זה אולי נזרק לאוויר בלא מעט תחומים, אבל העשור האחרון היה לא פחות ממהפכני בכל הקשור לעולם התעופה בעולם בכלל ובישראל בפרט.
מטוסים חדישים וחסכוניים נכנסו לחיינו, מערכות בידור מתקדמות עם כמות תכנים עצומה שיכולה להעביר שעות ארוכות בכיף ואפילו ארוחות שף מפנקות של השפים המובילים בעולם.
מנגד, חלק משמעותי שפרץ לחיי הישראלים הן גם חברות הלואו־קוסט שצמצמו מרווחים, הורידו את כמויות הכבודה וגררו אחריהן גם את החברות הגדולות. חלק מהמטוסים אפילו הפכו למעין זירות מכירות שבהן מנסות חברות התעופה להרוויח עוד כמה גרושים עם הצעות שעד השנים האחרונות לא דמיינו שנראה, והכל כדי להגיע ליעד בזול, זול מאוד.
הגורם המשמעותי ביותר לשינוי הגדול בישראל הוא כמובן כל נושא השמיים הפתוחים. בעקבות המהפכה הצרכנית, מגוון חברות התעופה הפועל נכון להיום בישראל, גדל בכ־50% לעומת ההיצע לפני שנת 2013, השנה שבה החלה המדיניות להיות מיושמת. רפורמת השמיים הפתוחים גרמה להורדת מחירים של 50%-30% במחירי הטיסות מישראל עם עלייה של 66% בתנועת הנוסעים בישראל, כך על פי נתוני רשות שדות התעופה.
"העשור האחרון בלט בעיקר במעבר מתיירות מסורתית לתיירות דיגיטלית, הן מצד הצרכנים והן מצד חברות התיירות. אם בעבר הישראלים העדיפו לרכוש חבילות נופש סגורות הכוללות טיסה ומלון שנקבעו מראש, בסוף העשור התיירים הישראלים כבר מעדיפים להרכיב בעצמם את חבילת הנופש שלהם, לא כחבילה סגורה אלא כחבילה גמישה שבמסגרתה הטיסה והמלון ניתנים לשינוי", מסבירה שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל השיווק באשת טורס. "במקביל, חברות התיירות הישראליות הרימו אף הן את הכפפה ומציעות חבילות בהרכבה אישית במחירים תחרותיים ובהליך הזמנה פשוט, והכל בכפיפות לחוק הגנת הצרכן. במהלך השנה הקרובה נמשיך ונראה כיצד חבילות התיירות ה"סטנדרטיות" מעוצבות מחדש כחבילות תיירות גמישות, ומצד שני נחזה בעלייה בביקוש למוצרי תיירות מורכבים המציעים ערך מוסף לתייר".
בקרוב, מנועי החיפוש ואתרי התיירות ילמדו להכיר אותנו ויציעו לנו את החופשות שבהן אנחנו מעוניינים לפי עונות השנה, טווחי מחירים, סוגי החופשה ועוד. כהן עורקבי מוסיפה כי "במקביל להתפתחותן הטכנולוגית של מערכות מחשוב מבוססות בינה מלאכותית, יותר ויותר חברות וגורמים עסקיים בתחום התיירות יאמצו את השימוש בכלי רב־עוצמה זה על מנת לחזות את אופן התנהלות הלקוחות בצורה מדויקת מאי פעם בעבר".
לדבריו של רונן קרסו סמנכ"ל איסתא, העשור השני של שנות האלפיים (2019-2010) היה עשור נפלא לתיירות היוצאת. בשנת 2009 יצאו מהארץ 4 מיליון ישראלים; השנה, עשור אחרי, יצאו בשנת 2019 יותר מ־8.5 מיליון ישראלים (גידול של יותר מ־100%). הסיבה העיקרית לעשור הנהדר היתה כמובן מדיניות השמיים הפתוחים שהורידה את מחירי הטיסות והנופשונים בשיעורים חדים של עד 40%. היצע המושבים מישראל גדל באופן חד והביא לעלייה בביקושים, מה שהביא להוזלה ניכרת של המושבים.
קרסו מוסיף ומסביר כי "בעשור הבא הכל יהיה יותר פשוט ומהיר. היכולות הטכנולוגיות של האנשים גדלו ולפי ההערכות, בעשור זה לא יהיו עוד דרכונים. אותו דרכון מוכר יפנה מקומו לאמצעים ביומטריים לזיהוי פנים שיוכלו לזרז את תהליך הבדיקה ולעבד נתונים במהירות, התורים הארוכים שאנחנו מכירים אמורים להצטמצם ואפילו להיעלם".
ומה בנוגע לכבודה?
אחד השינויים הבולטים ביותר בעשור האחרון בהרגלי הנסיעה של הישראלים הוא ביחס לכבודה. טיסות הלואו־קוסט שחינכו את השוק להזמנה מוקדמת, הרגילו את הישראלים לטוס עם מעט ציוד ולשלם פחות. אמנם השינוי הזה תקף בעיקר לטיסות לואו־קוסט לאירופה ולא לטיסות ארוכות טווח, אך השינוי מחלחל לכל רוחב התעשייה.