מוזיאון תל אביב לאמנות, שסגר בסוף השבוע את חגיגות ה־90 להיווסדו, ממשיך קדימה. בראיון ל"ישראל היום", המנכ"לית טניה כהן עוזיאלי טוענת: "הפכנו להיות חלק מתרבות הפנאי".
"ב־1932, מאיר דיזנגוף נתן שתי קומות מהבית שלו בשדרות רוטשילד להקמת המוזיאון", מזכירה כהן עוזיאלי. "זה היה אקט מאוד יפה, וחזון שהיה לראש עיר להבין שמוסד כמו מוזיאון צריך להיבנות בעיר חדשה שייסד".
העולם משתנה, דור חדש מגלה דברים חדשים. אני מניחה שגם החשיבות והמשמעות של המרחב המוזיאלי השתנו.
"בהחלט, המוזיאון הפך להיות חלק מתרבות הפנאי. פעם זה היה ליודעי דבר. החנויות ובתי הקפה נועדו למוסס גבולות ומחסומים שהיו בעבר למוסד, שהיה נחשב ארכאי. מוזיאון תל אביב במיוחד מקיים הרבה מאוד פעילויות אחרות, ולא רק אמנות פלסטית: יש תיאטרון לילדים ומופעי מוזיקה, והמוזאון בעצם מזמין לחוויה אינטרדיסציפלינרית של תרבות. זה כמובן מביא קהלים אחרים. עוד מרכיב הוא התיווך וההנגשה של המוזיאון: יותר מדריכים קוליים, שיח גלריה, טקסטים שכתובים בשפה נגישה, הדרכות וסדנאות לילדים. כל אלה מהלכים שעוזרים לקהל הרחב להגיע".
הדור הצעיר נמצא ברשתות החברתיות. אתם מגיעים אליו גם שם?
"אנחנו מאוד פעילים באינסטגרם. בתקופת קוסאמה כל פעולות השיווק והפרסום נעשו שם. הרובריקה של 'מבקרים משתפים' היא אחת הפופולריות, ובסוף המבקרים שלנו הם הדוברים הכי מהימנים ברשתות. יש גם הרבה פעילויות שדווקא הקורונה האיצה, של פרויקטים שהם רק במרחב הדיגיטלי. למשל, כשהזמנו אנשים לקבל השראה מיצירות אמנות שיש לנו וליצור בעצמם יצירות שמתכתבות איתן, התוצאות היו מרהיבות. הפעילויות הדיגיטליות האלה הן סוג של חכה שבסוף תביא את הדגים, כי אנחנו רוצים שאנשים יגיעו".
לקוסאמה הגיעו הרבה אנשים, אך בין היתר נשמעה גם ביקורת על כך שהם הגיעו כדי להצטלם ולהעלות תמונה יפה לאינסטגרם ותו לא.
"התערוכה הזאת היתה אחת הטובות מבחינת אמנות.היא חשפה את הפרק הראשון של האמנית, את הציורים שלה מילדות, את השנים הראשונות שלה בארה"ב עם המון חומר דוקומנטארי. ליודעי דבר התערוכה הזאת היתה גילוי מאוד חשוב ומשמעותי, ומבחינה מקצועית אנחנו מאוד גאים בתערוכה שידעה לשלב היבט מחקרי משמעותי ומקצועי עם היבט כיפי ופאן.
"אני חושבת שהקהל הרחב שלא הסתכל אולי על היצירות המוקדמות ופחות התרשם מהמהלך הרטרוספקטיבי והמחקרי והגיע למוזיאון כדי להצטלם, ראה על הדרך עוד דברים. גם זה סוג של צריכה תרבותית ואני מאוד שמחה שזה מתקיים ובטוחה שהאנשים האלה יבואו לראות עוד תערוכות".
יש כבר מחשבות על חגיגות ה-100?
"אנחנו מוזיאון גדול אז אנחנו מתכננים לפחות שלוש או ארבע שנים קדימה, ולחגיגות המאה אנחנו בעצם מקווים להציג את המתנות שלנו ואת האוסף שנגדיל אותו בשנים הבאות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו