בעוד פחות משלושה שבועות תסתיים שנת 2024, ואז ייכנסו לתוקף שורה של מיסים חדשים שיעלו את המחירים, ובמקביל יורידו את השכר.
אבל בדלת האחורית, בשקט־בשקט, עומד להיכנס לנו מס נוסף, לא כל כך חדש, שיעלה עוד יותר את המחירים בסופר - וכאן הסיפור הוא הרבה יותר גדול מאשר סתם העלאת מס. כאן מדובר בגבול הדק שבין העלאת מס לגיטימית לבין הונאת הציבור.
נתחיל לרגע מהסוף
באופן עקרוני, כל העלאת מס היא לא טובה לציבור. כך, למשל, כשהצבא צריך כסף כדי לממן את הוצאות המלחמה. אנחנו מגלים שהעלאות המס הולכות גם לצבא, למטרות ראויות - אבל גם למימון הסכמים קואליציוניים נדיבים, שאין להם כל קשר לעידוד הצמיחה.
בעוד פחות משלושה שבועות יפוג הצו שביטל את המס על משקאות ממותקים. כרגע, לפחות לפי התבטאויות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', המדינה לא מעוניינת במס הזה, כי הוא לא יעיל וכי מדובר ב"לשלוח יד לכיס של הציבור". שהמטרה היא ראויה - מלחמה בצריכה מוגברת של סוכרים - אבל שהביצוע ירוד.
כאמור, בעוד פחות משלושה שבועות יפוג הצו, וללא חתימה של השר מחירי המשקאות הממותקים יקפצו ב־30% - מכה לכיס של כולנו. אז למה השר לא חותם על הצו הזה למרות ההצהרות הפומביות? כאן הדברים מסתבכים. במשרד האוצר אומרים ל"ישראל היום" שברשות המיסים גוררים רגליים בניסוח הצו, כך שלא יגיע לשולחנו של השר לחתימה בלוחות הזמנים המקובלים. בסביבת השר אומרים לנו שמנוי וגמור עם השר לחתום על הצו שיבטל את המס.
כך או אחרת, פחות משלושה שבועות לפני סוף השנה - ואף אחד לא יודע אם יהיה מס והמחירים בסופר יקפצו ב־30%. למרבה התדהמה, כך מדינת ישראל בשנת 2024 בואך שנת 2025 מטילה מס.
התנהלות חובבנית
עד כאן נושא ההתנהלות המוזרה של האוצר ושל שר האוצר - אבל חשוב לדבר על המהות של המס הזה, כי זה נושא שכדאי לדון בו. המס על משקאות ממותקים הוטל בשנת 2021, בזמן ממשלת השינוי, במטרה להתמודד עם בעיית ההשמנה ועם ההשפעות הלא בריאות של הסוכר. אך משום מה, משרד האוצר דאז בחר להטיל מס רק על משקאות ממותקים, משל הם היו הדבר היחיד במקרר שלנו שרווי בסוכר. באוצר שכחו את הממתקים, הבקלאוות, אוזני המן, סופגניות ומופלטות ברגע הנכון בשנה. כל אלה, לשיטת האוצר, מכילים סוכר שלא פוגע בבריאות. משקאות ממותקים כן - ממתקים לא.
התיאוריה הכלכלית מכירה היטב וחוקרת כל הזמן את נושא התמריצים הכלכליים מכוויני ההתנהגות, השליליים וגם החיוביים. כך, למשל, אם אנחנו רוצים לצמצם את תופעת ההשמנה - נצפה שהממשלה תקים ועדה שייקחו בה חלק מומחים בתחומי הבריאות, התזונה, ההתנהגות והכלכלה.
למה הכלכלה?
כי כשנבין מהם הגורמים שמביאים להשמנה - נפתח תמריצים שביד האחת יעודדו הפחתת הצריכה ופעילות גופנית, וביד השנייה יעלו את המחירים של הגורמים המביאים להשמנה.
את זה ממשלת ישראל לא עשתה, אלא היא עשתה לעצמה חיים קלים: המשקאות הממותקים מכילים סוכר? נטיל עליהם מס. בלי לשלב ידיים עם קופות החולים, בלי לייצר מערכי הסברה, בלי לתקצב תזונאים בקהילה וכן הלאה.
עד כמה ההתנהלות הזו הייתה חובבנית?
נראה את זה במספרים: בדיון בוועדת הכספים של הכנס אושר המס על המשקאות, ובדברי ההסבר למס נכתב, על ידי משרד האוצר, כי הטלת המס תביא לגביית מיסים של 380 מיליון שקלים בשנה. למה נקבו בסכום הזה? כי באוצר לקחו חלק מהתיאוריה הכלכלית, עיקמו אותו ואמרו: אם נטיל מס, הציבור לא יקנה משקאות ממותקים, ולכן הצריכה תרד. ככה, אם נזרוק אבן רחוק, מי שבכל זאת צורכים משקאות ממותקים ישלמו את המס, ואז נגיע לסכום הזה. אך בפועל מה קרה? גביית המיסים מהמס הזה עמדה על 870 מיליון שקלים - בערך פי 2.5 יותר ממה שחשבו באוצר.
אז מה קורה כאן?
גביית המיסים הייתה אמורה להיות מינורית, משום שאנשים היו אמורים להפחית בצריכה - אז איך קרה שגביית המיסים זינקה פי 2.5? משהו עקום כאן. פנינו לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהיא גורם בלתי תלוי שמודד את צריכת המשקאות הממותקים, וגילינו שם נתון מעניין: בשנים 2016-2020 צריכת המשקאות הממותקים ירדה ב־16% - ואז באה הקורונה, אנשים ישבו בבית והירידה נבלמה. בשנת 2021 הטילו את המס, וצריכת המשקאות הממותקים ירדה רק ב־11%. כלומר הצריכה עלתה בהשוואה לשנים שקדמו לה, למרות המס.
בזכות התווית האדומה
נתונים של משרד הבריאות משנת 2022 מגלים שמה שכן גרם לירידה בצריכת המוצרים רוויי הסוכר היה הסימון שלהם - כלומר הדפסת התווית האדומה עליהם.
במשרד הבריאות בדקו את נתוני צריכת הסוכר, וגילו שמהרגע שהתחילו לסמן מוצרים בתווית אדומה נרשמה ירידה של 16% בצריכת מזונות שרק סומנו, אך הצריכה של מוצרים שקיבלו תווית אדומה ירדה ב־25% בסקר החברתי האחרון שעשתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (בשנת 2023), 44% מהמשיבים אמרו שסימון של מוצר עם השפעות בריאותיות לא טובות בתווית אדומה ישפיע עליהם לא לקנות את המוצר, בעוד 41% אמרו שתווית ירוקה תעודד אותם לקנות את המוצר (תווית ירוקה משמעותה היא שהמוצר מכיל רכיבים שנחשבים בריאים).
נתון מעניין נוסף הוא דווקא של קופ"ח כללית, שהשיקה אפליקציה שנקראת "active", שמתמרצת פעילות גופנית באופן חיובי, כלומר, שהמשתמשים מקבלים מתנות או פרסים על ביצוע פעילות גופנית. בקופ"ח כללית מדווחים כי 800 אלף ישראלים הורידו את האפליקציה, וכי רבים מהמשתמשים, כך לפי הקופה, מדווחים שאימצו אורח חיים בריא יותר לאורך זמן.
אם מטרתו של מס המשקאות הממותקים היא להגדיל את תשלומי המס שמוטלים על הציבור דרך הדלת האחורית - אז מדובר בסתם עוד מס שכדאי לשים לב אליו במסגרת שלל העלאות המיסים האחרונות, שנועדו בין היתר לממן את המלחמה ואת ההסכמים הקואליציוניים הנדיבים של הממשלה. אך אם מדובר במס מכווין התנהגות - לא נגיע לשם בלי עבודה כוללת של משרד הבריאות, שתתכלל את הנתונים כך שהמס יהיה מס על סוכר, ולא מס על משקאות. העבודה צריכה להיות הרבה יותר שקופה ויעילה, והכי חשוב - היא צריכה להועיל לציבור.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו