מטוס בואינג 737 // צילום: איי.פי // מטוס בואינג 737 // צילום: איי.פי

ירידה חדה בהזמנות מטוסי בואניג

בעקבות הקרקוע: איירבוס מוביל על בואינג • לראשונה יש יותר הזמנות למטוסי איירבוס A320 לעומת הזמנות למטוסי 737

משבר האמינות של בואינג 737 מקס פוגע בבטן הרכה שלה - הזמנות העתידיות. לראשונה יש היום יותר הזמנות למטוס איירבוס A320 לעומת הזמנות למטוסי 737. מספר ההזמנות הגיע השבוע ל-15,193 מטוסים, לעומת 15,136 הזמנות של 737. 

לקפיצה של איירבוס למקום הראשון הביאה הזמנת הענק של IndiGo ההודית, שהזמינה 300 מטוסים. הפער לטובת איירבוס הוא אמנם קטן, אבל הוא מצביע על מגמה, שבגלל המשבר של בואינג נראה שתימשך גם לתוך שנת 2020. 

בשנה שעברה בתקופה זו הפער במספר ההזמנות היה 400 מטוסים לטובת בואינג. היום נמצאים בשירות חברות התעופה 7,251 מטוסי איירבוס A320 לעומת 6,757  מטוסי בואינג 737. בסך הכל נמסרו לחברות התעופה עד היום 10,563 מטוסי בואינג 737 לדורותיהם, לעומת 9,086 מטוסים ממשפחת A320 של איירבוס. בחודש אוקטובר מסרה בואינג שמונה מטוסים, לעומת 59 שמסרה איירבוס. עד אוקטובר נרשמו בחברת בואינג רק 36 הזמנות למטוס 737 מקס, זאת על רקע הקרקוע העולמי של המטוס. 

אתמול הודיעה חברת יונייטד כי היא דוחה את החזרת 14 מטוסי בואינג 737 מקס לשירות עד 4 במרץ. הדחייה מינואר למרץ תגרום לביטולן של 93 טיסות ביום, ובסך הכל כ-3,500 טיסות נוספות שיבוטלו. הצהרה דומה השמיעה גם חברת סאות'ווסט. חברות נוספות ממתינות לאישור המחודש של רשות התעופה לפני שיבוץ המטוס בלוח הטיסות כבר מינואר. בשלב זה הודיעה בואינג על קבלת אישור הרשויות בסוף דצמבר.

המגמה של המעבר מבואינג לאיירבוס עלול להיות עם השלכות לטווח ארוך. רוב חברות התעופה מחזיקות דגם אחד של מטוס לטיסות קצרות או ארוכות, כדי להקטין את הוצאות התפעול. המשבר של בואינג עלול לגרום לחברות תעופה להחליף ציים שלמים של מטוסים לציים של איירבוס.

ממשל ארצות הברית ינסה ללחוץ על חברות תעופה, בעיקר לאומיות, להעדיף את התוצרת האמריקנית, אך לחברות התעופה יש היום בעיה נוספת, של צוותי אוויר שמעדיפים שלא לעלות על מטוסי 737 מקס לפני שיוודאו את הבטיחות המירבית שלהם מעל לכל ספק. 

בעיה זו עלולה לגרום לחברות לעבור לאיירבוס, אולם המעבר איננו פשוט. הוא מחייב הכשרה של טייסים, של מכונאים, הצטיידות בחלקי חילוף ומערך תמיכה מקיף. אל על, למשל, התחבטה כמה פעמים לגבי האפשרות להזמין מטוסי איירבוס, אולם השיקול הכלכלי הכריע וגם היא בין החברות הרבות שבחרו להיצמד רק למטוסי בואינג. לאיירבוס יש כמה הצלחות בחברות לואו קוסט עם סידרת 320 היעילה, בעיקר של A320neo, שהחל להימכר כחצי שנה לפני 737 מקס, וצבר אלף מסירות לפני המסירה הראשונה של דגם מקס. הוותק של מטוסי A320neo והמוניטין הגבוה של מטוס ללא תקלות עשויים להכריע כאן את הכף.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...