החיים דינמיים, ואיתם גם אנחנו - משתנים, מתאימים את עצמנו למצבים החדשים, לצרכים החדשים ולדרך שבה אנחנו בוחרים להתקדם. היציאה לפנסיה מסמלת תקופה חדשה בחיינו, תקופה שלה אנחנו מצפים במשך כמעט יובל שנים של מחויבויות גדולות, של עבודה, זוגיות, גידול ילדים, רכישת בית ועוד, וגם אל התקופה הזו אנחנו צריכים להיערך בהתאם.
התקופה הזו מסמלת עתיד חדש של הגשמת חלומות ושאיפות, אך לעתים אנחנו מגלים שעל מנת להגשים אותם אנחנו צריכים לשנות ולהשתנות ולהגדיר את עצמנו מחדש, בדיוק כמו כל מותג שאנחנו מכירים, גשמי או אנושי.
בעולם העסקי מותגים מתנהגים כמו אורגניזם, אשר על מנת לשרוד ולשגשג הוא נדרש להתפתח ולהשתנות ולהתאים את עצמו לסביבה הדינמית שבה הוא פועל. השינויים שעוברים על המותג לעתים נכפים עליו ולעתים נעשים מתוך יוזמה עצמית, אם בגלל שינויים בתרבות הצריכה, התחרות או קהל היעד, ואם מפני שהמוצר בבסיס המותג כבר לא עדכני ולא עונה על הצרכים של העידן החדש.
גם אנשים הם מותגים, כך גם כל אחת ואחד מכם, בדיוק כמו כל מותג גשמי. תהליך של מיתוג אישי הפך לטרנדי ומייצג שם קוד למעטפת שאותה בוחר להציג את עצמו כל אדם, אם בעבודה, אם בזוגיות או בכל מפגש מול אנשים אחרים, אפילו בתור לקניות בסופר. ובדיוק כמו כל מותג “גשמי”, גם לאדם, שהוא מותג, יש סט הכולל מהות, זהות, ערכים ותפיסות, העטופים בטון וסטייל שהמותג משדר החוצה. כדי להיות מותג מצליח, כבר לא מספיק להיות רק טוב במה שאתה עושה, חשוב גם שיכירו בך, ידברו עליך ויחשקו בך.
כאשר אנחנו מגיעים לגיל הפרישה, אנחנו עלולים לגלות שהמותג שהיינו כבר לא בהכרח רלוונטי ונחוץ כפי שהיה. זה הזמן שבו האדם שאני, הזהות העצמית שעוצבה במשך כל אותן שנים מאז הלידה, דרך כל אבני הדרך של החיים - לימודים, נערות, צבא, החיים הבוגרים, שלבי ההגשמה העצמית והמקצועית ועוד - מתמודדת מול עידן חדש שבו מבנה האישיות, הרקע והיכולות שצברנו לא בהכרח רלוונטיים, שכן האתגרים שעומדים מולנו כעת חדשים לגמרי. התקופה החדשה שונה מכל מה שעשינו בעשורים האחרונים. כעת אנחנו פנויים להכיר חברויות חדשות, לתרום לקהילה, לבלות עם הנכדים ולעסוק בתחביבים חדשים וישנים, לצד היותנו עסוקים בהתמודדויות חדשות שמזמן לנו הגיל, לטוב ולרע.
אדם שרוצה להפוך למותג צריך בראש ובראשונה לשדר מומחיות בתחום שאותו הוא רוצה לנכס לעצמו, וזאת בהתאם למטרות וליעדים שאותם הוא מסמן - תחביבים, זוגיות, מפגשים חברתיים, תעסוקה וכו’. כדי להיות מותג נחשק, צריך להיות ה-מומחה לטיולים בחו”ל, להיות ה-מומחה לקולינריה ולמסעדות, להיות ה-מומחה לשחמט או שש-בש, או ה-מומחה לסריגה וגידול ירקות בערוגת הגינה.
וכדי להתמודד, אנחנו כמותג, צריכים להשתנות ולהתאים את עצמנו לסיטואציה החדשה, וב”להשתנות” הכוונה היא לא לשינויים בסדר גודל שיגרום לנמר להפוך חברבורותיו, לאובמה להתנהג כמו טראמפ או לאריה דרעי לתמוך ביאיר לפיד, אלא יותר בהתאמות לאורח החיים החדש.
סט הערכים והיכולות שהפכו אותנו למי שאנחנו, ובעיקר הניסיון שצברנו, יעזרו לנו להבין מה צריך לשדר המותג החדש שהיינו אנחנו. כמותג ותיק אתם יודעים אילו יכולות ויתרונות אתם יכולים לשמר, ומאילו גינונים, תפיסות וערכים שאומצו לאורך השנים אפשר להשתחרר.
צריך לאזור עוצמה כדי להשאיר מאחור את המותג שהיית ולהתחיל לבנות מחדש את המותג שתהיה, אבל אין ספק שהתהליך, וכמובן התוצאה, שווים את המאמץ. גיל הזהב מאפשר להתחיל תקופה חדשה, עתיד חדש, רצונות, חלומות ושאיפות, שכדי לממש אותם בצורה הטובה ביותר, ה”אני” הקיים צריך לפנות מקומו ל”אני” המעודכן. וזה בסדר, את ההישגים שצברתם בעברכם כמותג בעל מוניטין אף אחד לא ייקח, וגם לא את אלו שתצברו כמותג חדש ועדכני מעתה והלאה.
בשיתוף "מחלקת מוספים מיוחדים"