שוק האופנועים בישראל עדיין רחוק מלממש את הפוטנציאל שלו. למרות מזג האויר המתאים והתנאים התחבורתיים ההולמים, המספרים עדיין לא משקפים את גודלו הראוי. בשנה שעברה הראה השוק סימנים מעודדים כמעה, כשנתוני המכירות השנתיים טיפסו במעט. השנה, כמו שוק הרכב כולו, השוק הדו-גלגלי מראה ירידה. קלה, אבל ברורה. לעומת כל אלו, מראה חטיבת האופנועים של מאיר, יבואנית הונדה בין השאר, צמיחה. נפגשנו עם מנהל החטיבה הדו-גלגלית של החברה, אורן בננו, בכדי לקבל ממנו תמונת מצב על השוק, וגם הסבר לביצועים הבולטים של המותג מול המתרחש בשוק.
מה מונע מהשוק הדו”ג בישראל לצמוח?
“יש מספר גורמים שצריכים להתקיים בכדי שהשוק המקומי יפרוץ. בראש ובראשונה זה שהמדינה תכיר בדו”ג כפתרון חיוני ואפילו הכרחי לבעיית הגודש. ברגע שזה ייקרה הרבה דברים יוכלו להסתדר לטובת השוק. ההכרה הזו חייבת לטפל במיסוי הגבוה ובעלויות הביטוח. החסמים האלו מובילים ליחס לא הגיוני בין מספר הרכבים למספר הדו”ג בישראל. אימוץ תקנות אירופאיות כמו L1E (קטנועים עד 45 קמ”ש) יכול לתרום לקידום הקטנוע כפיתרון בטוח ומפוקח לתנועה עירונית קלה ונקייה. זה נותן גם מענה מסודר לכלי הרכב נטולי הפיקוח (אופניים חשמליים, קורקינטים) המציפים את רחובות הערים”.
וכל הדברים הללו גורמים לירידה שאנחנו רואים השנה?
“הירידה השנה נובעת בעיקר בגלל בעיות מלאים ומגבלות בשרשרת האספקה. כל היצרנים סובלים מזה, אם זה בירידה בהיקפי הייצור או קושי בשינוע סחורות. התנאים המגבילים האלו יימשכו להערכתנו גם ב-2023. מעבר לחוסרים במלאי, המצב הזה מתורגם גם לעלייה במחירי הקנייה של היבואנים”.

למרות שהשוק רושם ירידה של כ-6 אחוזים. בהונדה רשמתם עליה של 60 אחוזים בשנה שעברה ו-50 אחוזים במחצית הראשונה של 2022. איך מנצחים את החסמים והקשיים ומייצרים נתונים כאלו?
” המספרים שלנו הם חלק מעבודה ארוכת טווח. יישום של תוכנית שהצגנו לפני חמש שנים שהמשימה המרכזית שלה היא להוביל את השוק הדו”ג בישראל. במסגרתה אנחנו מטפלים בתחומים שונים – גם פנימיים וגם מול היצרן. נושאים כמו איכות השירות, תפיסת המחיר, צמיחה של הרשת עם סוכנים ונקודות חדשות לצד חידוש מקיף של אלו הקיימות. השקענו הרבה משאבים בנראות מצד אחד ודיוק של המסר השיווקי מאידך. וכמובן, גם מגוון הדגמים שהונדה הציגה, עם קטנועים שמתאימים מאוד לטעם הישראלי, תורמים כאן הרבה. זו תוצאה של עבודה מקיפה מאוד שנעשית כאן לאורך שנים. חלק חשוב מהתמונה, זו פעילות חזקה מול היצרן. במשך הרבה שנים דגמי הקטנועים של הונדה פחות התאימו לשוק הישראלי. באופנועים תמיד הובלנו את השוק, בקטנועים רוב הליין של הונדה התאים מאוד לטעם האירופי ופחות לישראלי. היום להונדה כבר יש קטנועים מושלמים לטעם הישראלי וכמובן ה-XADV שהוא חוד החנית. זה הקטנוע הכי נמכר שלנו”.
איך מתמודדים עם משימות רבות ומורכבות כאלו בזמן קצר יחסית?
“למזלנו במאיר ההון האנושי הוא מאוד איכותי. העובדים אוהבים את החברה. הרבה עובדים וותיקים שהם עמוד השדרה של החברה. אצלנו באגף עושה רושם שזה מודגש אפילו יותר. בכל תחומי העבודה יש אנשים איכותיים שאפשר לסמוך עליהם, כאלו ששותפים לחזון שלנו. יחד עם אלו, צריך לזכור שמאיר זו חברה גדולה ויש לנו את המשאבים והיכולת לצמוח מהר. יש הרבה יחידות שמחפות אחת על השנייה. אחד הדברים שעשינו, זה להגדיל את האתר מסירה, כי להוציא 500 כלים בחודש זה לא להוציא 100 כלים בחודש. גם כאן מדובר על עוד כוח אדם, עוד מקום פיזי, עוד השקעה. יש כאן דחיפה גדולה מאוד מהבעלים שמעריכים את מה שהתחום הדו-גלגלי מביא לחברה ודוחפים אותו הלאה”.

מה ב-XADV הפך אותו להצלחה מהירה ובולטת כל-כך?
“הונדה המציאו כאן קטגוריה. המראה והיכולת מטשטשים את הגבולות בין אופנוע לקטנוע ומושכים רוכבים מכל הסוגים. רוכבי קטנועים, רוכבי אופנועים, מאצלנו וממותגים אחרים. ידענו שיש לנו מוצר מנצח ביד, המטרה הייתה לשדר לקהל את הייחוד של הכלי. בסופו של דבר התעורר באז גדול מאוד סביב הכלי והקהל הבין היטב במה מדובר. נעשתה גם עבודה מול היצרן בכדי למכור אותו כאן במחיר תחרותי. בכלל, כל הליין שלנו מתומחר בצורה נגישה. הונדה זה מותג פרימיום עם ליין רחב מאוד, וכל אחד מהכלים מתומחר בצורה הוגנת מאוד. יש גם כלים שאנחנו זולים בהם משמעותית מול התחרות, ה-XADV הוא דוגמה כזו. השנה אנחנו מדברים כבר על כ-600 יחידות שימסרו ממנו. זה בהחלט סיפור הצלחה מקומי. בסגמנטים אחרים אפשר לראות שאנחנו מובילים את שוק הכביש/שטח ומובילים את סגמנט הספורט. אנחנו במקום שני בקטנועים גדולים, בינוניים ו-125 סמ”ק. סה”כ הונדה מחזיקה נתח שוק של 21 אחוזים והחזון שלנו בסופו של דבר זה להיות המותג המוביל בישראל. כמו שהונדה מובילה את השוק באירופה ובעולם”.
אילו כלים הבאת איתך לעולם הדו”ג מעולם הרכב?
“אני בתפקיד מאמצע 2013 ויכול להגיש שהעולם הדו-גלגלי הוא שונה מתחום הרכב. הוא הרבה יותר מעניין ודינאמי ומעורב בו הרבה רגש. אבל בסופו של דבר את שיטות הניהול אתה מביא איתך, אליו מצטרף עוד ניסיון שנרכש עם הזמן. מתודולוגית השירות שלנו מגיעה מתחום הרכב, גם ממותגי היוקרה של מאיר, והיא הוטמעה בתחום הדו-גלגלי. נושא החלפים לדוגמה, אנחנו החברה עם זמינות המלאי הגבוהה ביותר. אנחנו יודעים לעבוד בקנה מידה גדול, בנינו מרלוג חדשני במסמיה שיודע לנהל מאות אלפי פריטים. הכניסה לתחום הזה לקחה קת זמן, להבין את המטריה. עשיתי גם רישיון לאופנוע זמן קצר לאחר הכניסה לתפקיד, הבנתי שאי אפשר למכור אופנועים בלי לרכוב עליהם. אין כאן קסמים. צריך לעבוד בצורה סדורה לבנות תהליכים ולקיים אותם, לבצע מדידות ולדעת בכל רגע נותן איפה אתה עומד. צריך לדעת לחבר אנשים אל המותג ולרתום אותם בדרך ליעדים המשותפים. כמובן שצריך גם מטרה ברורה וחזון ולחתור להגיע אל אלו”.

מה אתה צופה שיקרה בשוק המקומי ובהונדה בטווח של חמש שנים מהיום?
“השוק חייב לצמוח. אפשר לראות מה קורה בכבישים, הכול פקוק, אין חנייה – המצב בעייתי ואין פיתרון אחר. עוד מעט ייכנסו מיסי הגודש. בסופו של דבר המדינה והקהל יבינו שזו הדרך הנכונה. כך שאני צופה שהשוק יגדל בסופו של דבר. בנוגע אלינו, הונדה כאמור צריכה להוביל את השוק בישראל, להיות מספר 1. כמו שהיא עושה בכל העולם. יש לנו את היכולות לעשות את זה, יש משאבים, יש גיבוי מלא מהבעלים וההנהלה. בשמונה השנים האחרונות עלינו מנתח שוק של 6 אחוזים ל-21 אחוזים. הדרך שלנו ברורה, לשם אנחנו שואפים.