עשרות אלפי ישראלים משתוקקים לצאת לחו"ל, ענף התיירות משווע להכנסות, ואם לשפוט על פי הניסיון של רבות ממדינות העולם המערבי - אין בעיה ממשית לפתוח את הגבולות אם קיים מערך בדיקות אפקטיבי בכניסה למדינה. אבל נכון להיום, ישראל נשארת מאחור.
הסיבה: התנגדות של משרד הבריאות. לפני כחודשיים הגיעו לנתב"ג שניים מבכירי המשרד, פרופ' סיגל סדצקי ופרופ' איתמר גרוטו, כדי לבחון את התנהלות השער הראשי למדינת ישראל. השניים בחנו את עניין הקמת מעבדת בדיקות בנמל התעופה, אך במשרד פסלו את האפשרות בשתי טענות: האחת - מחסור בבדיקות קורונה בתקופה שבה נערך הסיור; והשנייה - חשש שעובדי המעבדות מטעם המדינה ילכו לעבוד במעבדות הפרטיות שבהן יקבלו תשלום גבוה יותר.
בינתיים, באיסלנד, בדובאי ובמדינות מתקדמות נוספות אימצו מודל של בדיקות כפולות. איך הוא עובד? נוסע עובר בדיקה במדינת המוצא 72 שעות לפני ההמראה. אם היא שלילית, הוא ממריא עימה למדינת היעד ובה, מייד עם הנחיתה, עורך עוד בדיקה ונשלח לבית מלון לכמה שעות, שלאחריהן הוא מקבל תשובה לטלפון הנייד. אם גם התוצאה הזאת שלילית, הנוסע חופשי לצאת לטייל במדינה. שתי תוצאות בדיקה שליליות בטווח של כמה ימים מאפשרות שקט לרוב מדינות העולם.
בארץ, כאמור, הנושא תקוע. "העולם מתיישר לפי סטנדרט של בדיקות קורונה: בדיקה לפני ההמראה, בדיקה אחרי הנחיתה, וכך, בבדיקות כפולות, אפשר לדעת בסיכויים גבוהים מאוד שהתייר לא נושא את הנגיף", מספר אלון קצף, נשיא "דיוויד שילד", אחת החברות הפרטיות שהציעו להקים את המעבדה בנתב"ג, "באיסטנבול הקימו מערך שיכול לערוך 40 אלף בדיקות במכה, ובתאילנד צפויים לפתוח את המדינה בקרוב למי שיגיע מוכן בתהליך כזה. במתווה הזה, גם אזרחי מדינות שבהן יש שיעורי הדבקה גבוהים לא יהיו תלויים במצב המדינה אם הם בריאים, ויוכלו להגיע כמעט לכל מקום בעולם. תהליך כזה של בדיקות יעלה לנוסע כ־200 דולרים".
לדברי קצף, "יש לא מעט פיתוחים של בדיקות בנשיפה, וכשהן יהיו מוכנות, זה יהיה הרבה יותר זול, מהיר ופשוט, אבל עד אז אנחנו חייבים להתיישר לפי מה שקורה בעולם. אנחנו כבר בפיגור". לפי נתוני משרד הבריאות, בשבועיים האחרונים נכנסו לישראל 13 אלף נוסעים - כולם עולים או אזרחים ישראלים - רק ארבעה מהם היו חולי קורונה.
בכירים בענף התעופה מצטרפים לטענות. "במשרד הבריאות לא באמת סופרים את הענף הזה", אומרים הבכירים, "200 אלף משפחות מתפרנסות ממנו והן חייבות פתרון. למה כל העולם מתיישר לפי נושא הבדיקות הכפולות ואנחנו לא יכולים? מה הסכנה שיגיע לפה תייר שהוכח שהוא בריא?"
"סגירת שמי ישראל היא בעיה פרנסתית נוראה שפוגעת במאות אלפי ישראלים בכמה מעגלים מאוד רחבים", אומר ח"כ נפתלי בנט, "ישראל היא אי, אין לה חיבור יבשתי לאף מדינה בעולם ואנחנו תלויים בזה. אנחנו לא יכולים להיות סגורים לכל כך הרבה זמן". לדבריו, התייעץ בשבועות האחרונים עם מומחים בארץ ובעולם וגיבש עימם מתווה לטיסות לישראל ומישראל. לפי המתווה, כשישראל תהיה "אדומה", הנוסעים יעברו בדיקת קורונה 72 שעות לפני ההמראה, יעברו אחת נוספת בנתב"ג או ברמון, ולאחר שתי תוצאות שליליות יוכלו להמריא. כשינחתו ביעד, יעברו את הבדיקה הנוספת לפי דרישות המדינה, וכך בעצם יוכלו להיות בטוחים שאינם נושאים את הנגיף.

בתקופות שמדינת ישראל תהיה ירוקה, יוכלו הנוסעים לטוס ללא צורך בבדיקות אלא לפי הדרישות של כל מדינה שאליה יטוסו. אשר לנוסעים הנכנסים, אמר בנט: "לא הגיוני שכל מי שנוחת בישראל מחויב בשבועיים בידוד. מצחיק שאנחנו מדינה אדומה שדורשת מאזרחי מדינות ירוקות בידוד. אנחנו צריכים לקבל אזרחים ממדינות ירוקות בלי סגר".
במשרד הבריאות עדיין מתעקשים על עמדתם. לדברי ד"ר אשי שלמון, הממונה על היחסים הבינלאומיים במשרד, ישראל אינה מאפשרת הקמת מערך בדיקות בנתב"ג כי "מדובר במשאב לאומי, והמצב בישראל לא טוב מבחינת התחלואה.
השמיים לא ייפתחו לפחות עד ספטמבר, ואנחנו יותר קרובים לסגר. אנחנו צריכים קודם להשתלט על מה שקורה בארץ ואז לפתוח את השמיים באופן מבוקר. אני לא שולל הקמה של מערכת בדיקות בעתיד בכל הנושא של נסיעות לחו"ל.
אפשר גם להשתמש במערכת של מיי הריטג', פשוט להסיע את הבדיקות רבע שעה. אבל חייבים להבין שהקמה של מערכות כאלה תתחרה במערכות המדינה שמנסות להשתלט על הנגיף והדבר יכול לפגוע בהתמודדות עם הקורונה. אנחנו בהחלט בוחנים ובודקים את האפשרויות ומקווים שהעקומה תתיישר בקרוב ונוכל לגבש פתרון לפתיחת השמיים".