עלייה בניסיונות עוקץ אצל בני הגיל השלישי. צילום: Getty Images

בעקבות עלייה בניסיונות ההונאה: תיקון שימנע את עוקץ הקשישים

מדובר על תרמיות טלפוניות שפוגעות בעיקר בקשישים ובעולים חדשים • מתחילת המלחמה נרשמה עלייה בהתחזות לגופים מסחריים וציבוריים באמצעות שימוש במספרי הטלפון שלהם • במשרד התקשורת אומרים כי השינויים יצאו לפועל במהלך השנה הקרובה

בעקבות עלייה בניסיונות עוקץ, הפוגעים בעיקר באוכלוסיית הגיל השלישי ועולים חדשים, משרד התקשורת מפרסם היום (ראשון) טיוטת תיקון תקנות. במסגרת התיקון ייבחנו הוראות למיגור תופעת ההתחזות לגופי אכיפת החוק ולחברות - באמצעות שימוש במספר הטלפון שלהן. תופעה זו כבר פגעה באלפי צרכנים והביאה לפגיעה כלכלית קשה בקרב רבים מהם.

יותר ממיליון שקלים%3A שישה חשודים נעצרו בחשד להונאה של מאות אזרחים (ארכיון) %2F%2F דוברות המשטרה

מתחילת המלחמה נרשמה עלייה בניסיונות לבצע עבירות הונאה טלפוניות המכוונות בעיקר כלפי אוכלוסיית הגיל השלישי, ונפוצה בעיקר בקרב עולים דוברי רוסית. הונאות אלו נעשות תוך התחזות לגופים מסחריים וציבוריים באמצעות שימוש במספרי הטלפון שלהם כמזהה - כך ששיחה המתקבלת אצל המנוי מופיעה על צג הטלפון כשיחה מגורם מהימן.

מטרת המתחזים היא לגנוב מידע אישי ופרטי אשראי מהקורבנות או להניע אותם לבצע העברות כספיות שונות בטענות בדויות. הפעולה מתרחשת בדרך כלל כאשר הגורמים המתחזים טוענים כי חשבונות הבנק או כרטיסי האשראי של הקורבנות נפרצו ודורשים מהם למשוך את כספם ולהעבירו לכאורה לחשבונות מאובטחים של המשטרה או לספק סיסמאות ומידע סודי. במקביל לטיפול המשטרתי בעבריינים העומדים מאחורי תופעה זו, משרד התקשורת פועל על מנת למנוע את התופעה של הצגת מספרים בדויים.

בין ההוראות הנשקלות בטיוטת התקנות שפורסמו: ספק שירות בינלאומי יחסום שיחות טלפון שמקורן מחוץ לישראל אם מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא הוא מספר טלפון ישראלי נייח; ספק טלפונים ניידים יחסום שיחות שמקורן מחוץ לישראל אלא אם כן הוא נמצא במצב נדידה. בנוסף ספק שירות לא יאפשר למנוייו לעשות שימוש במספרים שלא הוקצו לשימושו של המנוי.

במשרד התקשורת אומרים כי לאחר קבלת ההערות ובתום תקופת ההיערכות הנדרשת של מספר חודשים, צפויים השינויים לצאת לפועל במהלך השנה הקרובה על מנת להבטיח הגנה מיטבית לציבור.

השינויים צפויים לצאת לפועל במהלך השנה הקרובה, צילום: רויטרס

שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי "השירות לציבור בכלל והגנה על הצרכן בפרט הם הבסיס לכל פעולה או התערבות בשוק החופשי. ברוב המקרים, אי התערבות בשוק משרתת את הציבור באופן מיטבי, אבל במקרים של מונופול, ניצול כוח לרעה והונאה, נדרשת פעולה מתקנת. משרד התקשורת בראשותי ימשיך לפעול לטובת שוק חופשי ותחרותי באיכות ובמחיר, בד בבד עם ההגנה על אילו שחולשתם מנוצלת לרעה. כך עשינו בסוגיית החשבון בהפתעה לשיחות בחו״ל, כך עם העמלות המופרכות על הוראת קבע, כך עם אי מתן ההנחות בבנק הדואר למקבלי קצבאות וכך גם כאן בסוגיית העושק".

מנכ״לית משרד התקשורת ענבל משש, צילום: מארק ניימן לע״מ

מנכ״לית המשרד, עו״ד עינבל משש: "מדובר בתופעה בזויה ובצעד מתבקש על מנת להגן על אוכלוסיות פגיעות, קשישים, שורדי שואה ועולים. משרד התקשורת ימשיך לנקוט בפעולות נדרשות שתכליתן בלימת הניסיונות לעקוץ קשישים באמצעות שיחות טלפון שקריות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...