הדוקו על ענבל אור הוא לא פחות ממחדל מוסרי

במשך 140 דקות נדרש הצופה לרחם על מי שלא מסוגלת לחוש אמפתיה בעצמה ולשכוח מאחריותה של יזמית הנדל"ן תוך האשמת כל העולם ואחותו בכשליה • מישהו צריך לתת דין וחשבון על הסרט המופרך והמפנק הזה, וזה לא ענבל אור

צילום: מסך // הטראש ניצח את ההיגיון הסביר. מתוך "עלייתה ונפילתה של ענבל אור"

מי צריך דווקא עכשיו סרט מפרגן על ענבל אור? לכאורה יש רק אדם אחד כזה: יזמית הנדל"ן עצמה. אף על פי כן, קיבלנו אתמול (ראשון) סרט כזה, שמתרגם למסך את כתב ההגנה של ענבל אור במשפטה שהחל בחודש נובמבר. אז מה הגברת מנסה למכור לנו הפעם?

חמלה. "עלייתה ונפילתה של ענבל אור" נועד לגרום לצופיו לחוש כלפיה חמלה, ואולי לטעות ולהניח כי היא הקורבן היחיד בסיפור. סרטה של הבמאית המנוסה נילי טל מסכם את זינוקה המטאורי לצמרת ואת ההתרסקות שאחריה, לא חוסך ברגעי השפל ומסביר בפשטות את השתלשלות הפרשה.

כפי שמוסבר בסרט, מצבה הנפשי מעורער והוא בא לידי ביטוי בסרטונים הזויים שפזורים לצד הראיונות, וגם בצילומים מבוימים. למשל סצנת קריוקי מביכה, שאמורה לשחזר רגע מנעוריה, או נסיעה סתמית באוטובוס, שמשקפת את בדידותה והתרסקותה הכלכלית, אבל גם את הקלות שבה אור התמסרה לבמאית.

הטראש ניצח את ההיגיון הסביר // צילום סמך
הטראש ניצח את ההיגיון הסביר // צילום סמך

אור מבקשת חמלה, אך מתקשה להראות חמלה כלפי אחרים, וגם כשהיא מנסה זה יוצא לה עקום. למשל, כשהיא נזכרת בילדותה, ומספרת כיצד היתה מוכרת אנציקלופדיות מדלת לדלת ואיך סגרה מכירה בבתים שהציגו בפניה את המקרר הריק שלהם. "כמה הייתי בוכה. מסכנים, אין להם מה לאכול. בורא עולם, תשלח להם. ואיך אני מוכרת להם אנציקלופדיות?". חבל שאיש לא חשב לשלוח לצופי הסרט שקיות הקאה כדי לאפשר נוחות בחוויית הצפייה.

אשמה. הסרט שנמשך 140 דקות יכול לגרום לצופיו חוסר נוחות. היוצרת מציגה סיפור מעוות, בוחרת צד בצורה מוחלטת ומתבלת עם סצנות שבהן הדמות הראשית לא נראית בקו הבריאות. המרואיינים הם עיתונאים, עורכי דין, רוכשי דירות מבסוטים ("כל בוקר כשאנחנו קמים - אומרים תודה שהכרנו את ענבל אור"), חוקר מס הכנסה שטוען "מצאתי שניסו לחסל אותה עסקית", וכמובן אמא אור שמקוננת מה עשו לבת שלה. מאות הקורבנות מיוצגים במעומעם, לרוב באמצעות עורכי דין יבשושיים.

להזכירכם, אור מואשמת בהעלמת מסים בגובה 11.5 מיליון שקלים מעסקאותיה, בביצוע עבירות מרמה כלפי לקוחות, וגם ברכישת ביגוד, תיקים ותכשיטים ב-900 אלף שקלים שנרשמו באופן כוזב בספרי החברה. ומי אשם בכל זה? רשויות המס, עורכי הדין, אדווה דדון, הבנקים, רוני מאנה, התקשורת, מפרק החברות, הפטריארכיה ואחרים. ברדק שלטענתה נוצר בגלל מזל רע, התנכלויות אישיות ומגוון אנשים שעקצו אותה.

עקיצה. "עלייתה ונפילתה" הוא הונאה אחת גדולה, קצת כמו הגיבורה שלו. יצירה עקומה, לא מוסרית, שמתפרסמת בשלב מוקדם של המשפט ועלולה להשפיע עליו בעקיפין. הסרט אמור לעזור לענבל אור בחשיפת האמת שלה, ולכן מקפיד לשמור עליה מכל משמר. סרט תדמית ללכת איתו לשופט.

סצנות מביכות מנסות להציג את אור כקורבן // צילום מסך
סצנות מביכות מנסות להציג את אור כקורבן // צילום מסך

באופן מרגיז בחרה הבמאית לצעוד יד ביד עם תיאוריות ההונאה של הדמות הראשית, והיא מתדלקת אותן ומנסה להראות שנעשה עוול לענבל אור. וזאת בוכה, מתמרמרת, מתלוננת, מאשימה, תוקפת, שולפת קלסרים וממשיכה לשחק את המשחק. התנצלות וחרטה לא כלולות בעסקה.

מי שצופים בסרט יכולים לשכוח כי אור עדיין חייבת כספים לאנשים. לפיכך העובדה ש-yes העניקו תקציב ופלטפורמה לזוועה הזאת, ואף פיצלו אותה לשני חלקים שמשודרים יום אחרי יום (הערב ישודר הפרק השני), היא לא פחות ממחדל מוסרי שבו הטראש ניצח את ההיגיון הסביר. עכשיו כבר לא ברור מי עוקץ את מי, ומי לכאורה שרלטן מניפולטיבי גדול יותר - ענבל אור או הסרט שמתיימר להציג אותה כקורבן הכי גדול במדינה?

עלייתה ונפילתה של ענבל אור, yes דוקו, 21:00

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר