"מעולם לא ראיתי דבר כזה", כך סיכמה שירה מרקוביץ' מרעננה את תחושותיה בעקבות התקלה היום (שני) במערכת מיון המזוודות בנמל התעופה בן-גוריון.
שירה, שהגיעה לטיסה לבירת רומניה בוקרשט, הוסיפה בצער: "המזוודות לא באות איתנו". דרך ההתמודדות שבה בחרו נוסעים רבים היא קניית תיקי יד. "העברנו את הדברים לשם", המשיכה מרקוביץ', "כי הבנו שהמזוודות הגדולות נשארות בשדה, בתקווה שיגיעו עוד יומיים-שלושה". החופשה של שירה ומשפחתה היא בת שבוע, ו"סביר להניח שכשנחזור הביתה הן עוד יהיו כאן".
התקלה במערכת מיון המזוודות בטרמינל 3 השפיעה קשות על הטיסות בנתב"ג, והאפשרות שעמדה בפני כ-19 אלף הנוסעים היא לעלות לטיסתם ללא מזוודות. היום שלאחר צום ט' באב נחשב לעמוס בשדה, אך משום שמדובר ביום שני העומס באופן יחסי אינו גדול. עם זאת, הטיסות הסדירות למרחקים ארוכים, כמו למשל טיסת דלתא לניו יורק, הושפעו קשות מהתקלה. מנגד, הנופשים שיצאו מטרמינל 1, שממנו ממריאות טיסות חסך (לואו-קוסט) בלבד, נהנו משירותי כבודה ללא תקלות.
בניסיון למנוע מהומה רבתי בטרמינל 3, ביקשו אנשי הנמל במערכת הכריזה להתאזר בסבלנות - אך ללא הועיל. "אני עם שלושה ילדים קטנים, בדרך לנופש ביוון, ועכשיו אהיה תקועה בלי מזוודות ובלי כל הדברים שלהם", סיפרה בדכדוך אם צעירה מפתח תקווה.
מיכל אלחדיף מתל אביב, שהגיעה ללוות את בתה שטסה לניו יורק, הוסיפה: "אנחנו באים מתל אביב ושמענו על התקלה עוד בבית. לכן העברנו את הכל לטרולי קטן, כדי שאפשר יהיה לעלות בלי מזוודה. אצלנו זו טיסה ישירה, אבל הבעיה היא בעיקר אצל אלה שבאו לטיסות עם קונקשן. אז זה באמת סיפור".
את ההחלטה להמריא ללא המזוודות קיבלו בעיקר חברות התעופה המפעילות כמה טיסות ביום לאותו יעד. אנשי הביטחון הקיפו את המזוודות שנותרו בשדה, עד שאלה נלקחו אחר כבוד לאזור ההטענה של מטענים חריגים, שם המתינו להפעלת המסוע מחדש.
המזוודות יוצאות בטיסות העוקבות // צילום: משה שי
מערכת השינוע של המזוודות בנתב"ג ששבתה הותקנה בשנת 2014, ובשנת 2017 הייתה בה תקלה דומה שבגללה נעצרה אז כל הפעילות. הפעם הפעילה רשות שדות התעופה מערך מיון חלופי, אך זה לא הצליח להתגבר על העומס. התקלה הסתיימה לקראת השעה 12:00 ועובדי מיון המזוודות הצליחו לסגור את הפער בתוך כמה שעות. המזוודות שנותרו מאחור הועברו לטיסות עוקבות, כדי להביאן ליעד ומשם לידי בעליהן.
בתוך כך, חברות הביטוח פספורטכארד, הפניקס וכלל הודיעו כי יפצו את הלקוחות שהכבודה שלהם התעכבה בסכומים שנעים בין 150 לבין 170 דולרים לנוסע, כאשר הסכומים משתנים בין חברות הביטוח.