צילום: דורון פרסאוד // אהרון לפידות מאולפן "ישראל היום"

תקלה טכנית או טעות אנוש?

הטייסים לא דיווחו על תקלה לפני התרסקות המסוק הקטלנית אמש • הפרשן לענייני תעופה אהרון לפידות מסביר

בהתרסקות מסוק קטלנית הלילה בכביש 3 שבדרום הארץ נהרגו שני טייסים של חיל האוויר. פרשננו לענייני תעופה וסגן העורך של "ישראל היום" אהרון לפידות שופך אור על התאונה הטרגית.

צילום: דורון פרסאוד, צילומי ארכיון: פז בר, דובר צה"ל, מגישה: דניאל רוט

התאונה טרם נחקרה. שרידי המסוק נמצאו רק לפני שעות אחדות ויש להשאיר את הזמן לצוות תחקור התאונות בכדי לוודא מה באמת קרה שם. אבל, ישנם כמה סימנים בשטח שמעוררים סימני שאלה.

המטוס נמצא בחלקים גדולים, פירוש הדבר שהתאונה ארעה לא מגובה רב מאד ולא במהירות גבוהה מאד. אחרת, אם הפגיעה בקרקע הייתה באנרגיה גבוהה, מגובה רב ובמהירות רבה, סביר להניח שהחלקים היו יותר קטנים והיו מתפזרים על פני שטח גדול יותר.

הדבר החשוב לחקירת התאונה זה העובדה שהטייסים לא דיווחו בקשר על תקלות. זאת אומרת, או שהתאונה תפסה אותם בהפתעה מוחלטת או שהקטלניות של התקלה שגרמה לתאונה הייתה כזאת, שפשוט ניתקה את כל אמצעי הקשר של המסוק ולא אפשרה להם לתקשר.

בתאונות קודמות, גם אם הייתה שנייה וחצי בין גילוי התאונה לבין ההתרסקות על הקרקע, הטייסים הספיקו לדווח עליה בקשר. בתאונה בקיבוץ גניגר ב-2008, שגם שם התרסק מסוק קוברה, הטייסים כן הספיקו לדווח על התקלה.

מסוק הקוברה, שנקרא גם מסוק הצפע, נבנה כלקח ממלחמת וייטנאם. מדובר במסוק קרב קשוח, שהשתתף מאז מלחמת לבנון הראשונה בכל המבצעים. המסוק מאד מתאים לסוג הפעילות המבצעית שמנהל כיום חיל האוויר בעזה, בלבנון ובמקומות אחרים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...