המילה "מדליק" לא מדליקה יותר, כובע מצחייה הפוך יצא מזמן מהאופנה, וויל סמית' כבר בן 52, אבל "הנסיך המדליק מבל אייר" שוב בכותרות. איך זה ייתכן?
בשבוע שעבר התאחדו כוכבי הסדרה כדי לציין 30 שנה לעלייתה, לשחזר חוויות מהצילומים ועל הדרך לקדם את שירות הסטרימינג של HBO (שבו ניתן לצפות במפגש). שש עונותיה זוכות כעת לפופולריות בנטפליקס, ובשנה הבאה יושלם הקאמבק כששירות הסטרימינג של רשת NBC, ששידרה בזמנו את הסדרה, יעלה עיבוד מחודש של סדרת דרמה בשם "בל אייר" בהפקת וויל סמית', אשר מבוססת על עלילת הסיטקום האייקוני - נער ממערב פילדלפיה מסתבך עם בריונים מהשכונה, וכדי להרחיקו מצרות שולחת אותו אמו להתגורר אצל דודתו בשכונת היוקרה בל אייר.
"הנסיך המדליק" היתה יותר מסתם סיטקום. היא גם היתה יותר מעוד סדרה על משפחה שחורה. יש שמשווים אותה לסוס טרויאני שהושתל בפריים טיים והצליח בערמומיות להשתמש בצחוקים ובלגיטימיות הממסדית כדי לדסקס סוגיות שנויות במחלוקת של קבלה, אהבה וגזענות. בשיאה צברה לעצמה עוד ועוד קהל והשפעה, גם ברחבי אירופה ובישראל, והצלחתה נחשבת כגורם משמעותי בהתפשטות הבינלאומית של תרבות ההיפ-הופ לאורך שנות ה-90.

• רץ למיליון: המו"מ של רון שחר עם "הישרדות"
כשהונחתה על המסך, בספטמבר 1990, קיוו מנהלי רשת השידור כי תלך בדרכה של "משפחת קוסבי", שהתקרבה אז לסופה. בניינטיז היו כמה וכמה סיטקומים על חיי משפחות שחורות, שניסו בין הצחוקים גם להתעסק בעוולות גזעניות כאלו או אחרות, עד שלעיתים הרגישו כמו מעבר חד בין קומדיה לטרגדיה. "קוסבי", לדוגמה, דווקא הקפידה להתרחק מהמתיחות הגזעית הזו, בעוד אחרות היו מושפעות מצנזורה על התוכן שרצו להציג.
ולכן "הנסיך המדליק" כל כך טובה, גם במבחן הזמן. בתקופה שבה דמויות שחורות בטלוויזיה עוד הוצגו כעניות או כמפוקפקות, הסדרה הזאת מחקה כל זכר לסטריאוטיפים שכאלו. היא הציגה אותן מתגוררות באחוזות פאר, התבדחה והתאבלה על ההיסטוריה. כבר בפרק הראשון תולה וויל בחדרו בבל אייר פוסטר של מלקולם אקס - דמות אייקונית במאבק זכויות הגזע; ואילו הרגע שבו הוא מתחיל להעריך את דודו ודודתו המליינים זה כשנודע לו כי השתתפו במצעדי המחאה בסלמה ב-1965, כמה פרקים לאחר מכן, וויל ובן דודו קרלטון נעצרים בחשד לגניבה רק כי נתפסו נוהגים במכונית מפוארת. ויש עוד ועוד.

• "האח הגדול" חוזר, ואיתו דרישה נושנה
למרות הצחוקים והבגדים ההזויים והרפרנסים לתרבות הלבנה של התקופה, "הנסיך המדליק" ידעה איך לגעת ברגישות בשלל בעיות שמטרידות עד היום אנשים כהי עור - החל ממעצר שווא בגין פרופיילינג (אפיון גזעי), אלימות משטרתית, הבדלי מעמדות, דייטים בין-גזעיים או אפליה תעסוקתית. עבור רבים מהצופים הללו זו היתה הפעם הראשונה שראו את הצרות היומיומיות שלהם מוצגות כך בטלוויזיה. במקביל לכך לימדה אותם הסדרה גם מוסר, אתיקה וקבלה, ועוד ערכים שלא בטוח כי התחנכו עליהם בבית.
הצעירים הללו כבר בוגרים. חלקם מובילים היום את מחאות Black Lives Matter ברחבי ארה"ב, וממשיכים להיאבק נגד אותן עוולות שהוזכרו בסדרה לפני 30 שנה. שלושה עשורים הם חתיכת תקופה, ונכון שבדיעבד בדיחות על ביל קוסבי לא עומדות במבחן הזמן, וסצנה עם דונלד טראמפ שמחפש בית להשכרה נראית היום קרינג'ית למדי, בערך כמו הבגדים הצבעוניים או בדיחות השומן על משקלו של הדוד פיל; אולם רבות מהבעיות ש"הנסיך המדליק" נגעה בהן אז עדיין רלוונטיות כיום. ויותר ממה שזה אומר על הסדרה, זה בעיקר אומר הרבה עלינו כחברה.
"הנסיך המדליק מבל אייר" (כל הפרקים), נטפליקס
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו