הסיבה העיקרית לנחיתה של מותג האופניים WHISTLE בארץ הוא אתגרי האספקה שעומדים בפני יבואנית האופניים מול מותגי המיינסטרים שלהם. במקרה הזה מדובר באופני KTM שזכו להצלחה רבה בסגמנטים החשמליים ובקרב רוכבי המרתון/קרוס-קאנטרי, שם יש להם דגמים דומיננטיים מאד. בהעדר אספקה, נאלץ היבואן, כמו רבים אחרים, למצא “סחורה” מספקים חדשים, אחד מאלו הוא WHISTLE האיטלקי שאליו הצטרף לאחרונה גם BH מספרד שבעבר יובא ארצה ועתה מתחדשת תחת ד.ל.ב מוטורספורט.

מדובר באופני הרים חשמליים עם מהלך ארוך ושלדת קרבון (סיבי פחמן). הגימור של השלדה הוא בשחור-מט ועליו השם של המותג בשחור מבריק שיוצר הרבה סקרנות ועניין בין רוכבי השבילים. לשלדה מתלה אחורי עם ארבע זרועות שיתרונות הגדול הוא הפרדת פעולת המתלה לכוחות המופעלים עליו מצד הבלימה והדיווש. בישבן זה מתבטא ברכיבה חלקה ונוחה יותר ועקיבה טובה של פני הקרקע. עוד אפשר לומר על השלדה שהיא עם ניתוב כבלים פנימי והיא די מאסיבית בעיקר באיזור של הקורה הראשית אשר מאכלסת סוללת ליתיום-יון גדולה מאד. נתוני הגיאומטריה שמרניים למדי עם זווית היגוי של 65 מעלות ואורך תמוכות שרשרת של 455 מ”מ.
חבילת האבזרים מושכת מאד והיא אחת מנקודות המכירה המרכזיות של האופניים האלה. מזלג פוקס 38 מ”מ מסדרת פקטורי וציפוי קאשימה יוקרתי מקנה מהלך של 160 מ”מ ואפשרויות לכיוון שיכוך כיווץ והחזרה איטי ומהיר. בולם אחורי פוקס X2 פרפורמנס עלית הפוקד על מהלך של 150 מ”מ. עוד בגזרת ה”בלינג” של הקאשימה תמצאו מוט מושב זהבהב מבית אלפא עם מהלך של 125 מ”מ ומתחפש היטב לחלק המקביל של פוקס.
על הבלימה והעברת ההילוכים תלויים מעבירים וקליפרים מבית שימאנו מסדרת XT. לבלמים דיסקים בקוטר 203 מ”מ לפנים ומאחור. מעביר הילוכים XT אחורי מדלג בין 12 גלגלי שיניים 10-51.

יחידת ההנעה מגיעה מ-BOSCH. זו יחידת הנעה מוכחת ומוכרת המפיקה 85 ניוטון/מטר ומפוקדת על ידי ממשק KIOX עם מסך די גדול על הסטם ויחידת בקרה ליד גריפ שמאל. הכוח מגיע מסוללה גדולת נפח עם קיבולת של 750 WH מהגדולות בשוק ומשקל של 4.2 ק”ג. כרגיל עם מנועי בוש תוכלו לבחור בין ארבעה מצבי סיוע ויש גם אפליקציה שבעזרתה קל לעשות פיין-טיונינג לרמות הסיוע ולנהל את צריכת הזרם.
עוד נציין גלגלי 29 אינץ’ לפנים ומאחור ועליהם צמיגים בשרניים ברוחב 2.6 מבית שוואלבה. כידון אלומיניום ברוחב 780 מ”מ. סט גלגלים עם חישוקי אלומיניום ברוחב 3.0 וזהו בערך.
כל הכבודה הזו תעלה לכם 30 אלף שקלים. בעולם של אופני ההרים החשמליים – זה נחשב היום לעסקה אטרקטיבית – בעיקר לאור קיט האביזרים.

לאחר כיוון המתלים למשקל שלי והחזרת כל הבוררים להמלצת היצרן, יצאתי לשני לגים של רכיבה. שניהם בשבילים מוכרים לי ובוודאי גם לכם, כדי לקבל אמת מידה איך ה-WHISTLE המסקרנים האלה ביחס לשאר.
את המנוע של בוש כבר פגשנו יותר מפעם אחת וגם כאן הוא אינו מפתיע ונותן עבודה יפה עם תגובתיות מחודדת והרבה כוח זמין. מה שלא זכרתי זה את רמת הרעש הגבוהה שמייצרת המערכת הזו, בוודאי למול הספשילייזד ליבו שרכבתי עליהם לא מזמן. בהתחלה זה לא מפריע אבל ככל שעוברים הקילומטרים והשעות באוכף מצטברות, זה מתחיל להטריד. צריכת הזרם לא הצטיינה במיוחד והשלמתי את ההקפה ה”רגילה” של פארק קנדה עם 50% סוללה במצב EMTB ואחרי כשעת רכיבה אחת בלבד. מה שחייב אותי לנהל את צריכת הזרם יותר בזהירות ברכיבה הבאה שהייתה בצפון ארוכה יותר אך פחות טכנית. טעינת הסוללה ממצב ה-50% ארכה כשלוש שעות.
בצד המורדות של שבילי קנדה המסולעים גיליתי מתלים שעובדים נהדר, שלדה הנותנת בטחון רב ויחד הם בולעים וסופגים הרבה מפני הדרך. תורמים לכך לא מעט הצמיגים המקוריים שהיו נהדרים וסיפקו אחיזה טובה בדרדרת שהייתה אז וגם מערכת הבלימה המצוינת, XT, שמפתיעה אותי בכל פעם מחדש ביכולתה לספק נשיכה חזקה ומינון מדויק גם לאופניים כה כבדים.
בהקשר המשקל, נציין את העובדה שגם אם יש מי שמקטינים את חשיבותו (“זה חשמלוק מה איכפת לך כמה הוא שוקל”), יש למשקל חשיבות רבה החל מהעמסת האופניים לרכב, או במקרה שלי הרמתם לקומה השלישית בלי מעלית, השפעה ישירה על צריכת הזרם וגם על זריזות ההיגוי והתנהגות האופניים. זווית ההיגוי השמרנית היא עדות לכך שהיצרנית מודעת לכך וניסתה למצא נקודת איזון – בתכלס עשתה זאת טוב – אבל אם זווית ההיגוי הייתה שטוחה יותר – האופניים לא היו עוד יותר גמלוניים כשצריך לשנות כיוון במהירות.

אני לא לגמרי מבין מדוע כל יצרניות האופניים עדיין מתעקשות על קסטות 12 הילוכים בדגמים החשמליים שלהם. זה אולי נראה טוב בקטלוגים ובחנויות אבל בפועל בשטח הם מקור לתקלות ושחיקה מהירה. הניסיון שיש עם ה-XT הוא לא בהכרח מהסוג הטוב. גם אם במבחן העסק עבד בסדר גמור, באותו אופן חלק בשיפטר, המעביר הזה בקונטקסט הזה, הוא בהחלט נקודת תורפה.
סבתא שלי הייתה אומרת “קרבון כבד הוא קרבון זול”. ה-whistle הזה הם יחסית זולים ויחסית נותנים תמורה טובה לכסף בזכות קיט מתלים מופלא ומנוע חשמלי מוכח עם סוללה גדולה במיוחד. החסרונות הם משקל עצמי גבוה והתנהגות גמלונית בסינגלים מפותלים. לאור פערי המחירים והאטרקטיביות של המותג החדש בשכונה, הייתי בהחלט חושב על האופניים האלה במידה והמותג החביב עליכם אינו זמין במלאי או יקר בעשרות אלפי שקלים עם חבילת אבזור דומה.