מלחמת הליתיום: ארה"ב מאשימה את סין בהצפת השוק במטרה לחסל מתחרים

בכיר אמריקני טוען כי סין מייצרת ליתיום בכמויות גדולות מהצורך העולמי, גורמת לירידת מחירים אגרסיבית ומסכנת פרויקטים מתחרים

סוללות ליתיום . צילום: איי.אף.פי

סין מייצרת כמויות גדולות של ליתיום ומציפה את השוק העולמי במטרה לגרום לירידת מחירים אגרסיבית ולחסל פרויקטים מתחרים, כך טען בכיר אמריקני במהלך ביקור בפורטוגל.

חוזה פרננדז, תת-מזכיר המדינה לצמיחה כלכלית, אנרגיה וסביבה במחלקת המדינה האמריקנית, אמר בתדרוך כי סין מייצרת "הרבה יותר ליתיום ממה שהעולם צריך כיום". לדבריו, זוהי "תגובה מכוונת של הרפובליקה העממית של סין למה שאנחנו מנסים לעשות" עם חוק הפחתת האינפלציה - חבילת ההשקעות הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב בתחומי האקלים והאנרגיה, בשווי של יותר מ-400 מיליארד דולר.

"הם עוסקים בתמחור אגרסיבי... הם מורידים את המחיר עד שהתחרות נעלמת. זה מה שקורה כעת", הוסיף פרננדז.

על פי סוכנות הידיעות ''רויטרס'', סין אחראית לכשני שלישים מתפוקת הליתיום הכימי בעולם, המשמש בעיקר בטכנולוגיות סוללות, כולל למכוניות חשמליות. מחירי הליתיום צנחו ביותר מ-80% בשנה האחרונה, בעיקר בשל ייצור יתר מסין וירידה בביקוש לרכבים חשמליים.

פרננדז טען כי המחיר הנמוך "מגביל את יכולתנו לגוון את שרשראות האספקה שלנו בקנה מידה גלובלי רחב" ופוגע גם במדינות כמו פורטוגל, הזקוקות להשקעות לפיתוח תעשיות אלה.

הירידה במחירים אילצה יצרני ליתיום גלובליים רבים לצמצם את הייצור ולקצץ במשרות. פורטוגל, עם כ-60 אלף טון של עתודות ידועות, היא כבר היצרנית הגדולה ביותר של ליתיום באירופה, ומעוניינת יחד עם ספרד השכנה לנצל את מרבצי הליתיום המקומיים לאורך כל שרשרת הערך, מכרייה ועד ייצור סוללות ומיחזורן.

"אנחנו רוצים לעזור להם, ואנחנו חושבים שנוכל... חברות כריית ליתיום, בכל מקום, חייבות לשרוד את השלב הקשה הזה שנוצר על ידי תמחור אגרסיבי", אמר פרננדז אשר דבריו צוטטו ב''רויטרס''.

המתיחות בין סין למערב בנושא זה ממשיכה לעלות. בשבוע שעבר הודיע האיחוד האירופי כי יטיל מכסים כבדים על רכבים חשמליים מתוצרת סין, בטענה לסובסידיות לא הוגנות. בתגובה, הטילה סין ביום שלישי צעדים זמניים נגד יבוא ברנדי מהאיחוד האירופי. מהלכים אלה מדגישים את המאבק הגלובלי על שליטה בשוק האנרגיה הירוקה והטכנולוגיות המתקדמות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר