ההחלטה שלא לאפשר מכירת כרטיסי טיסה בתקופת הסגר גרמה לחברות התעופה לנזקים כבדים, זאת למרות שבפועל יש להן אישור לטוס, כמו גם לנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה לפני תחילת הסגר.
המצב חמור כל כך, שישנו חשש כי בקרוב מישראל ייצאו "טיסות רפאים" – כלומר, טיסות ריקות לחלוטין או כמעט לגמרי. המצב הזה יכול להיווצר בשל העובדה שתקופת משבר הקורונה מאופיינת בלא מעט חוסר ודאות, ובעקבות כך רוב הישראלים הזמינו טיסות בעיקר לתאריכים קרובים, זאת מכיוון שהמדינות אליהם הם טסים עשויות לשנות את המדיניות שלהן מעת לעת.
בעקבות כך, כמעט ואין הזמנות מראש לתקופה שלאחר סוכות, מה שיוביל לטיסות ריקות או עם מעט מאוד נוסעים ביציאה מישראל, ולטיסות מלאות יותר בחזרה ארצה – והכל על חשבון חברות התעופה. לדוגמה, בישראייר ישנם 12 אלף מושבים בטיסות לתקופה הקרובה, מתוכם נמכרו רק כ-6,000. בשל כך, החברה עתרה לבג"ץ בנושא, אך זו נדחתה מסיבות טכניות. ישראייר מתכוונת להגיש מחדש את העתירה.
בשיחה שמנכ"ל חברת התעופה, אורי סירקיס, קיים עם "ישראל היום", הוא התייחס למצב שמסעיר את הענף: "אפילו ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור מצודדת בעמדה שלנו. המטוס הוא הקפסולה הכי בטוחה – אנשים יוצאים מביתם ברכבם, עברו בדיקה וקיבלו תוצאה שלילית לנגיף, עוברים בנתב"ג תעופה, שהוא אזור מפוקח, וגם במטוס כולם עברו בדיקות קורונה וכולם עוטים מסכות".
לדברי סירקיס, הסטטיסטיקה בנמל התעופה בן גוריון מציגה כי בכל יום חוזרים ממדינות "ירוקות" בין נוסע אחד לשניים. "זה מספר נמוך ביותר שמסביר עד כמה זה בטוח. למרות שנמכרו רק חצי מהכרטיסים לטיסות שבין ה-4 ל-10 באוקטובר, נקיים את הטיסות כי יש לנו מחויבות לכך, אבל נפסיד כסף. האיסור הזה גורם לנו נזק של למעלה משני מיליון דולר", אמר.
אתמול (רביעי) עברו בנתב"ג כ-4,000 נוסעים, מספר גבוה יחסית לתקופת הקורונה, אך המספרים צפויים לרדת בימים הקרובים. מי שיטוס בתקופת הסגר אף יצטרך לחתום על מסמך שבו הוא מצהיר כי רכש את הכרטיס לפני תחילת הסגר. שרת התחבורה מירי רגב אף הגיעה אתמול לנמל התעופה כדי לוודא שהאכיפה אכן מתבצעת במקום.
גם אל על וארקיע, שחוזרות לפעילות לאחר כמה חודשי הפסקה, נפגעות מההחלטה – אך הן לא יכולות למכור כרטיסי טיסה. אתמול יצאה לאתונה שביוון טיסת הנוסעים הראשונה של החברה מזה ארבעה חודשים, שהתעכבה בכמעט חמש שעות בעקבות תקלה טכנית שגרמה להחלפת המטוס. בענף התעופה חוששים שחברות תעופה זרות יפסיקו את פעילותן בארץ בעקבות האיסור על מכירת הכרטיסים.
בין הנפגעים הגדולים מההחלטה נמצאים סוכני הנסיעות שלא יכולים להמשיך לעבוד ולשווק חופשות. בהתאחדות משרדי הנסיעות תוקפים בחריפות את המתווה: "הענף הצליח בשארית כוחות להרים מעט את ראשו בפעילות מינימלית לעונת החגים, והמדינה, ללא שום הצדקה אפידמיולוגית, גנזה את מעט התקווה והסיכוי להתאוששות בשם 'שוויוניות'. זו אינה שוויוניות, זו אפליה", טוען קובי קרני, יו"ר ההתאחדות.
עו"ד דוד שפרכר, מומחה התעופה, התייחס גם הוא לאיסור, ואמר כי החלטת הממשלה היא שערורייתית ונוגדת את עקרונות חופש התנועה וכבוד האדם וחירותו. "ההחלטה עומדת בניגוד מוחלט למספר רב של טקסטים בינלאומיים כמו הצהרת זכויות האדם של האו"ם וגם רוח אמנת התעופה שישראל חתמה עליה. על פי הטקסטים האלה, אין לשלול את חירותו של אדם, דבר שהוא ערך עליון", אמר שפרכר.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המתווה המסדיר את פעילות ענף התעופה בזמן הסגר מאוזן ומידתי, שומר על הרציפות התפקודית של ענף התעופה ואינו פוגע במי שרכש כרטיסי טיסה לחו"ל טרם ההסדר. כמו כן, הוא מתיר כניסת ישראלים ארצה ללא הגבלה, בהתאם לכללים שנקבעו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו