עבודה מהבית (אילוסטרציה). צילום: Gettyimages

חוק חדש באוסטרליה מונע ממעסיקים לפנות לעובדיהם אחרי שעות העבודה

מטרת החוק שנכנס לתוקפו היום היא לעצור תופעה במסגרתה מקומות עבודה דורשים מעובדיהם להיות זמינים לבקשות שונות גם כשהם בביתם - ולעיתים אפילו לאורך כל שעות היממה, מגמה שהתרחבה מאז הקורונה • סקר מצא כי בשנה שעברה, כל עובד אוסטרלי עבד על חשבון זמנו הפנוי כ-281 שעות נוספות עליהן לא קיבל תשלום

חוק חדש שנכנס לתוקף היום (שני) באוסטרליה, מאפשר לעובדים להתעלם מהודעות של מעסיקיהם אחרי שעות העבודה ואף קובע קנסות למעסיקים שיפנו אל העובדים בזמנם החופשי כאשר רק במקרה של צורך חריג הפנייה תאושר. מטרת החוק היא לעצור תופעה במסגרתה מקומות עבודה דורשים מעובדיהם להיות זמינים לבקשות שונות גם כשהם בביתם.

תהליך שחיקת הגבולות בין שעות העבודה לשעות המנוחה של העובד, החל עוד לפני מגיפת הקורונה עקב האפשרות לשלוח ווטסאפים, הודעות טקסט או מיילים. 

התופעה התגברה דרמטית בתקופת הקורונה אז מעסיקים התרגלו להפעיל את עובדיהם מהבית, מה פורר את ההפרדה בין שעות העבודה המוגדרות לשאר שעות הפעילות של העובד. כך נוצרה מציאות בה עובדים נענשו ואף פוטרו אם הם לא היו זמינים 24 שעות ביממה למקומות העבודה שלהם.

מלבורן שבאוסטרליה, צילום: Getty Images

סקר שנערך בין העובדים במדינה מצא כי כל עובד אוסטרלי, בשנה שעברה, עבד מביתו על חשבון שעותיו הפנויות כ-281 שעות נוספות עליהן לא קיבל תשלום. הערך הכולל של השעות האלו הינו כ-130 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-88 מיליארד דולר אמריקאי).

"לפני פלישת הטכנולוגיה החדשה אל חיינו, אנשים היו הולכים הביתה אחרי העבודה ולא מצויים איתה בקשר עד למחרת. לעומת זאת כעת הנורמה היא שעובדים מקבלים הודעות אלקטרוניות, הודעות ווטסאפ והודעות טקסט גם כשהם נחים בבית ואפילו כשהם בחופשה", אמר פרופ' ג'ון הופקינס, מאוניברסיטת סווינבורן לטכנולוגיה בהקשר לחוק.

חקיקה כזו אינה קיימת רק באוסטרליה, בעולם מדינות רבות, באירופה ובאמריקה הלטינית, שחוקקו חוקים דומים. חוק בסגנון זה שהוצג בצרפת כבר בשנת 2017 הביא לכך ששנה מאוחר יותר חברת הדברה מקומית נקנסה בסכום של 60 אלף אירו עקב דרישתה מעובד להפעיל את מכשיר הסלולר כל הזמן ולהיות זמין אל מעסיקיו.

משרד. אילוסטרציה. לשנות את הנורמה, צילום: Getty Images/iStockphoto

עובדת אוסטרלית בתחום הפרסום בשם רייצ'ל עבדלנור, הביעה, בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס, שביעות רצון מהחוק החדש וציינה כי בענף שבו הלקוחות דורשניים מאד גם בשעות לא שגרתיות "חוקים כאלו הנם חשובים מאד. אנחנו מתקשים מאוד לכבות את הטלפונים הסלולריים שלנו ואנחנו גם מחוברים להודעות האלקטרוניות כל היום".

החוק החדש כולל בתוכו גם סעיף שמציין כי ניתן יהיה לפנות לעובד גם אחרי שעות העבודה במקרים סבירים שמחייבים פנייה כזו. סבירותה של הפנייה, במקרה שיהיה וויכוח ועימות בין הצדדים, תקבע על ידי רשויות פיקוח שעות העבודה ביבשת. אלו יבדקו את סיבות הפנייה וגם את מרכזיותו של העובד בנוגע לפנייה כזו.

החקיקה תאפשר לקנוס מקום עבודה ב-94 אלף דולר אוסטרלי במקרה שהפנייה תימצא לא סבירה כאשר מנגד במקרה של סירוב לפנייה סבירה יהיה ניתן לקנוס את העובד בסכום של 19 אלף דולר אוסטרלי.

מי שזועמים על החוק הם ארגוני המעסיקים והתעשיינים האוסטרליים. אלו קובעים כי החוק החדש יאט את כלכלת המדינה ויהפוך משרות שונות לפחות גמישות. כמו כן גורמים אלו מציינים כי החוק אינו ברור בכל הנוגע לשאלה מתי הפנייה לעובד ראוייה ומתי לא, דבר שיגרום לבלבול רב במשק.
"מדובר בחוק שמגיע מהאגף השמאלי ביותר בפוליטיקה האוסטרלית שנחקק מבלי התייעצות ראוייה איתנו בכל הנוגע להשפעתו על המשק. כמו כן החקיקה המהירה לא נתנה זמן לחברות במשק להיערך אליו", קבעו גורמים אלו.

מנגד נשיאת מועצת האיגודים המקצועיים באוסטרליה, מישל אוניל, ציינה ששימוש בשכל הישר יאפשר גם למעסיקים וגם לעובדים להבין מתי פנייה היא ראויה ומתי לא. מנגד ציינה אוניל, שהחוק החדש ימנע מהעובדים לשלם את מחיר הפעילות הלקויה של המנהלים מעליו.

נשיאת מועצת האיגודים המקצועיים סיפרה על עובד שסיים את משמרת בשעה שתיים עשרה בלילה עובדה שלא הפריעה למעסיק לשלוח לו הודעה ארבע שעות מאוחר יותר ובה דרישה להתייצב לעוד משמרת בשש בבוקר. "עד כה מנהלים לא הפעילו שכל ישר ביחס לדרישות שלהם מהעובדים, כעת החוק החדש יגרום למנהלים לחשוב לפני פנייה לעובד ולבדוק האם הפנייה הזו נצרכת באמת או שלא", סיימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...