, שגרמה ליציאת הסרט להידחות בשנתיים נוספות, מה שגרם לענקית הסטרימינג נטפליקס ולשירות אפל טי.וי פלוס להציע לאולפני פרמאונט ולחברת ההפקות של ברוקהיימר לרכוש את הסרט ולהפיץ אותו אצלן.

"מבחינתי ומבחינת טום, זה מובן מאליו שהסרט נועד למסך הגדול", אומר המפיק בנחרצות. "זאת חוויה קולנועית שעמלנו עליה, וכך הקהל צריך לצפות בה. הסיבה העיקרית לכך שהסרט הראשון הצליח היתה שהצופים רצו את הריגוש של הישיבה באולם, לחוש יחד כקהילה את אווירת הסרט. זה משהו שלא השתנה מאז שהלכתי לצפות כילד קטן בסרט באולם, צוחק ובוכה עם כל הקהל סביבי. אין תחליף לזה בעולם".

איך אתה בודק הצלחה בעידן הסטרימינג?

"גם שם הכל מתחיל בקהל. בטלוויזיה נתוני רייטינג מתפרסמים אחרי השידור, והאינדיקציה היא די מיידית. אבל עם פלטפורמות הסטרימינג זה עסק לא פשוט, כי אתה מקבל מידע די עמום. הן מודיעות אם סרט מסוים הוא בין עשרת התכנים הנצפים, אבל אתה לא באמת מקבל מידע מדויק לגבי מידת ההצלחה, ואין יותר מדי פרטים. העניין הוא שמוכרחים להסתפק גם בנתונים המעטים הללו, אין לנו ברירה אחרת במציאות כיום".

יש כוונה להפיק סרט שלישי בסדרה?

"קשה לנחש בשלב הזה. באמת שאנחנו לא יודעים עדיין. הסרט החדש פנטסטי, ואני רוצה ליהנות מהרגע ומהפידבקים שיגיעו. זה מה שיכתיב איך ייראה העתיד של המותג".

הפיק סדרה מישראל

ברוקהיימר, בנם היחיד של זוג מהגרים יהודים מגרמניה שהגיעו לארה"ב לפני מלחמת העולם השנייה, נולד בדטרויט ב־1943. את דרכו המקצועית החל בחברת פרסום, ואחרי שהפיק פרסומות לטלוויזיה הגיע ללוס אנג'לס, שם החל לעבוד על סרטים דלי תקציב. בשנות ה־80, כאמור, עלה לליגה של הגדולים.

בין סרטיו המצליחים ביותר בולטים "ארמגדון", עם ברוס וויליס ובן אפלק, שהיה שובר הקופות הגדול של 1998, עם 553 מיליון דולרים; מותחני האקשן "קון אייר" ו"עקיצה ב־60 שניות", וסרטי "אוצר לאומי" - כולם בכיכובו של ניקולס קייג'; סדרת סרטי הפיראטים "שודדי הקאריביים" עם ג'וני דפ, שהכניסה במצטבר 4.5 מיליארד דולרים; וסדרת סרטי "בחורים רעים", עם וויל סמית ומרטין לורנס.

בשנות האלפיים הרחיב את פועלו לעשרות סדרות טלוויזיה, עם נטייה ברורה לפורמטים בעלי פוטנציאל תאגידי. הוא אחד ממפיקי "המירוץ למיליון", שזכתה עשר פעמים באמי לתוכנית הריאליטי הטובה והולידה תריסר גרסאות בינלאומיות - כולל זו בישראל. כמו כן, הוא המפיק של דרמת המשטרה "CSI", שרצה במשך 15 עונות ונחשבה בעבר תוכנית הרכש הפופולרית בעולם, ואף ייצרה ארבע סדרות־בת, כולל אחת חדשה שעלתה בסתיו שעבר. הוא אפילו נמנה עם מפיקי הגרסה האמריקנית ל"בני ערובה" של ערוץ 10 הישראלי המנוח, ששרדה ברשת CBS עונה אחת בלבד.

במצטבר, הפרויקטים שנושאים את שמו זכו בשישה אוסקרים, 17 פרסי אמי, חמישה גראמי וארבעה גלובוס הזהב. משרדי החברה שלו ממוקמים בסנטה מוניקה שבמערב לוס אנג'לס, אבל הוא ממשיך לבלות בחווה שבבעלותו בקנטקי, עם אשתו ב־30 השנים האחרונות, מחברת הרומנים לינדה קוב.

"ההצלחה שלי היא עדות ניצחת להזדמנות שניתנת למהגרים להגיע לארה"ב, להתפרנס ולהקים משפחה, להגשים את החלום האמריקני כפי שאני מקווה שיימשך לעד בהיסטוריה", אמר בעבר. "מילדותי ספגתי את מוסר העבודה הגרמני מכל בני משפחתי. ראיתי כמה קשה עבדו אבא שלי, שהיה איש מכירות, ואמי, שהיתה עקרת בית וניהלה גם חשבונות בעסק של דוד שלי. למדתי שככל שאתה עובד קשה יותר, יש לך מזל גדול יותר. כל מי שחושב שהוא פשוט יכול לנחות בהוליווד ולהיות 'ביג שוט' בן לילה - הוא מנותק מהמציאות".

איך תיראה, לדעתך, תעשיית הקולנוע בסיום עידן הקורונה?

"אני מאמין שבשלב הנוכחי כבר התאפסנו על תקנות הזהירות. יש חיסונים, ואנשי מקצוע ממחלקות הארט, הסאונד והעריכה התרגלו לעבוד בזום. כשכולם יחזרו למשרדים ניאלץ לעבוד במרחבים גדולים יותר, ותמיד להיות אחראים ולהישמר.

"אני אופטימי, ומאמין שאנשים זקוקים למגוון תחומי בידור, מבתי קולנוע ועד לאירועי ספורט, שהם תחביב נוסף שלי. אני מאוד אוהב לצפות בהוקי. העשייה שלי נמשכת, וכבר יש תסריט מוכן ובמאי לסרט הבא של 'השוטר מבוורלי הילס'. גם אדי מרפי אמור להשתתף. אה, ואני גם אשמח לעשות עוד פרויקט משותף עם טום קרוז". 

dcaspi@goldenglobes.org

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...